جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۴
وزارت ارشاد به کمک ائمه جمعه کتاب‌خوانی را ترویج دهد

در نشستی با حضور رییس، مدیر عامل و اعضای مجمع ناشران دفاع مقدس پیشنهاد شد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمیته‌ای تشکیل دهد تا به کمک آن به مسئولان و ائمه جمعه کتاب هدیه داده شود و بعد از مطالعه این کتاب‌ها توسط آنها ترویج داده شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشستی با عنوان «مجمع ناشران دفاع مقدس؛ تعاملات درون صنفی» در محل سرای اهل قلم شبستان نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران برگزار شد. در این نشست رحیم مخدومی، رییس این مجمع و امیر شهریار امینیان، مدیر عامل مجمع ناشران دفاع مقدس به ایراد سخن پرداختند و تعدادی از ناشران این حوزه سوالات صنفی خود را مطرح کردند.
 
مخدومی در بخشی از این مراسم گفت: برنامه‌هایی که مجمع ناشران دفاع مقدس مدنظر دارد ماهیت کمی و کیفی دارد. لازم است زحماتی که ناشران متحمل می‌شوند به دست مخاطبان آثار برسد.
 
توزیع 80 هزار کتاب در طرح «به یاد من باش»
وی افزود: یک طرح با عنوان «به یاد من باش» را از سوی مجمع ناشران دفاع مقدس دنبال کردیم که مربوط به تمام محله‌های مسکونی، مجتمع‌ها، ایستگاه‌ها و مساجد می‌شود. این طرح نتایج درخشانی داشت و بالغ بر 80 هزار نسخه کتاب در این طرح توزیع شد.
 
رییس مجمع ناشران دفاع مقدس سپس گفت: امیدواریم در گام‌های بعد طرح‌های دیگری را به منظور حمایت از ناشران دنبال کنیم. تا موضوعات مربوط به توانمندسازی ناشران دنبال شود.
 
در ادامه این مراسم امینیان، مدیر عامل مجمع ناشران دفاع مقدس درباره «طرح شمس» گفت: این طرح به‌گونه‌ای است که توزیع کتاب‌های حوزه دفاع مقدس را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. برآورد می‌شود که برای 30 درصد این بازار (ناشران عضو مجمع) تاثیرگذار باشد.
 
طرحی برای ایجاد کتابخانه‌های دفاع مقدس در سازمان‌ها
وی افزود: براساس این طرح با سازمان‌های مختلفی وارد گفت‌وگو شدیم تا هر سازمانی که تعداد نیروهایش بالغ بر 50 نفر باشد یک کتابخانه حوزه دفاع مقدس داشته باشد. براساس این طرح قرار است کتابخانه‌های 150 کتابی و 600 کتابی تجهیز کنیم.
 
مدیر‌عامل مجمع ناشران دفاع مقدس تاکید کرد: در طرح مذکور کتابخانه‌های 150 کتابی شامل 40 کتاب عمومی اهدایی خواهند بود و 110 کتاب باقی را با آثار ناشران حوزه دفاع مقدس تجهیز می‌کنیم. همچنین برای کتابخانه‌های 600 کتابی هم 150 کتاب از آثار عمومی است و 450 کتاب مربوط به کتاب‌های حوزه دفاع مقدس خواهند بود و از ناشران عضو مجمع خریداری می‌شود.
 
امینیان سپس گفت: براساس طرح یاد شده از 22 بهمن سال گذشته تا اسفند ماه، تعداد 176 کتابخانه افتتاح شد که این کتابخانه مربوط به 50 شهر هستند. قرار است تا خرداد ماه تعداد این کتابخانه‌ها به 550 عدد برسد. ضمن اینکه برنامه‌‌ریزی کردیم تعداد کتابخانه‌ها تا دهه فجر به 20 هزار عدد برسد.
 
کتاب‌ها از اعضای مجمع خریداری می‌شود
مدیر‌عامل مجمع ناشران دفاع مقدس ضمن اعلام ابراز قول مساعدت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از این طرح گفت: در این طرح آثار به طور مستقیم از خود ناشران تهیه می‌شوند. البته برای تهیه آثار یک روند کارشناسی مدنظر قرار گرفته تا آثار ارسالی به این کتابخانه‌ها با کیفیت باشند و جذابیت‌های اجتماعی هم داشته باشند.
 
وی یکی دیگری از طرح‌های حمایتی از ناشران حوزه دفاع مقدس را طرح 800 نمایشگاه کتاب عنوان کرد و گفت: برای این طرح از خردادماه سفارش خواهیم داد. همچنین برای دهه فجر و هفته دفاع مقدس نیز کتابخانه‌ها شارژ می‌شوند. این شارژ کتابخانه‌ها موجب می‌شود تیراژ خوبی از آثار ناشران خریداری شود.
 
در بخش دیگری از این نشست، مخدومی، رییس مجمع ناشران دفاع مقدس در پاسخ به سوال مدیر عامل نشر آفاق روشن بیداری در خصوص حمایت‌های این مجمع از ناشران گفت: بخش فرهنگ در کشور مظلوم است. در تمام دولت‌ها اعم از اصلاح‌ طلب و اصولگرا باید برویم و راه رشد (فرهنگ و تعالی آن) را از غیر آن برای دولت معرفی کنیم. فهماندن این موضوع به متولیان سخت است. ما تلاش‌مان این است که باری از دوش مردم برداریم.
 
مدافعان حرم و مقاومت اسلامی در سبد خدمات مجمع
امینیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آثار حوزه دفاع مقدس را می‌توان به موضوع فلسطین، جهان اسلام و جنگ سوریه گسترش داد و برنامه مجمع ناشران دفاع مقدس چیست، اظهار کرد: یکی از اقداماتی توسط مجمع انجام شده این است که آثار حوزه مدافعان حرم و مقاومت اسلامی را در سبد خدمات مجمع ناشران دفاع مقدس قرار دادیم.
 
مخدومی هم در بخش دیگری در واکنش به انتقادی مبنی بر اینکه برخی ناشران به طور تخصصی در حوزه دفاع مقدس کار می‌کنند و ناشرانی هستند که به شکل موردی یک یا چند اثر در حوزه دفاع مقدس منتشر کرده‌اند و برنامه‌های مجمع برای تفکیک این ناشران چیست، این ‌طور پاسخ داد: برای اینکه تبعیضی بین کتاب‌های ناشران انجام نشود باید کسی که کارهایش در حوزه دفاع مقدس است با کسانی که به شکل موردی کار می‌کنند تفکیک انجام می‌دادیم. ما در مجمع چند نوع عضویت تعریف کرده‌ایم مانند عضو پیوسته و دایم و اعضای با امتیازات محدودتر؛ مجمع کسانی که کارهایشان 100 درصد در حوزه دفاع مقدس است را در اولویت قرار می‌دهد و همکاری با این ناشران در اولویت ما قرار دارد.
 
وی در توضیح اینکه مجمع ناشران دفاع مقدس چه جایگاه و شانی دارد، تاکید کرد: مجمع ناشران دفاع مقدس یک مجموعه فرهنگی- هنری است. این مجموعه در ابتدا با 7 ناشر تاسیس شد و بعدها این مجموعه‌ها تبدیل به هیات موسس مجمع شدند. سپس این گروه هیات مدیره را تشکیل داد و هر دو سال انتخابات برگزار می‌کند، در حال حاضر هم آقای امینیان مدیر عامل انتخابی مجمع هستند.
 
سند رویه حمایت از ناشران مجمع منتشر می‌شود
در پاسخ به سوال مدیر انتشارات پیام آزادگان درباره تعریف نحوه حمایت از ناشران مختلف اعم از دولتی و بخش خصوصی و همچنین ناشران تهرانی و شهرستان توسط مجمع ناشران دفاع مقدس گفت: توسعه متوازن حمایت و ارایه خدمات یکی از الزامات مجمع است. ما یک رویه حمایتی از ناشران داریم که در طرح‌های مختلف چگونگی حمایت‌مان از ناشران مختلف را تعریف کرده‌ایم. این سند به‌زودی توسط مجمع منتشر می‌شود. ضمن اینکه مجمع دارای شورای طرح و برنامه نیز هست.
 
وی افزود: یک شورای مشورتی هم تشکیل داده‌ایم و به شکل شبکه‌ای کار ساماندهی را انجام می دهیم تا خدماتی که ارایه می‌شوند به شکل ارزیابی شده باشند.
 
مخدومی در پایان ضمن ابراز امیدواری از توسعه ظرفیت‌های فعالیت‌های مجمع در دوره مدیریت امینیان نسبت به آینده فعالیت این نهاد صنفی ابراز امیدواری کرد.
 
رییس مجمع ناشران دفاع مقدس با اشاره به اینکه در حوزه ترویج کتاب های دفاع مقدس رهبری بیشترین بار را بر دوش می‌کشد و برای کتاب‌ها تقریظ می‌نویسند، خواستار این شد که این موضوع توسط لیدرهای فرهنگی کشور و رییس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم دنبال شود. به این شکل که متولیان فرهنگی براساس رسالتی که دارند هر ماه یا فصل یک کتاب خوب را به دیگران توصیه کنند.
 
برای حمایت از کودکان برنامه داریم
امینیان در پاسخ به سوال مدیر نشر کتابک که از فعالیت‌های مجمع ناشران دفاع مقدس در حوزه کودک و نوجوان طرح سوال کرد به این شکل پاسخ داد: کشور دچار تهاجم فرهنگی شده است و بهترین نهضتی که می‌توان در کشور به راه انداخت نهضت استفاده نکردن از موبایل و فضای مجاز است. همان‌طور که این موضوع در کشورهای خارجی ترویج می‌شود و سازمان بهداشت جهانی نسبت به استفاده بی ‌رویه از تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی هشدار داده است.
 
وی ادامه داد: کودک و نوجوان در دفاع مقدس دارای کمترین سهم هستند و هر وقت صحبت از تولید آثار در زمینه دفاع مقدس می‌شود، منتقدان می گویند که ممکن است ذهن کودکان با خشونت درگیر شود. درحالی که هیچ اسباب‌ بازی خارجی و برنامه‌های سرگرمی مختص کودکان نیست که در کشورهای خارجی ساخته شده باشد و «سلاح» و «خشونت» بخشی از آن نباشد.
 
مدیر عامل مجمع ناشران دفاع مقدس در بخش پایانی صحبت خود گفت: موضوع دفاع مقدس دارای عناصر و مولفه هایی است که با روحیه کودک سازگاری دارد. در حوزه کودک برنامه‌های حمایتی مدنظر داریم ضمن اینکه برپایی جشنواره‌هایی را مدنظر قرار داده‌ایم. همچنین یک طرح اهدای کتاب کودک و نوجوان از سوی کودکان برخوردار به خانواده های کمتر برخوردار را مدنظر داریم.
 
راهکار ترویجی کتاب به کمک امامان جمعه...
مخدومی هم در پایان تصریح کرد:‌ پیشنهاد می‌کنیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمیته‌ای تشکیل دهد و طی آن به مقامات کشور و امامان جمعه کتاب‌هایی را اهدا کنند و این افراد کتاب را بخوانند و از طریق تریبونی که دارند کتاب را معرفی کنند. می‌توان برای اجرای این چنین طرح‌هایی با هماهنگی در اماکن برپایی نماز جمعه غرفه فروش همان کتاب‌ها را ایجاد کرد و چنین راهکارهایی باعث ترویج بدون هزینه کتاب می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها