شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷
روند شعر زنان را مطلوب و روبه‌‌رشد می‌بینم

نغمه مستشار نظامی گفت: زبان شعر امروز زبان همسرانه، مادرانه و دخترانه است، جایگاه یک زن ایرانی را پیدا کرده است و آن‌چیزی که به جهان و مخاطب ارائه می‌دهد یک چهره‌ لطیف و زیباست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ نشست شعرخوانی و معرفی کتاب با حضور احسان رضایی (مجری) و نغمه مستشار نظامی (شاعر) شنبه 24 اردیبهشت‌ماه ساعت 16 در غرفه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست مستشار نظامی درباره‌ جشنواره شعر فجر و جایگاه آن گفت: نیاز است که بیشتر به نقش جوایز ادبی در ادبیات کشور پرداخته شود. طی این سال‌ها در جشنواره شعر فجر تحولاتی ایجاد شده است و شاهد هستیم که خیلی‌ها در تلاش‌اند که شعر امروز به جامعه و جهان معرفی شود. جشنواره امسال بسیار خوب برگزار شد چون به جشنواره‌های قبلی انتقاداتی وارد شده بود.

او به برگزاری محافل ادبی در حاشیه جشنواره شعر فجر اشاره و بیان کرد: علاوه‌بر این‌‌که جشنواره رویدادی ارزشمند است، محافلی که قبل آن برگزار می‌شوند مثل محفل شعر بانوان که اولین گردهمایی آن امسال بود بسیار حرکت خوبی است. دوستان و شاعرانی را در این محافل می‌بینیم که ممکن است مدت‌ها آن‌ها را ندیده باشیم؛ مثل پیشکسوت‌ها. این رویداد باعث می‌شود جوانان و پیشکسوت‌ها دورهم جمع شوند و این حشر و نشرهای ادبی است که باعث شکوفایی ادبیات ایران می‌شود.



این شاعر ارزیابی خود را از شعر جوانان و شعر بانوان این‌طور بیان کرد: چون با خانم‌های شاعر حشر و نشر زیادی دارم به نظر من ۲۰ سال اخیر قابل مقایسه با تاریخ قبل آن نیست. بعد از انقلاب اسلامی و به ویژه در سال‌های اخیر خانم‌ها هم در حیطه داستان و هم شعر درخشیده‌اند. در زمینه شعر زنان، من روند را مطلوب و روبه‌‌رشد می‌بینم، زیرا از نظر محتوا شعر زنان به سمت‌و‌سویی رفته است که به عنوان شعر عفیف زنانه جایگاه خود را پیدا کرده. زبان شعر امروز زبان همسرانه، مادرانه و دخترانه است، جایگاه یک زن ایرانی را پیدا کرده است و آن‌چیزی که به جهان و مخاطب ارائه می‌دهد یک چهره‌ لطیف و زیباست. ان‌شاءالله بتوانیم چهره زن ایرانی را به همه جهان معرفی کنیم.

نغمه مستشار نظامی در بخش معرفی کتاب، یک اثر داستانی و دو کتاب شعر را به مخاطبان معرفی کرد: کتاب «تنها گریه کن» به قلم اکرم اسلامی، زندگینامه اشرف‌‌سادات منتظری مادر شهید محمد معماریان است که انتشارات حماسه یاران آن را منتشر کرده است. من بسیار تحت تأثیر کتاب قرار گرفتم. این اثر تقریظ رهبری را نیز دارد.

این شاعر به این‌که داستان‌نویسان و شاعران کمتر همدیگر را می‌شناسند اشاره کرد و گفت: احساس می‌کنم پیوند میان داستان‌نویسان و شاعران لازم و ضروری است. وقتی در نشست‌ها این دو حوزه را دعوت می‌کنیم به‌نظر می‌رسد کمتر همدیگر را می‌شناسند.

در ادامه او دو کتاب شعرِ خود با عنوان «از کیش تا کشمیر» از موسسه فرهنگی هنری شاعران پارسی‌زبان و کتاب «چمدانت چه‌قدر جا دارد» از شهرستان ادب را معرفی کرد. همچنین از انتشار مجموعه‌ جدید خود در ماه محرم خبر داد که ۱۲ ترکیب‌بند آیینی است.

در بخش پایانی نشست نغمه مستشار نظامی به شعرخوانی پرداخت که بخشی از آن را در ادامه می‌خوانید:
من ماندم و سکوت اتاقی پر از کتاب
آرامشی که دیده‌ام انگار توی خواب
من ساکتم، اتاق پر از واژه‌ی سکوت
من پرسشم، کتاب جواب است در جواب
سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 21 تا 31 اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ با شعار «با کتاب سلامتیم» در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی (ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها