یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۱
کشورهای فعال در حوزه انیمیشن سنت‌های ادبی دارند/ تاکید بر رعایت کپی رعایت

محمد سرشار، داستان‌نویس و پژوهشگر گفت: در کشور‌هایی که در حوزه انیمیشن فعال هستند سنت‌های ادبی وجود دارد و به بحث حق کپی رایت خیلی جدی نگاه می‌کنند؛ اما خواهشی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارم این است که بحث حق مولف را به صورت جدی پیگیری کند و با متخلفان برخورد شود؛ چراکه این یک مسئله جدی و اصلی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست «رونمایی از کتاب ببعی و ببعو» با حضور محمد سرشار و مجتبی سادات یکشنبه (25 اردیبهشت‌ماه) در سرای اهل قلم ناشران بین‌الملل برگزار شد.

در ابتدای این نشست مجتبی سادات، مدیر نشر نبات گفت: کتاب «ببعی و ببعو» 200 جلد خواهد بود که به صورت مجموعه های چهار جلدی تولید می شود که مبتنی بر پویانمایی «ببعی» طراحی شده است. در حال حاضر و به همت محمد سرشار این مجموعه کتاب‌ها به صورت انحصاری در نشر نبات در حال تولید هستند. مجموعه نبات 11 سال است که در حوزه تولید محتوا در حوزه کودک و نوجوان فعالیت دارد.

در ادامه این نشست سرشار افزود: در کشور‌هایی که در حوزه انیمیشن فعال هستند سنت‌های ادبی وجود دارد و به بحث حق کپی رایت خیلی جدی نگاه می‌کنند؛ اما خواهشی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارم این است که به بحث حق مولف به صورت جدی پیگیری کند و با متخلفان برخورد شود چراکه این یک مسئله جدی و اصلی است.

همچنین سرشار در ادامه این نشست افزود: بحث نگارش نیز اگر رعایت نشود تبدیل به جریان نمی‌شود و حتما باید به مسئله نگارش جدی نگاه کرد. ما در حوزه پویا‌نمایی با 2000 دقیقه تولید ببعی و ببعو تجربه جدیدی داشتیم و با شخصیت پردازی مناسب و جذاب باعث شدیم که کتاب‌ها‌ی این مجموعه‌ها نیز با اقبال روبه‌رو شوند. همین پویا نمایی‌ها باعث می‌شود که خردسالان مهارت‌های مورد نیاز خود را آموزش ببینند در پویا نمایی مجموعه‌های موفق ایرانی زیاد‌ی وجود ندارد؛ اما مجموعه‌های ببعی، اتل متل، نقاش کوچولو با استقبال زیادی روبه‌رو شد و از نمونه های موفق این حوزه هستند. 

سادات در ادامه افزود: میانگین تیراژ یک کتاب در ایران زیر 1000 نسخه است؛ اما با ایده‌ی دکتر محمد سرشار مجموعه کتاب ببعی و ببعو در سال 1400،  120 هزار نسخه فروش کرد که این خودش یک رکورد بود. شخصیت‌های پویانمایی‌ها بسیار می‌تواند روی کودکان تاثیر بگذارد و زمینه ساز ایجاد سبک زندگی مناسب برای آنها باشند.

همچنین سادات در ادامه این نشست افزود: بچه‌های ما بسیار کتابخوان هستند مشکل از زنجیره نشر ماست؛ بسترهای اطلاع رسانی و تبلیغ و تعداد و پراکندگی نقاط فروش جزو نقاط ضعف این زنجیره هستند. در بعد محتوا هم با گنجینه گرانبها از محتواهای شبکه پویا روبرو هستیم که مغفول مانده ا‌ند و نبات با تجربه خود آمادگی تولید کتاب‌های آن‌ها را دارد. عموما می‌گوییم که بچه‌ها و کودکانمان کتابخوان نیستند در صورتی که آن‌ها بسیار کتابخوان هستند، اما باید محتوای خوب به موقع و به راحتی در اختیار آن‌ها قرار داد.

سرشار در پایان گفت: در حوزه پویانمایی مثلا شما مجموعه پهلوانان را ببینید که با چه استقبال بی‌نظیری روبه‌رو شد پس اگر محتوا خوب باشد قطعا استقبال می‌شود.

در پایان این نشست از برگزیدگان تقدیر کردند که اسامی برگزیدگان به شرح زیر است: دکتر محمدسرشار که ایده تجاری سازی محصولات ببعی و ببعو را اجرایی کرده است. آقای میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی که کتاب را جهت پویش مسابقه کتابخوانی انتخاب کردند. موسسه رسانه ای شیرازه که مجری طرح پویش مسابقه کتابخوانی در شبکه پویا بودند و آقای سید حسن فیروزآبادی که در زمینه تولید کتاب سرمایه‌گذاری کرد، تیم تولید پویانمایی شامل: محمد‌مهدی مشکوری، حسین صفارزادگان، مجتبی کندری و الهه نیکخواه؛ تیم تولید کتاب شامل ‌علی‌محمد سادات به عنوان مدیر محتوا، طیبه شامانی به عنوان بازنویس و ویراستار، رسا تاسه به عنوان مدیر هنری و ساناز کریمی به عنوان تصویرگر. در آخر مراسم نیز از این مجموعه کتاب رونمایی شد. و مدعوین با حضور در کافه کتاب آبنبات از این فروشگاه خلاق نبات بازدید و با استاد مصطفی رحماندوست گفتگو کردند.  

 
   

                                                                                                                                           

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها