شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵
توجه خاص رهبری به شعر زنان هویت بخشیده است/ شعرخوانی 17 بانوی صدر اسلام برای حضرت محمد(ص)

فاطمه نانی‌زاد از شاعران آیینی کشورمان تاکید دارد که توجه خاص مقام معظم رهبری در حمایت ایشان از شعر و موضع‌مندی شاعران باعث شده شعر زنان ارتقا یابد و صاحب هویت شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) فاطمه نانی‌زاد در نشست معرفی کتاب و شعرخوانی که امروز (24 اردیبهشت) در غرفه جایزه جلال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد، با تاکید بر اینکه این شاعران هستند که به جشنواره‌ها اعتبار می‌دهند، عنوان کرد: شاعران بهتر است به جای درنظرگرفتن سلیقه داوران به خلق آثار ماندگار در هر حوزه که توانمندی بیشتری دارند، بپردازند؛ چراکه هر اندازه هم داوران جشنواره تلاش کنند تا داوری منصفانه‌ای داشته باشند، به دلیل علاقه‌مندی آنها به یک قالب خاص ممکن است سوگیری‌های ناخواسته‌ای داشته باشند.

وی افزود: در چنین شرایطی بهتر است هر شاعر به ارزشمندی اثرش به عنوان اثر ماندگاری که به او باقیات صالحات می‌‌دهد، توجه کند تا اثرش ماندگار شود.

نانی‌زاد تصریح کرد: برگزیده شدن در جشنواره‌ها مهم است ولی گاه آسیب‌هایی نیز دارد؛ چرا که یک شاعر ممکن است به این فکر بیفتد که با برگزیده شدن در یک جشنواره دیگر به غایت رسیده و از تعالی بازمی‌ماند.

وی همچنین درباره وضعیت شعر زنان عنوان کرد: در دهه فعلی نگاه به شعر زنان بهبود یافته و در جامعه ارزش بیشتری برای آثار بانوان قائل شده‌اند که مسلما توجه ویژه مقام معظم رهبری به شعر و شاعری در این زمینه بی‌تاثیر نبوده است.

نانی‌زاد با اشاره به اینکه در صدر اسلام 17 بانو برای حضرت محمد (ص) شعرخوانی می‌کردند، افزود: امروز خوشبختانه با افزایش کمی و کیفی شعر بانوان مواجه هستیم و درحالی که در دهه‌های قبل انتخاب شعر موضوعی زنان دشوار بود، از زمانی که مقام معظم رهبری فرمودند که شعر باید موضع‌مند باشد و از بانوان شاعر تجلیل کردند، بانوان پیشرو شده‌اند و شعر زنان دارای هویتی خاص شده است.

وی گفت: اکنون شاهدیم که گاهی کثرت بانوان برگزیده از مردان بیشتر است که این به لطف حمایت‌های خاص مسئولان نیز بوده است.

نانی زاد همچنین با تاکید بر اینکه مقام‌ معظم رهبری اعتقاد به تفکیک جنسیتی در حوزه شعر ندارند، افزود: یک بار در محضر ایشان یکی از بانوان شاعر پیشنهاد دادند که سازوکاری برای ارتقای شعر زنان تدارک دیده شود که معظم‌له فرمودند: چرا باید باشد که این امر نشان می‌دهد ایشان معتقدند باید زنان و مردان شاعر کنار هم مسیر تعالی را طی کنند.

این برگزیده و داور جشنواره‌های ادبی گفت: باید الگوهای درست برای جهت‌دهی به ذائقه شاعران جوان طراحی شود تا وضعیت کیفی شعر زنان ارتقا یابد.

وی همچنین عنوان کرد: شعر آیینی ساحت‌های گسترده‌ای دارد و حتی می‌تواند عاشقانه باشد و تنها نمی‌توان ادعا کرد شعر آیینی شعر ولایی صرف است.

این برنامه با شعرخوانی نانی‌زاد به پایان رسید:
تو همانی آنکه من از هر نظر می‌خواهمش
بی برو و برگرد و اما و اگر می‌خواهمش
بارها از آیینه پرسیده‌ام این راز را
من چرا اینگونه هستم اینقدر می‌خواهمش...

سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 21 تا 31 اردیبهشت به صورت حضوری در مصلای امام خمینی (ره) و نیز به صورت مجازی دایر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها