شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۰
شاهنامه محل تجلی هنرهای بسیار از جمله نمایش است

یاسرموحدفرد، دبیرکل بنیاد فردوسی در نشست واکاوی نسخه آموزشی و نمایشی شاهنامه از تدوین دو نسخه آموزشی یکی به نام شاهنامک برای کودک و نوجوانان و دیگری به نام 365 روز با شاهنامه ویژه بزرگسالان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یاسر موحدفرد در این نشست که شنبه (24 اردیبهشت) در سرای اهل قلم سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد، عنوان کرد: در مراسم معرفی و واکاوی نسخه آموزشی و نمایشی شاهنامه هستیم که در تدوین آن برای نخستین بار اثری پژوهشی خلق شده و در دوره‌های آموزش مجازی دانشگاهی هنرهای شاهنامه‌ای که با همکاری بنیاد فردوسی، موسسه فردوسی توسی و دانشگاه پیام نور راه‌اندازی شده تدریس می‌شود.

دبیرکل بنیاد فردوسی افزود: این دوره‌ها با ارایه مدرک معتبر دانشگاهی برای دو مقطع چهار تا 18 سال و 18 تا 72 سال تاکنون در سه نیمسال برگزار شده و تلاش کرده‌ایم نسل پژوهشگری را تربیت کنیم که کنار هنر نقالی و شاهنامه‌پژوهی در رشته‌های هنری تبحر کسب کنند. رشته‌های هنری با روش شاهنامه‌پژوهی را در برنامه کاری داریم که از جمله آنها می‌توان به بازیگری هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، صداپیشگی، طراحی پوشاک و نیز مجری‌گری و ویراستاری و خبرنگاری بر پایه شعر و ادب فارسی اشاره کرد.

وی گفت: هدف ما این است که هنرمندانی تربیت کنیم که دارای پیشینه دانش و ادب اسلامی و ایرانی با تعمق در آثار بزرگانی از جمله فردوسی، حافظ، سعدی و عطار باشند.
موحدفرد افزود: تدوین نسخه آموزشی شاهنامه به پایان رسیده و اکنون در حال آماده‌سازی نسخه پژوهشی برای تبدیل به نسخه نمایشی هستیم. در این نسخه برخی از بیت‌ها را به ضرورت جابه‌جا کردیم و عناصری را افزودیم و بدون خروج از شاهنامه شخصیت‌سازی کردیم تا بتوان از آنها در تهیه فیلم و نمایش استفاده کرد. در این طرح داستان‌های کوتاه شاهنامه تهیه و سرفصل‌ها به شکل نوین طراحی می‌شود.

وی عنوان کرد: دو شاهنامه پژوهشی یکی با نام «شاهنامک» ویژه کودکان و دیگری به نام «365 روز با شاهنامه فردوسی» برای جوانان و بزرگسالان آماده‌سازی دشه که در حال نگارگری است.

موحدفرد افزود: در این طرح به عنوان نمونه دیباچه شاهنامه دو بخش شده که بخش اول حکمت (خداشناسی، خردشناسی، جهان‌شناسی، مردم‌شناسی و نیز دانش‌شناسی و دین‌شناسی) و بخش دوم سرگذشت فردوسی است. این شاهنامه 50 نامه را دربردارد که هریک مربوط به یک دوره تاریخی است.

در این نشست عباس به‌منش مدرس نقالی و همچنین تعدادی از هنرآموزان کودک دوره‌های آموزشی به نقالی بخش‌هایی از نسخه آموزشی شاهنامه پرداختند.

سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران از 21 تا 31 اردیبهشت به صورت حضوری در مصلای امام خمینی (ره) و نیز به صورت مجازی دایر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها