جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
آقامحمدخان فردی فرهیخته، اهل کتاب و شاهنامه‌خوان بود/ رسائل قاجاری که در بساط دستفروشی پیدا شد

غلامحسین زرگری‌نژاد گفت: درباره تاریخ قاجار که موضوع مورد علاقه‌ام است دلم می‌خواست به بازنگری درباره تاریخ آن بپردازم؛ چون درباره این دوره حرف‌های نادرستی در تاریخ نوشتند که درست نیست و باعث قضاوت‌های اشتباهی شده از جمله آقامحمدخان را فردی خونخوار معرفی کردند در حالی که آقا محمدخان فرد باسواد و فرهیخته بود و حتی روایت شده که شاهنامه می‌خواند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست (دیدار با دکتر غلامحسین زرگری‌نژاد) با حضور دکتر گودرز رشتیانی، مدیر گروه تاریخ دانشگاه تهران جمعه 23 اردیبهشت در سرای اهل قلم سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. زرگری‌نژاد درباره پژوهش‌ها و تحقیقاتش در زمینه تاریخ گفت: من سال‌ها درباره تاریخ صدر اسلام و تاریخ قاجار کار کردم. در واقع قصدم از تحقیق و پژوهش در زمینه تاریخ، آموختن است. 

او افزود: در دو حوزه تاریخ که دست به تحقیق و تالیف زدم؛ نخست تاریخ صدر اسلام است که درباره پیامبر و پس از آن زمانه امام حسین(ع) را نوشتم، درباره تحقیقاتی که درباره امام حسین(ع) انجام دادم برای این بود که یکی از فرزندانم در دانشگاه تهران تحصیل می‌کرد و از کلاس تاریخ اسلام گلایه داشت که استادان سر کلاس روضه می‌خوانند. برای همین درصدد برآمدم که کتابی درباره امام حسین(ع) بنویسم.

استاد بازنشسته دانشگاه تهران اظهار کرد: در نگارش زمانه امام حسین(ع) تحت تاثیر دکتر علی شریعتی بودم. درباره سیره نبوی هم روزشماری کار کردم که قرار است در چندین جلد به چاپ برسد. مقدمه این مجموعه 500 صفحه است.

زرگری‌نژاد گفت: درباره تاریخ قاجار که موضوع مورد علاقه‌ام است دلم می‌خواست به بازنگری درباره تاریخ آن بپردازم؛ چون درباره این دوره حرف‌های نادرستی در تاریخ نوشتند که درست نیست و باعث قضاوت‌های اشتباهی شده از جمله آقامحمدخان را فردی خونخوار معرفی کردند در حالی که آقا محمدخان فرد باسواد و فرهیخته بود و حتی روایت شده که شاهنامه می‌خواند. از طرفی عباس‌میرزا که در تاریخ ما یگانه است، حاصل تربیت میرزاعیسی قائم مقام فراهانی اول است که در تاریخ ما فرزندش قائم مقام دوم مشهورتر است، اگر میرزای بزرگ نبود، شاید عباس میرزا مانند سایر فرزندان فتحعلی شاه بی‌کفایت بار می‌آمد. 

او افزود: برای کار درباره عصر قاجار تلاش کردم به بحث اندیشه سیاسی وارد شوم و برای همین رساله‌ام درباره متفکران عصر قاجار است که به چاپ رسید. پس از آن اندیشه‌های سیاسی و رسائل قاجار را مورد بررسی قرار دادم که آنها را در نگارستان اندیشه منتشر کردم. 

این مصحح و پژوهشگر بیان کرد: کار درباره رسائل قاجار بسیار دشوار و زمان‌بر بود، شاید اغراق نباشد اگر بگویم هر نسخه را از یک شهر پیدا کردم، برای مثال زمانی به ترمینال شرق رفته بودم در بساط یکی از افراد مشغول در ترمینال یک رساله دیدم و خواستم رساله را بخرم که گفت صاحب رساله نیست و من مجبور شدم چند بار بروم تا آن رساله را خریداری کنم.

زرگری‌نژاد با اشاره به تالیفاتی که در دست چاپ دارد، برای حاضران در سالن گفت: یک جلد دیگر به رسائل مشروطیت اضافه خواهد شد. همچنین کار تصحیح نسخه ذوالقرنین به پایان رسید، این کتاب، اثر میرزا فضل‌الله خاوری است که به زندگی فتحعلی‌شاه می‌پردازد و در آینده منتشر خواهد شد. اگر این کتاب در گذشته چاپ می‌شد، شاید عده‌ای از مولفان و مورخان تاریخ نمی‌توانستند از مطالب آن استفاده کنند و نامی از آن نبرند. 

او ادامه داد: تلاش کردم در پژوهش‌ها و تحقیقات تاریخی بحث انتقادی مطرح کنم و برخی مسلمات تاریخی را مورد تردید قرار دادم و استدلال‌های تاریخی را بررسی کردم این تشکیک هم در پژوهش‌های دوره قاجار مطرح است هم در دوره صدر اسلام.     

مولف کتاب «اندیشه و سیاست در ایران قاجار» درباره حال و هوای این روزهایش اظهار کرد: عشق من مطالعه است. وقتی نوجوان بودم با کرایه کردن کتاب‌های پلیسی شروع به مطالعه کردم و بعد سراغ کتاب‌های جواد فاضل رفتم و .... بعد از کرونا تقریبا خانه نشین شدم برای همین بعد از صبحانه پشت میز مطالعه و پژوهش می‌نشینم و تا ناهار کار می‌کنم بعد از ناهار یک قلیلوله کوتاه دوباره تا پایان شب مشغول مطالعه و تحقیق هستم و از این وضعیت سیر نمی‌شوم.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از 21 اردیبهشت تا 31 اردیبهشت به صورت فیزیکی و مجازی در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها