پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۲
فروش حدود 8 میلیارد و 400 میلیونی نمایشگاه مجازی تا روز دوم/ 97 هزار و 80 نسخه کتاب فروخته شد

به گفته سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران،‌ طی دو روز نخست نمایشگاه، حدود 9 هزار و 80 نسخه کتاب در نمایشگاه مجازی کتاب فروخته شده و مبلغ کل فروش در این بخش بیش از 8 میلیارد و 400 میلیون تومان بوده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ دومین نشست خبری سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دومین روز نمایشگاه عصر پنجشنبه (22 اردیبهشت ماه) با حضور علی رمضانی، سخنگو و قائم‌مقام نمایشگاه کتاب تهران و اصحاب رسانه در سالن جلسات بخش تشریفات برگزار شد.
 
رمضانی در این نشست با اشاره به آمار فروش نمایشگاه مجازی کتاب گفت: از میان 196 هزار و 787 عنوان کتاب بارگذاری شده بر روی سایت نمایشگاه، تا ساعت 15 امروز، (پنج‌شنبه 22 اردیبهشت‌ماه) 33 هزار و 740 سفارش، ثبت و 97 هزار و 80 نسخه کتاب فروخته و 35 هزار و 249 بسته به شرکت ملی پست تحویل داده شده است.
 
وی ادامه داد:‌ مبلغ کل فروش نمایشگاه مجازی تا ساعت 15 امروز، بیش از هشت میلیارد و 400 میلیون تومان است.
 
رمضانی بیان کرد: بسته‌های پستی ناشران به بیش از 500 شهر از 31 استان ارسال شده است و استان‌های تهران، اصفهان و خراسان‌رضوی و شهرهای تهران، مشهد و قم بیشترین دریافت را داشته‌اند.
 
وی یادآور شد: ناشران تهرانی، بیشترین ارسال را نسبت به سایر ناشران داشته‌اند که این موضوع نشان‌دهنده تدبیر و آمادگی این ناشران برای نمایشگاه مجازی است.
 
رمضانی در بخش دیگر صحبت‌های خود از ارسال 400 مرسوله به 55 روستا خبر داد و گفت: در این میان بیشترین ارسال به روستاهای همدان و مازندران و دورترین مرسوله نیز از بستان‌آباد استان آذربایجان شرقی به چابهار استان سیستان‌و‌بلوچستان بوده است.
 
قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران در ادامه به هزینه ارسال مرسولات اشاره کرد و گفت: هزینه ارسال محصولات حدود یک میلیارد و 500 میلیون ریال شده که بیش از 770 میلیون ریال آن از محل یارانه‌ها بوده است.
 
وی در بخش دیگر صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی درباره وصل نشدن کارت‌خوان‌ها عنوان کرد: دستگاه‌های کارتخوان تا شب گذشته به اغلب ناشرانی که مساله کد مالیاتی آن‌ها حل شد،‌ تحویل داده شده است.
 
رمضانی افزود: در شبستان مصلی، ناشران عمومی عمدتا غرفه‌های خود را دریافت کرده‌اند و در بخش کودک و نوجوان نیز همین طور است.
 
وی درباره استفاده نکردن برخی مراجعه‌کنندگان از ماسک نیز گفت: با هلال احمر و سایر دستگاه‌های متولی در حوزه بهداشت، برای تذکر در زمینه استفاده از ماسک مذاکراتی داشتیم.
 
خبر خوب برای کتابفروشان
رمضانی در ادامه به یک خبر خوب برای کتابفروشان اشاره کرد و گفت: برای این که مردم در طول سال، دسترسی بهتری به منابع تولیدی ناشران داشته باشند، برای حمایت از کتابفروشی‌ها تدابیری اندیشیده‌ایم.
 
وی افزود: در این زمینه، زمینه فراهم شده است که طرح‌های فصلی در کنار فروش حضوری به صورت مجازی نیز برگزار شود و این طرح  هدیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کتابفروشان خواهد بود.
 
قائم مقام نمایشگاه کتاب در پاسخ به این سوال مبنی بر این که چرا برخی از غرفه‌ها در شبستان همچنان خالی است، توضیح داد: غرفه‌های خالی کاهش پیدا کرده و این از عجایب صنعت نشر است که ناشران غرفه می‌گیرند، پول پرداخت می‌کنند، اما نمی‌آیند؛ ‌در این زمینه مطابق آئین‌نامه با ناشران برخورد خواهیم کرد.
 
به گفته وی، تعداد غرفه‌های خالی در شبستان، به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد و اکنون زیر 2 تا 3 درصد، در مجموعه با غرفه خالی مواجه هستیم.
 
رمضانی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا درباره تمهیدات نمایشگاه برای جلوگیری از حضور ناشران کتاب‌ساز در نمایشگاه نیز گفت: رتبه‌بندی ناشران در دستور کار معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در نمایشگاه نیز بررسی میزان تولید و تولیدی بودن آثار ناشران مورد توجه قرار گرفته و متراژ غرفه و مساحت آن‌ بر این اساس اختصاص یافته است.
 
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه چه میزان از فروش مجازی متعلق به بن کارت‌های دانشجویی و طلاب بوده است، گفت: کمتر از 10 درصد رقم متعلق به یارانه این بخش است.
 
کاهش تخفیف 15 درصدی به جای 30 درصد در بخش خارجی
سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره گلایه ناشران خارجی برای تحویل نشدن همه کتاب‌هایشان نیز بیان کرد:‌ هر کدام از ناشران خارجی که آثار خود را مطابق آئین‌نامه در زمان مشخص به نمایشگاه ارسال کرده باشند، کتاب‌های خود را تحویل گرفته‌اند و چنانچه تاخیری وجود دارد، نتیجه تحویل دادن کتاب‌ها در تاریخی دیگر است.
 
وی افزود: کتاب‌هایی هم که در گمرک نمایشگاه هستند، عمدتا شامل  کتاب‌های دو شب گذشته است، چنانچه می‌خواستیم مطابق آئین‌نامه برخورد کنیم، باید از تحویل این کتاب‌ها خودداری می‌کردیم.
 
رمضانی با اشاره به حضور خود در نشست شورای نظارت و ارزیابی ناشران گفت:‌ ارزیابی آثار ناشرانی که دیرتر آثارشان را آورد‌ه‌اند فردا یا در نهایت تا شنبه به پایان می‌رسد و کتاب‌هایشان را تحویل خواهند گرفت. 
 
رمضانی در پاسخ به سوالی درباره گلایه دیگر ناشران خارجی درباره تغییر نرخ ارز و محاسبه آن طبق قیمت اعلام شده،‌ توضیح داد:‌ مطابق با آئین‌نامه قیمت ارز مبنا، در تاریخ مشخصی براساس نرخ روز بانک مرکزی به ناشران اعلام شد و ناشران با آن نرخ کتاب‌های خود را وارد نمایشگاه کتاب کردند.
 
وی ادامه داد:‌ اتفاق ویژه دیگری که در این دوره برای حمایت از ناشران خارجی انجام شد، کاهش نرخ تخفیف بود؛ به طوری که این نرخ را از 30  به 15 درصد کاهش دادیم.
 
رمضانی با بیان این که ناشران بهتر است برای رعایت حال استادان و پژوهشگران موضوع تغییر نرخ ارز که ارتباط مستقیم با فروش دارد را پیگیری نکنند، گفت: چنانچه درباره قیمت‌گذاری با نرخ روز ارز، اصرار داشته باشند، از آنجایی که تاثیر مستقیم بر توان مردم دارد، بر فروش آن‌ها نیز تاثیر خواهد گذاشت.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر خالی بودن غرفه اتحادیه ناشران افغانستانی در نیم طبقه دوم شبستان هم گفت: ناشران افغانستانی کتاب‌ها را خیلی دیر وارد نمایشگاه کردند و دیروز محموله کتاب‌های آن‌ها به کشور رسید و تلاش می‌کنیم کتاب‌ها هر وقت به نمایشگاه برسد و وارد گمرک شود، ارزیابی اولیه به سرعت انجام شود تا غرفه آن‌ها در نمایشگاه راه بیافتد.
 
سخنگوی نمایشگاه کتاب، همچنین درباره آمار تخلفات دو روز نخست ناشران گفت: تخلفات ناشران داخلی و خارجی به دقت در دست بررسی است و هر روز جلسه رسیدگی به تخلفات برگزار می‌شود و تا امروز، تخلف جدی نداشتیم.
 
چشم انتظار حضور رهبری هستیم
رمضانی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر حضور رهبر انقلاب و رئیس جمهور در نمایشگاه نیز گفت: امیدوار و چشم انتظار حضور رهبر انقلاب در نمایشگاه هستیم، زمانی که ایشان توجه ویژه به نمایشگاه داشته باشند سایر مسئولان نیز نسبت به این موضوع توجه دارند.
 
سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها