پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
محتوای کتاب کودک متاثر از مناسبات بازار تضعیف شده است

دبیر بخش کودک و نوجوان مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نشست «حال و روز کتاب کودک در ایران» با انتقاد از وضعیت نظارت بر تولید کتاب کود و نوجوان گفت: متاسفانه مناسبات کتاب کودک و نوجوان را مناسبات بازار تعیین می‌کند و ناشران محتوایی را چاپ می‌کنند که سود بیشتری داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست «حال و روز کتاب کودک در ایران» با حضور زهرا محسنی‌فر، دبیر بخش کودک و نوجوان مجمع ناشران انقلاب اسلامی پنجشنبه (۲۲ اردیبهشت ماه) در سی‌وسومین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و در غرفه ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

محسنی فر درباره وضعیت کتاب کودک بیان کرد: با وجود رونقی که در حوزه کتاب کودک شاهد هستیم، توجه و نظارت بیشتر بر حوزه کتاب کودک و نوجوان، چندان جدی گرفته نشده است. به نظر می‌رسد همان عواملی که حوزه آموزش را تجاری کرد، بر حوزه کتاب کودک و نوجوان نیز تاثیر گذاشته است.

وی افزود: برای ناشران این مهم است که کدام کتاب بیشتر فروش می‌کند و کدام کتاب سود بیشتری را برای او رقم می‌زند. درواقع مناسبات حوزه کتاب کودک و نوجوان را مناسبات بازار تعیین می‌کند.  
محسنی‌فر با بیان این که متاسفانه بسیاری از محتواهای خوب در حوزه کودک و نوجوان به خاطر مناسبات بازار، به قالب‌های ضعیف تبدیل می‌شوند، گفت: کسی که در این فضا، باید مورد پرسش قرار گیرد، ناشران نیستند. در واقع با توجه به گرانی‌های کاغذ و درگیری‌های موجود، اگر یک ناشر به مسئولیت اجتماعی خود توجه کند و هر محتوایی را چاپ نکند، باید از او تقدیر شود؛ این وظیفه نهادهای حاکمیتی است که به اوضاع کتاب کودک و نوجوان رسیدگی کند.  
دبیر بخش کودک و نوجوان مجمع ناشران انقلاب اسلامی در ادامه بیان کرد: نظارتی که بر حوزه کودک و نوجوان می‌شود، مناسب و قابل قبول نیست و حتی محتواهای غیراخلاقی هم در این حوزه به چشم می‌خورد.  

محسنی‌فر افزود: درباره برخی موضوعات، هزار ‌و یک جلد کتاب وجود دارد اما درباره موضوعاتی مثل شخصیت‌ها و اسطوره‌های دینی، قومیت‌های ایرانی یا قهرمان‌های ملی چند کتاب می‌توان پیدا کرد؟
وی ادامه داد: بسیاری از کتاب‌هایی که به عنوان رمان کودک و نوجوان نوشته می‌شوند دارای فضایی هستند که چندان ربطی به فضای فرهنگی کودک و نوجوان ندارند.
 
محسنی‌فر تاکید کرد: حاصل سال‌ها رصد کتاب کودک و نوجوان نشان می‌دهد این فضا قابلیت زیادی برای تولید و بازتولید محتوا دارد و در عین حال مخاطرات زیادی دارد که نظارت بر این فضا را الزامی می‌سازد.

این کارشناس کودک و نوجوان در بخش بعدی سخنان خود ضمن گلایه از  برخی ناشران که بودجه دولتی دارند اما در نمایشگاه کتاب امسال حضور ندارند، گفت: این در حالی است که اکنون کتاب، به کالایی لوکس تبدیل شده است که حتی اقشار متوسط ساکن شهرها نیز از خرید آن درمی‌مانند. بسیاری از خانواده‌ها، تلاش می‌کنند کتابی پیدا کنند که قیمت آن پایین‌تر از ۲۰ هزار تومان باشد. این در حالی است که میانگین قیمت‌ها حداقل ۶۰-۵۰ هزار تومان است.  بسیاری از خانواده‌ها، تمایل دارند فرزندشان کتابخوان باشد اما امکان خرید کتاب از بسیاری طبقات اجتماعی سلب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها