شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰
فقدان مرحوم صفوی شاملو ضایعه‌ای بزرگ برای حوزه فرهنگ است

رئیس سی‌وسومین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نشست یادبود حجت‌الاسلام و المسلمین علی صفوی شاملو با اشاره به این‌که فقدان مرحوم صفوی شاملو ضایعه‌ای بزرگ برای حوزه فرهنگ است، تاکید کرد: مجموعه کتابرسان ایشان ضمن توزیع محتوای درست، توانست یک فعالیت اقتصادی موفق باشد و از این نظر باید نمونه‌سازی شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست یادبود حجت‌الاسلام والمسلمین علی صفوی شاملو، موسس مجموعه «کتابرسان» شنبه (۲۴ اردیبهشت‌ماه) با حضور یاسر احمدوند، رئیس سی‌وسومین دوره نمایشکاه بین‌المللی کتاب تهران، لعیا یاراحمدی، همسر مرحوم علی صفوی شاملو و محمدجواد یاراحمدی، همکار آن مرحوم در مجموعه کتابرسان در محل غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

یاسر احمدوند در این نشست گفت: شایسته بود، امروز با حضور شخص آقای شاملو از ایشان تقدیر کنیم اما مشیت این بوده که به جای تقدیر از ایشان، به یادشان دور هم جمع شویم.

رئیس سی‌وسومین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره مجموعه کتاب‌رسان گفت: حرکت مجموعه کتابرسان به تمام معنا هدفمند و هوشمند است؛ در این مجموعه، ظرفیت کتاب‌ها و نیاز مخاطب به خوبی شناخته شده است.

وی افزود: من چندان با دیگر فعالیت‌های ایشان اعم از فعالیت‌های خیریه خبر نداشتم و بعدا مطلع شدم؛ اما مجموعه کتابرسان ایشان باید به‌عنوان یک کار نمونه معرفی شود. این کار قابلیت نمونه‌سازی دارد چراکه  یک مجموعه خالص فرهنگی با منطق درست اقتصادی است.

احمدوند با بیان این‌که فقدان مرحوم صفوی شاملو، ضایعه‌ای بزرگ برای حوزه فرهنگ است، عنوان کرد: امیدوارم تجربیات ایشان به همکارانشان منتقل شود و کار فرهنگی زیبای ایشان به صورت پرقوت استمرار یابد.

رئیس سی‌وسومین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به این‌که کار توزیع کتاب قواعدی دارد، بیان کرد: اگر قرار باشد محتوایی را که می‌پسندید و درست می‌دانید توزیع کنید، کارتان با توزیع معمولی کتاب تفاوت دارد و در اصل  توزیع فرهنگی است. این کار ساده نیست و نیازمند اشراف بر محتواست.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که مرحوم شاملو بر محتوا اشراف داشت و نیاز مخاطب را هم می‌شناخت، اظهار کرد: مجموعه کتابرسان ایشان قابلیت نمونه‌سازی دارد؛ نمونه‌ای که هم شامل اشراف بر محتوا باشد و هم نیاز مخاطب را موردتوجه قرار دهد.

احمدوند ادامه داد: مرحوم شاملو، کتاب‌هایی را از طریق کتابرسان توزیع می‌کردند که همه قابل توجه بودند و فروش داشتند. مجموعه کتابرسان بدون پشتوانه مالی توانست یک مجموعه موفق باشد. باید درباره این‌که کتابرسان چه کرد که ضمن حفظ محتوا، توانست یک فعالیت اقتصادی موفق باشد.

در ادامه این نشست، همسر مرحوم شاملو در پاسخ به این پرسش که ایده مجموعه کتابرسان چگونه به ذهن مرحوم صفوی شاملو رسید، گفت: پاسخ به این سوال نیازمند اشاره به سیری است که علی آقا در زندگی خود طی کردند.

لعیا یاراحمدی ادامه داد: همان‌گونه که مطلع هستید، در ادبیات دینی ما اشاره‌های زیادی به اهمیت مراقبه، محاسبه نفس، خلوت و تفکر شده است. ایشان از دوران نوجوانی گاهنامه‌هایی از احوالات خود می‌نوشتند و از همان ابتدا متوجه حالات روحی خود بودند.

وی با اشاره به نمونه‌هایی از حالات روحی و فکری مرحوم شاملو گفت: ایشان به حوزه ادبیات و فیلم هم علاقه زیادی داشتند. با این حال در یکی از گاهنامه‌های خود در بیست سالگی درباره حد و اندازه درست تماشای فیلم و اهمیت زیاده‌روی نکردن در این زمینه مطالب جالبی نوشته بودند.

یاراحمدی ادامه داد: برای انسان آشنا با  خلوت، ممکن است چالش‌های زیادی در مسیر رشد ایجاد شود. ایشان تصمیم گرفته بودند نماز و عبادت خود را کنار نگذارند و درباره خدا، پیغمبر و ائمه و این‌که چرا انسان باید ملتزم به دین باشد تحقیق کنند و حدود یک‌سال و نیم در این زمینه تحقیق و پژوهش انجام دادند.

وی افزود: پس از مدتی در مسیر رشد خود با آقای علی صفایی آشنا شدند و مسیر زندگیشان به سمت طلبگی سوق یافت.

همسر مرحوم شاملو با اشاره به این‌که در آثار آقای صفایی بر این موضوع بسیار تاکید شده که انسان دارای قدر وجودی و استمرار وجودی بی‌نهایت است، بیان کرد: این حقیقتی بسیار مهم است و هر انسانی باید به این فکر کند که چگونه می‌تواند از قدر وجودی بی‌نهایت خود استفاده کند. برای علی آقا این مساله بسیار مهم بود.

یاراحمدی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مسائل مهم در آثار آقای صفایی این است که انسان‌ها از خود سوالات بنیادین بپرسند. یکی از سوالات بنیادین این است که انسان از کجا آمده و آمدنش بهر چه بوده است. در آثار آقای صفایی تاکید زیادی شده  که افراد این سوالات بنیادین را در سنین پایین باید از خود بپرسند. از همین جا بود که علی آقا تصمیم گرفتند کلاس‌های رشد خود را آغاز کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: آقای شاملو می‌گفتند باید آدم‌ها را به کتاب معتاد کرد. باید کتاب‌هایی مثل «به شرط چاقو» که کتابی شیرین و جذاب است به دست آدم‌ها بدهیم تا کتابخوان می‌شوند. در همین زمان‌ها بود که ایده خلق کتابرسان به فکر ایشان رسید.

یاراحمدی در پایان تاکید کرد: یکی از اندوه‌های ایشان این بود که چرا در روستاها بسیاری از کتاب‌ها در دسترس نیستند و دغدغه‌شان این بود که با مجموعه کتابرسان بتوانند در این وادی موثر واقع شوند.

در ادامه‌، محمدجواد یاراحمدی، همکار مرحوم شاملو در مجموعه کتابرسان ضمن ارائه توضیحاتی درباره مجموعه کتابرسان و با اشاره به این‌که اکنون در کتابرسان ۱۸۰۰ عنوان کتاب داریم، گفت: کتابرسان را در سال ۱۳۹۵ ایجاد کردیم. من در سال ۸۸ یک فروشگاه کامپیوتری داشتم که نیمی از آن را به کتاب اختصاص دادیم. از آنجا که خودمان کتاب‌ها را می‌خواندیم و تحت تاثیر قرار می‌گرفتیم، در فروش آن‌ها هم موفق بودیم. پس از آن کتاب‌ها را در فضای مجازی عرضه کردیم.

وی در ادامه تاکید کرد:  تنها به فروش کتاب خوب بسنده نمی‌کردیم بلکه فقط کتاب‌هایی را عرضه می‌کردیم که هم خوب و هم خواندنی باشند؛ کتابی خواندنی است که اگر یک طرف تلفن همراه باشد و یک طرف کتاب، کتاب را بردارد. ضمن این‌که مساله‌محور بودن کتاب هم برایمان اهمیت داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها