جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۱
نویسنده خردسال باید یک دریا را در کوزه بریزد/ طاقدیس، یکی از پنج نویسنده مهم ادبیات خردسالان است

نقی سلیمانی گفت: طاقدیس، یکی از پنج نویسنده مهم ادبیات خردسالان است. چنان خلاق بود که فقط کافی بود قلم را برروی کاغذ بگذارد و مانند باز کردن شیر آب شروع به نوشتن کند. ضروری است که هر جمله بیشتر از سه تا پنج کلمه نباشد بنابراین علاوه بر خلاق بودن، نویسنده باید یک متر در دست خود داشته باشد؛ در نتیجه نوشتن برای کودکان بسیار سخت است؛ نویسنده خردسال باید یک دریا را در کوزه بریزد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری «یادبود سوسن طاقدیس» از سلسله نشست‌های سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور نقی سلیمانی (نویسنده)، فریبا کلهر (نویسنده) و جمعی از نویسندگان مطرح کودک و نوجوان، جمعه(بیست‌وسوم اردیبهشت‌ماه) به صورت حضوری در سرای ناشران کودک و نوجوان برگزار شد.

نقی سلیمانی در ابتدای این نشست خلاصه‌ای از زندگی سوسن طاقدیس ارائه کرد و گفت: سوسن طاقدیس متولد ۱۳۳۸ در شیراز بود. نویسنده نامدار ادبیات کودکان بود. در سن هفت یا هشت سالگی به علت شاغل بودن مادرش، نقش مادر را در خانه بازی می‌کرد. اولین کتاب او «پدر من دزد بود» برای سردبیری در تهران بسیار جذاب بود و باعث شد، به تهران رجوع کند. او همچنین به واسطه «شما یک دماغ زرد ندید» در سال 1385 جایزه پروین اعتصامی را گرفت.
 
وی ادامه داد: به گمان من طاقدیس، یکی از پنج نویسنده مهم ادبیات خردسالان است. چنان خلاق بود که فقط کافی بود قلم را روی کاغذ بگذارد و مانند باز کردن شیر آب شروع به نوشتن کند. به قول نادر محمدی کار ادبیات خردسال یک کار خلاقانه است. ضروری است که هر جمله بیشتر از سه تا پنج کلمه نباشد بنابراین علاوه بر خلاق بودن، نویسنده باید یک متر در دست خود داشته باشد؛ در نتیجه نوشتن برای کودکان بسیار سخت است؛ نویسنده خردسال باید یک دریا را در کوزه بریزد.
 
سلیمانی درباره ویژگی‌های نویسنده خردسال گفت: نویسنده خردسال علاوه بر خلاق بودن باید خودش را به کودکان نزدیک کند؛ جملات ساده و کوتاه بنویسد. طاقدیس چنین بود و مانند تمام نویسندگان خردسال جهان ادبیات می‌آفرید. یادآوری می‌کنم که تمام آثار طتقدیس چاپ نشده است. یازده اثر او توسط انتشارات سروش و بقیه آثار او توسط انتشارات دیگر چاپ شده است. آثار شاخص او از جمله «قدم یازدهم»، «ته ته چاه»، «شما یک دماغ زرد ندید»، «زرافه من آبی است» و .... .
 
تخیل نیازی است که داستان کودک را می‌سازد
وی به نقد و مقایسه کتاب «قدم یازدهم» از سوسن طاقدیس با «ماهی سیاه کوچولو» از صمد بهرنگی پرداخت و گفت: در هر دو اثر نمود  ترس و شجاعت به چشم می‌خورد؛ همچنین کشف جهان در هر دو اثر وجود دارد. هدف ما از نقد این دو کتاب، تنها شناخت بهتر از ادبیات است.

سلیمانی خلاصه‌ای از داستان کتاب «قدم یازدهم» ارائه کرد و گفت: داستان این کتاب، قصه بچه شیری است که بیشتر از ۱۰ قدم نمی‌تواند جلو برود. چون در یک قفس زندگی می‌کند که طول آن 10 قدم است. روزی نگهبان شیر، در قفس را باز می‌گذارد و ... .
 
وی خلاصه‌ای از داستان کتاب «ماهی سیاه کوچولو» را ارائه کرد و گفت: قصه این کتاب درباره شب چله ماهی پیری است که، ته دریا برای بچه‌ها قصه می‌گوید و قصه یک ماهی سیاه کوچولویی که می‌خواهد برود و ببیند انتهای جویبار کجاست و ... . فضای هر دو قصه یکی نیست زیرا کتاب «قدم یازدهم» برای خردسالان و کتاب «ماهی سیاه کوچولو» برای کودکان است اما، در هر دو کتاب ترس، شجاعت و کشف جهان وجود دارد.
 
سلیمانی درباره ویژگی‌های اخلاقی مرحوم طاقدیس گفت: سوسن طاقدیس معتقد بود، کودک با احساساتی مانند ترس به دنیا می‌آید و به کمک این احساسات به سمتی می‌رود که او را آسوده می‌کند؛ نتیجه می‌گیریم، تخیل نیازی است که داستان کودک را می‌سازد و مرحوم سوسن طاقدیس در این کار بسیار تبحر داشت.
 
سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود و تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه 1401 به مدت 10 روز ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به مصلی امام خمینی مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها