پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۰
مهمتر از قیمت کتاب تربیت نسل کتابخوان است

غلامعلی حداد عادل، در جریان بازدید از سی و سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران درباره ارتباط گرانی کتاب و کتابخوانی گفت: مهمتر از قیمت کتاب، تربیت نسل جوان به کتابخوانی است؛ زیرا آن زمان که کتاب گران نبود، هم مشکل کتاب‌نخوانی را داشتیم.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان و زبان ادب فارسی عصر  (پنج‌شنبه 23 اردیبهشت ماه) با یاسر احمدوند، رئیس سی و سومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، علی رمضانی، قائم مقام نمایشگاه، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در محل ستاد نمایشگاه دیدار و از بخش‌های مختلف نمایشگاه بازدید کرد.

وی در جمع خبرنگاران ضمن ابراز خرسندی برگزاری نمایشگاه پس از دوسال وقفه گفت: برگزار نشدن نمایشگاه، گرچه در فضای مجازی برگزار می‌شد؛ اما مانند غصه‌ای در دل ما بود که اکنون این نمایشگاه به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده، بسیار خوشحال هستیم.

حداد عادل، فضای بیشتر نمایشگاهی و راهروهای وسیع‌تر را از ویژگی‌های این‌ دوره از نمایشگاه برشمرد و افزود: وسیع‌تر شدن راهروها موجب شده ازدحام کمتری احساس شود و نیز تهویه به کمک آمده و احساس سنگینی در فضا احساس نمی‌شود.

رئیس فرهنگستان و زبان ادب فارسی برگزار شدن نمایشگاه به صورت فیزیکی و مجازی را مفید ارزیابی کرد و افزود: برگزاری مجازی این مزیت را دارد که افرادی که در شهرستان حضور دارند برای شرکت در نمایشگاه ضرورت ندارد که رنج سفر را به جان بخرند و به تهران سفر کنند از این بابت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر می‌کنم که این نمایشگاه را برپا کردند.

حداد عادل درباره رابطه کاهش سطح مطالعه و گرانی کتاب گفت: گرانی کتاب، مطمئناً در میزان کتابخوانی مؤثر است؛ اما مهمتر از قیمت کتاب، تربیت نسل جوان به کتابخوانی است؛ زیرا آن زمان که کتاب گران نبود، هم مشکل کتاب‌نخوانی را داشتیم. امید داریم با فراوان شدن کاغذ و بهبود اوضاع اقتصادی جامعه، افزایش قیمت کتاب مهار شود و قدرت خرید مردم برای کتاب بالا برود؛ اما مهمتر از قدرت خرید، اراده خواندن است که این باید از دوره دبستان در بین جامعه آموزش داده شود.

وی ادامه داد: اکثر دانش‌آموزان به جز کتاب‌های درسی کتاب دیگری نمی‌خوانند؛ جامعه‌ای که آموزش این‌چنینی داشته باشد، معلوم است کتابخوانی رشدی نخواهد داشت اگر معلمان دانش‌آموزان را به کتابخوانی دعوت کنند این‌گونه نخواهد شد.
 
به گزارش ایبنا، حداد عادل از رونمایی جلد سوم فرهنگ جامع زبان فارسی در روز یکشنبه که با فاصله 5 سال از انتشار جلد دوم چاپ شده و گام سوم از مجموعه 35جلدی است، در نمایشگاه کتاب خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها