شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷
نگاه ویژه دولت به تامین کاغذ

سخنگوی دولت در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران، برگزاری همزمان نمایشگاه فیزیکی و حضوری را تلاش برای تحقق «عدالت فرهنگی» دانست و با اشاره به حمایت‌های دولت از فعالان حوزه نشر گفت: دولت در کنار حمایت‌هایی مثل تخصیص ارز یارانه‌ای به کاغذ کتاب و مطبوعات به مدت یک‌سال، حمایت و سرمایه‌گذاری جدی نیز از کارخانه‌های تولید کاغذ خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت دقایقی قبل با حضور در مصلای امام خمینی (ره)، محل برگزاری سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بعد از دو سال تعطیلی گفت: برپایی نمایشگاه موجب شده است که اهالی قلم و کتاب و جامعه دانشگاهی دوباره در اینجا همدیگر را پیدا کنند.

 
وی ادامه داد: طی بازدیدی که از نمایشگاه داشتم، گفتم که ای کاش وقت داشتم و بیشتر در نمایشگاه‌ بودم، زیرا آدم دوست ندارد از این غرفه‌ها بیرون برود.
 
جهرمی همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، عنوان کرد: خوشبختانه با تدبیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاه مجازی، طبق دو سال گذشته در حال برگزاری است و تعطیل نشده؛ زیرا این نمایشگاه در حوزه توسعه عدالت و دسترسی آحاد مردم به کتاب موثر است.
 
وی با تاکید بر اهمیت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب افزود: شهروندی از هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خوزستان باید در کنار مشکلات کرونا، هزینه زیادی کند تا از نمایشگاه حضوری بازدید و کتاب‌های مورد نیاز خود را تامین کند که این مشکل را نمایشگاه مجازی حل کرده است.
 
جهرمی با بیان این‌که حفظ نمایشگاه مجازی در توزیع عادلانه‌تر دسترسی به کتاب کمک کرده است، گفت: در این زمینه همه می‌توانند از این فرصت بهره‌برداری کنند؛ به‌ویژه که حمایت‌‌های یارانه‌ای به بخش مجازی اختصاص داده شده است.
 
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به این‌که ابتکار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان برگزاری جشنواره فیلم فجر را برای تحقق شعار عدالت فرهنگی دیده بودیم، عنوان کرد: از همه همکاران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اجرای چنین طرح‌هایی تشکر می‌کنم؛ امیدوارم این شور و شوق‌ها به افزایش سرانه مطالعه کتاب در کشور کمک کند.
 
وی با اشاره به حمایت دولت در بخش‌های مختلف، توضیح داد: امیدوارم دولت بتواند با حمایت‌های مختلف از حوزه چاپ و نشر، ناشران و نویسندگان و همه زنجیره تولید و توزیع و انتشار تا مطالعه کتاب کمک کند تا بیشتر به سمت کتاب که یار قدیمی و معلم همه ما است، حرکت کنیم.

جهرمی همچنین درباره برنامه‌های دولت برای حمایت‌ از فعالیت‌های فرهنگی گفت: در همه این حوزه‌ها برنامه‌های متعددی وجود دارد و برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به دو شیوه حضوری و مجازی و اختصاص یارانه بخشی از حمایت‌ها است.
 
به گفته وی، هفته گذشته نیز به ریاست معاون اول رئیس جمهور جلسه‌ای برای حل مشکل کاغذ در صنعت چاپ و نشر برگزار شد و به این موضوع پرداخته شد که بخش عمده کاغذ مورد نیاز، وارداتی است و افزایش نرخ ارز و قیمت‌های جهانی بر حوزه چاپ و نشر تاثیر دارد.
 
جهرمی تاکید کرد: در این زمینه دولت در کنار حمایت‌هایی مثل تخصیص ارز یارانه‌ای به کاغذ کتاب و مطبوعات به مدت یک‌سال، حمایت و سرمایه‌گذاری جدی نیز از کارخانه‌های تولید کاغذ خواهد داشت و این تمرکزها کمک خواهد کرد که به حوزه چاپ و نشر توجه شود.
 
وی همچنین به اقدامات حمایتی مشابهی برای سایر حوزه‌ها اشاره کرد و گفت: در این زمینه حمایت‌هایی نیز از حوزه نشر، نویسندگان، مطالعه کتاب و ... خواهیم داشت تا طبق شعار نمایشگاه سلامت خود را با کتاب حفظ کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها