شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰
پاورقی‌های مصصح به «تاریخ سیستان» ستایش‌آمیز است/ نسخه‌ای که ملک‌الشعرای بهار به مجلس اهدا کرد

کتاب تاریخ محلی سیستان و جغرافیای تاریخی آن همان نسخه‌ای است که ملک‌الشعرای بهار بر اساس آن «تاریخ سیستان» را تصحیح و تدوین و آن را به کتابخانه مجلس واگذار کرد که اکنون این نسخه در کتابخانه شماره 2 موجود است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، برنامه رونمایی از پنج کتاب مرکز اسناد و کتابخانه مجلس شورای اسلامی شنبه 24 اردیبهشت در غرفه این انتشارات در سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. 

مصطفی دلاورپور، مولف و پژوهشگر در رونمایی از کتاب «پیشران‌های مدیریت جهادی قوه مغننه» گفت: در این کتاب تلاش شده که مبانی مدیریت جهادی بررسی شود. همان‌طور که می‌دانید مبانی حکمرانی مدیریت جهادی بر اساس دوازده شاخص بنا شده است که از جمله مهم‌ترین آنها، مردمی‌سازی، فسادزدایی، شفاف‌سازی، چابک‌سازی، محرومیت‌زدایی، جهاد علمی و .... از طرفی وظایف قوه مقننه در سه موضوع خلاصه شده که عبارت است از قانون‌گذاری، نظارت، دیپلماسی پارلمانی.   

او افزود: در سال‌های اخیر بیشتر کتاب‌ها درباره قانون‌گذاری و نظارت بر قانون‌گذاری تالیف شده است؛ اما وظیفه سومی هم به مجلس افزوده شده، به عنوان مثال دیپلماسی پارلمانی است که در این کتاب برای نخستین بار ضمن شناسایی ظرفیت‌های تقنینی، نظارتی، دیپلماسی پارلمانی مجلس شورای اسلامی یک نوع تفکیک مشخص بر اساس شفاف‌سازی و مردمی‌سازی، کارآمدسازی و چابک‌سازی قوه مقننه بر اساس اولویت‌های مجلس در گام دوم انقلاب انجام شده است. 

این مولف عنوان کرد: بخش قابل توجهی از این کتاب بر اساس بیانات مقام معظم رهبری و آسیب‌شناسی مجلس شورای اسلامی به نگارش درآمده است و نگاهی هم به اسناد بالادستی در گام دوم انقلاب داشتم.

گردآوری اسناد تنقیح در 20 سال 
احمدرضا نائینی، مولف کتاب «تدوین و تنقیح مقررات و قوانین ایران» گفت: شاید کمتر اثری درباره تنقیح و تدوین قوانین کار شده است که من از دوره دوم نمایندگی در مجلس شورای اسلامی به این مهم توجه کردم و طی 20 سال به گردآوری اسناد پرداختم. در این کتاب در سه بخش قوانین، مقررات، اصول و قواعد تنقیح قوانین. همچنین به نگاه جدیدی سراغ نظرات حقوق‌دانان رفتم. 

او افزود: در رابطه با تدوین و تنقیح قوانین به صورت اعم و اخص توجه کردم که در 18 مورد آنها را بررسی و ضمن بررسی به نکات ریزی اشاره کردم. 



نسخه اهدا شده از سوی ملک‌الشعرای بهار
بهروز ایمانی، مدیر گروه تصحیح مرکز اسناد و کتابخانه مجلس شورای اسلامی در رونمایی از نسخه تصصحیح شده کتاب «تاریخ سیستان» گفت: چنان‌که از عنوان کتاب پیداست کتاب تاریخ محلی سیستان و جغرافیای تاریخی آن است و این همان نسخه‌ای است که ملک‌الشعرای بهار بر اساس آن «تاریخ سیستان» را تصحیح و تدوین و آن را به کتابخانه مجلس واگذار کرد که اکنون این نسخه در کتابخانه شماره 2 موجود است.

او افزود: حمیدرضا سلمانی، تحقیق، تدوین و تصحیح متن نسخه کتاب «تاریخ سیستان» را طی سال‌ها زحمت انجام داده و از زوایای مختلف به این متن نگاه کرده است و با نگاهی جامع و فراگیر آن را از نظر گذرانده است. این کتاب دربردارنده مسائل زبان‌شناسی، مسائل سبکی، واژه‌شناسی، مسائل صرف و نحوی، دستوری، پاورقی‌ها و تعلیقات مفصل است که حاکی از اشراف مصحح به منابع علمی و آبشخورهای تحقیقاتی است.

این مصصح عنوان کرد: کتابت «تاریخ سیستان» تقریبا در پایان سده نهم هجری قمری انجام شد و تاریخ تالیف آن در پایان نیمه دوم سده پنجم هجری است که در سال‌های بعد هم تکمیل شده است. حمیدرضا سلمانی برای آماده‌سازی علمی و فنی این اثر زحمات دو چندان کشیدند که دست مریزاد.

کتابی در رابطه با توحید 
دکتر شهناز عزیزی، مولف کتاب از «خدای فلاسفه تا خدای عرفا» گفت: این کتاب با عنوان فرعی «تحلیل و بررسی گونه‌های متافیزیکی و وجودی توحید در نهج‌البلاغه» نامگذاری شده بود، همین‌طور که از نامش پیداست این کتاب در رابطه با توحید است؛ توحید از مهم‌ترین اصول دین ماست و هدف از بعثت انبیاء و مهم‌ترین ماموریت صالحین در طول تاریخ ادیان، اقامه توحید در ساحت‌های مختلف زندگی است.

او افزود: وقتی به قرآن، نهج‌البلاغه، احادیث و متون مقدس مراجعه می‌کنیم متوجه می‌شویم نگاه به توحید یک نگاه وجودی است. به این معنا که توحید باید در ساحت‌های مختلف زندگی بشر، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اقامه بشود؛ این اقامه توحید در زندگی بشر به بیان ساده‌تر جاری شدن خداباوری و خدادوستی در زندگی بشر وجود داشته باشد. این نشان می‌دهد که نگاه قرآن و اهل بیت به توحید، یک نگاه کاملا وجودی است.

این مولف و پژوهشگر در بخشی دیگر از سخنانش بیان کرد: در این کتاب با استفاده از روش‌های معناشناسی، مفهوم‌سازی، تحلیل واژگانی، توجه به قرائن سیاقی، نقد تعابیر شارحان و مفسران و  پردازش اطلاعات، اثبات می‌شود که اغلب گزاره‌های توحیدی قرآن کریم و نهج‌البلاغه، بر اساس انگاره‌های وجودی طراحی و ابراز شده است.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از 21 اردیبهشت تا 31 اردیبهشت به صورت فیزیکی و مجازی در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها