شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸
«داعشی‌ها چگونه می‌اندیشند؟» می‌تواند نشان دهنده عظمت سردار سلیمانی باشد/ کتابی برای آگاهی نخبگان جهان اسلام

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: لازم است برای اینکه بیش از پیش اهمیت کار مدافعان حرم مشخص شود، به مطالعه و تبلیغ کتاب‌هایی مانند «داعشی‌ها چگونه می‌اندیشند؟» بپردازیم؛ چراکه با مطالعه چنین کتاب‌هایی است که مردم ما متوجه می‌شوند که مدافعان حرم در برابر چه کسانی ایستادند و اگر مقاومت آنها نبود چه افرادی با چه اندیشه و فکری می‌توانستند به جغرافیای کشور ما وارد شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،  نشست رونمایی از کتاب «داعشی‌ها چگونه می‌اندیشند؟» با حضور جبار شجاعی، عضو هئیت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و سیدامیررضا فغانی، مولف و مترجم کتاب امروز (شنبه 24 اردیبهشت‌ماه) در سرای اهل قلم سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. 

جبار شجاعی در ابتدای این نشست گفت: به نظر لازم است برای اینکه بیش از پیش اهمیت کار مدافعان حرم مشخص شود، به مطالعه و تبلیغ کتاب‌هایی مانند «داعشی‌ها چگونه می‌اندیشند؟» بپردازیم. با مطالعه چنین کتاب‌هایی است که مردم ما متوجه می‌شوند که مدافعان حرم در برابر چه کسانی ایستادند و اگر مقاومت آنها نبود چه افرادی با چه اندیشه و فکری می‌توانستند به جغرافیای کشور ما وارد شوند. بنابراین به نظرم تبلیغ و مطالعه کتاب مزبور برای مردم ما بسیار مفید است.

او ادامه داد: برای آن‌که کتاب بتواند مخاطب عام را جذب کند در یک مقاله به صورت ساده به بیان موضوع پرداخته شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) اظهار کرد: برای ورود به بحث کتاب ابتدا لازم است به یک مقدمه اشاره کنم؛ وقتی امپراتوری عثمانی سقوط کرد. این سوال در میان جهان اسلام مطرح شد که چرا و چگونه امپراتوری عثمانی با آن عظمت سقوط کرد؟  

شجاعی گفت: در پاسخ به این سوال چهار گفتمان صورت گرفت که جهان اسلام را به دو گفتمان داخلی و خارجی سوق داد و تقابلی میان گفتمان اسلام‌گرا و سکولاریسم شکل گرفت. در واقع در سال 2011 پس از بروز بیداری اسلامی در برخی از کشورهای جهان اسلام نیز با این پرسش مواجه شدند که اکنون چگونه باید حکمرانی کرد؟ تقابل میان این دو باعث شد که به دنبال این بروند که سبک زندگی اسلامی را بر اساس هندسه ذهنی خودشان ترسیم بکنند.

او افزود: در این میان گفتمان‌های اقتدارگرای بر این باور بودند که می‌توانند با تفنگ این گفتمان را پیاده کنند. در مقابل دموکرات‌ها بر این نظر بودند که با تکیه بر صندوق رای و انتخابات اهداف خود را پیاده کنند؛ اما در مقابل همه چالش‌ها و تناقض‌هایی وجود داشت که جهان اسلام را به صحنه منازعه آنها تبدیل کرد که با این منازعات اجتماع را در جهان اسلام پیچیده کردند. به این معنا که اجتماع در جهان اسلام به سمت غیرممکن پیش رفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به رشادت‌های سردار سلیمانی بیان کرد: به نظرم یکی از نکات عظمت شهید سلیمانی که چندان در رسانه‌ها مطرح نشد، تلاش او در رابطه برگرداندن امنیت در جهان اسلام است. او با حضور در صحنه منازعات سعی کرد که امنیت و ثبات را به جهان اسلام برگرداند، تلاشی که به دنبال ایجاد ثبات و صلح اجتماعی در جهان اسلام است.

شجاعی گفت: برای بیرون رفتن از صحنه منازعات در جهان اسلام نیاز بود که نخبگان به صحنه بیایند و برای به میدان آمدن آنها نیاز است که صحنه منازعات را بشناسند و بدانند با چه پدیده‌ای مواجه هستند اما متاسفانه نخبگان جهان اسلام در پی پیاده کردن منشورات ذهنی خودشان هستند.  

او افزود: کتاب «داعشی‌ها چگونه می‌اندیشند؟» در پی آن است که به نخبگان بگوید داعش چیست؟ از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ چه افکار و ذهنیتی دارد و از چه ابزاری بهره می‌گیرد؟ و هدف نهایی آن چیست؟ لذا نویسنده با تالیف کتاب می‌خواهد بگوید پس ذهن داعش چیست و نخبگان برای رفع آن چه باید بکنند؟

شناسایی افراطی‌گری در گرو ریشه‌شناسی آن
سید امیررضا فغانی، مولف و مترجم کتاب در ادامه این مراسم گفت: ریشه‌شناسی پدیده افراطی‌گری یکی از نکات مهم در شناسایی یک پدیده و کنترل آن است. در کتاب «داعشی‌ها چگونه می‌اندیشند؟» سراغ اندیشه علمای وهابیت رفته و نظر و نگاه آنها را به اسلام بررسی کرده است. بعد از آن قدم به قدم جلو رفته و به این نگاه رسیده است که داعش از کجا نشات می‌گیرد.

او افزود: در مساله افراطی‌گری نکته مهم نوع خوانش است؛ نخست چگونه شکل می‌گیرد و دیگر این‌که چه انگیزه‌ای در آن دخیل است؟ در خوانش یک اندیشه دو گروه تاثیرگذارند؛ گروه مغرض و دیگری غیرمغرض. 

این مولف و مترجم عنوان کرد: کتاب در پی آن است که بگوید افراطی‌گری چگونه شکل گرفته و به کجا می‌رسد. در کتاب «داعشی‌ها چگونه می‌اندیشند؟» که بخشی تالیف و بخش دیگر ترجمه است نویسنده به بیان سرچشمه افراطی‌گری پرداخته است. وقتی کتاب را ورق می‌زنید شاید تا پایان صفحات نامی از داعش به میان نیاید؛ اما در این کتاب به اندیشه داعش پرداخته شده تا خواننده متوجه شود که شاکله فکر داعش از کجاست و چه اندیشه‌ای را در جهان اسلام دنبال می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها