یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳
گزیده‌خوانی و کمک به اهالی کتاب مهمترین کمک گروه‌های ترویج کتابخوانی به جامعه است

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید بهشتی تهران در نشست شیوه‌های جدید ترویج مطالعه و کتابخوانی گفت: گزیده خوانی، پرهیز از پراکنده خوانی و کمک به اهالی کتاب برای رسیدن به منابع خوب و با کیفیت مهمترین کمک گروه‌های ترویج کتابخوانی به جامعه است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست شیوه‌های جدید ترویج مطالعه و کتابخوانی شنبه (24 اردیبهشت‌ماه) با حضور سید‌علی کاشفی خوانساری، نویسنده و پژوهشگر، محسن حاجی زین‌العابدینی، رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید بهشتی تهران، سیامک محبوب، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی و مریم چهرقانی، دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی در سرای ناشران دانشگاهی سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
 
 حامد اکبرزاده، مدیر سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی توضیحاتی از فعالیت‌های فرهنگی کتاب و کتابخوانی این سازمان ارائه و اظهارکرد: سازمان انتشارات جهاددانشگاهی یک بخش فعالیت‌هایش به حوزه چاپ، انتشار و تولیدکتاب مرتبط است و بخش دیگر فعالیتش درحوزه تروج فرهنگ کتابخوانی است.
 
وی درباره فعالیت‌های ترویجی کتابخوانی این سازمان انتشاراتی گفت: برگزاری جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی، برپایی جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی که نزیک به 30 سال و سی دوره قدمت دارند، اجرای مسابقات ملی پایان‌نامه‌های 3 دقیقه‌ای که 6 دوره  آن برگزار شده، اجرای مسابقات ملی کتاب سه دققیه‌ای که  دو دوره آن برگزار شده، همچنین برپایی کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نشر که امسال درآستانه برگزاری دومین دوره آن هستیم و طرح ملی فصل سخن که ویژه نقد کتاب‌های حوزه علوم انسانی است و دراستان‌‌های مختلف برگزار می‌شود، ازجمله فعالیت‌های ترویجی این سازمان انتشاراتی در حوزه ترویج کتابخوانی محسوب می‌شود.
 
مدیر سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در ادامه با اشاره به یکی از تجربیات موفق این سازمان در حوزه  ترویج کتابخوانی گفت: مسابقات علمی کتاب سه دقیقه‌ای یکی از تجربیات خوب این سازمان انتشاراتی در حوزه ترویج کتابخوانی  است که ابتدا در استان‌ها در بخش مقدماتی  برگزار می‌شود و  براساس آن دانشجویان بهترین کتاب‌هایی را که خواندند در یک‌بازه زمانی سه دقیقه‌ای ارائه می‌کنند وسپس افراد برنده به مرحله فینال راه پیدا می‌کنند.
 
کاشفی دراین نشست با اشاره به این‌که اردیبهشت‌ماه برای ناشران و اهالی کتاب، عید محسوب می‌شود، اظهار کرد: درباره شیوه‌های ترویج خواندن سخن زیاد گفته شده و مبحث جدیدی نیست اما با گذشت زمان شیوه‌های جدیدی برای ترویج خواندن مطرح شده که باید در کنار شیوه‌های جدید کارگشا باشد یا آن‌ها را کامل کنند.
 
این نویسنده و پژوهشگر با بیان این‌که جامعه اکنون با وسایل ارتباط جمعی و شبکه‌های ارتباطی گوناگونی رو به رو است، گفت: اکنون شیوه‌های ترویج کتابخوانی با توجه به گسترش شبکه‌ها و وسایل ارتباط جمعی مختلف بسیار زیاد است؛ به‌عنوان مثال یکسری از شیوه‌های ترویج کتابخوانی محورشان کتابخانه است مانند کتابخانه‌های عمومی، دانشگاهی، روستایی و آنلاین که برای تشویق افراد به کتابخوانی فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند. 

کاشفی با بیان‌آین‌که دسته دیگری از فعالیت‌های ترویجی به حوزه رسانه‌ها و نقد کتاب باز می‌گردد، گفت: این دسته از فعالیت‌های ترویجی کتابخوانی شامل نوشتن نقد کتاب در رسانه‌ها، مرور‌نویسی در، نشریات تخصصی و نوشتن  ستون‌های معرفی کتاب در رسانه‌ها بازمی‌گردد، اظهار کرد: دسته دیگری از فعالیت‌های ترویجی شامل فعالیت‌های دانشگاهی است از‌جمله برگزاری جشنواره‌ها، کارگاه‌های آموزشی، مجلات تخصصی و پژوهشی می‌شود.

وی با بیان این‌که شاید امروز مهم‌ترین شیوه فعالیت ترویج کتابخوانی دعوت به کتابخوانی از طریق مجازی و شبکه‌های اجتماعی باشد، اظهارکرد: بلاگرهای کتاب به‌عنوان مروجان کتابخوانی در شبکه‌های اجتماعی اکنون به‌صورت پر تعدادحضور دارند که شکل جدید ترویج کتابخوانی را در جامعه دنبال می‌کنند.
 
این نویسنده با بیان‌ این‌که در حوزه فروش کتاب با انواع ترفندها و شیوه‌های مختلف و چالش و کارزار مواجه هستیم، عنوان کرد: برگزاری کارزار‌های تخفیف، برپایی نمایشگاه کتاب، جشن امضا و تبلیغ کتاب اکنون به شکل‌های مختلف برای معرفی و فروش بیشتر یک کتاب مطرح است اما در بخش معرفی این‌‌که چه کتابی بخوانیم کمتر فعالیت کردیم. 
 
این نویسنده و پژوهشگر با بیان این‌که باید از افراط و تفریط در حوزه ترویج کتابخوانی پرهیز کنیم، اظهار کرد: بهتر است به جای معرفی کتاب خوب، بگوییم معرفی کتاب مناسب، اما من می‌ترسم بگویم همه کتاب‌ها خوبند و به یک اندازه مفید هستند.
 
 زین‌العابدینی در این نشست با بیان این‌که امروز زمان انسان‌ها برای مطالعه کم  است و نیاز است افراد  گزیده‌خوانی کنند، اظهار کرد: افراد امروز باید در زمان کوتاهی که دارند، منابع گزیده و مناسبی را بخوانند و شیوه‌های ترویج کتابخوانی باید ابتدا به افراد اهل کتاب کمک کند تا سریع‌تر و راحت‌تر به  کتابخوانی بپردازند.
 
وی با بیان این‌که ظرفیت کتابخوانی افراد محدود است، گفت: اگر افراد انتخاب مناسب و منبع با کیفیتی را برای مطالعه نداشته باشند، ظرفیت کتابخوانی افراد از بین می‌رود؛ پس. مروجان کتابخوانی باید به شیوه‌های اطلاعاتی موجود در دست آدم‌ها توجه کنند و مساله ترویج شبکه‌ای و فرد به فرد و رخ به رخ  را مورد تاکید قرار دهند. توجه به پرکردن اوقات مرده آدم‌ها در وسایل نقلیه و مساله شادی بخش بودن کتاب‌های معرفی شده به‌عنوان یک منبع اطلاعاتی؛ باید همواره موردتوجه گروه‌های ترویج کتابخوانی قرار بگیرد. 
 
رئیس کتابخانه دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به این‌که کتابخوانی رقبای بسیار جدی مانند شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دیداری و شنیداری دارد، گفت: بررسی وضعیت کتابخوانی و آمار سرانه مطالعه در کشور نشان می‌دهد نه افرادی که از وضعیت کتابخوانی کشور گلایه‌مند هستند، آمار درستی ارائه می‌کنند و نه افرادی که ادعا می‌کنند از این وضعیت مطلوب است، آمار درستی دارند؛ اما با توجه به برگزاری دو دوره نمایشگاه مجازی و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌توان گفت صنعت نشر کشور در حال فعالیت و چرخش  سرمایه است وضعیت کتابخوانی در کشور خوب است فقط باید این مسیر کتابخوانی در راه درست هدایت شود. 
 
وی با اشاره به تحققیاتی که در حوزه ترویج کتابخوانی در دنیا انجام شده است، گفت: بهتر است شیوه‌های ترویج کتابخوانی به‌صورت جمعی مورد توجه قرار بگیرد و بر کتابخوانی فردی تاکید نشود. جمع خوانی کتاب باعث افزایش آگاهی افراد از دیدگاه کتابخوانی افراد مختلف جامعه می‌شود و در عین حال باعث می‌شود هدف کتابخوانی که سلامت روح وجسم و رساندن انسان به وضعیت بهتر زندگی است را محقق کند؛ همچنین مروجان کتابخوانی بهتر است به  ارائه سیرهای مطالعاتی  بپردازند تا از پراکنده خوانی افراد جلوگیری شود و گزیده خوانی صورت بگیرد. 
 
محبوب در این نشست با بیان این که همه مروجان کتابخوانی از دیدگاه خودبه بحث تبلیغ کتاب می‌پردازند، عنوان کرد: در طول 100 سال اخیر همیشه ترجیح مروج به ترجیح کتابخوانان غلبه داشته است. بهتر است در شیوه‌های ترویج کتابخوانی در بخش ارائه ایده ،نوآوری داشته باشیم و اجازه تجربه خواندن کتاب‌های مختلف را به مخاطب بدهیم. همچنین  توچه داشته باشیم بهتر است بحث ترویج کتابخوانی را یک رویداد تلقی نکنیم و به عنوان یک خدمت هم آن را مدنظر قرار دهیم. 
 
چهرقانی با بیان این که ناشران قرار است بیشترین منفعت را از تبلیغ و ترویج شیوه‌های کتابخوانی ببرند، گفت: ابتدا باید به این موضوع اشاره کر که ناشران نباید با تولید کتاب کار خود را تمام شده بدانند و درمرحله بعد باید بدانیم مروجان کتابخوانی نباید تنها به شیوه‌های سنتی تکیه کنند و از ابزارهای فناوری اطلاعات جدید و بازاریابی برای گسترش فعالیت خود استفاده کنند.
 
وی با بیان این‌که  باید بتوانیم اعتمادمخاطب را در  بخش شیوه‌های ترویج کتابخوانی بدست بیاوریم، اظهار کرد: باید از تکنیک‌های مختلف در بخش‌های اطلاعاتی گوناگون برای رسیدن به اهداف کتابخوانی استفاده کرد. متاسفانه در حوزه ترویج کتابخوانی مساله کتاب‌شناسی مورد توجه است و مخاطب شناسی در این حوزه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها