پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۲
«قدر مطلق یک توطئه» متکی بر اسناد است نه تخیل نویسنده/ کتابی که به موضوع کودتای نوژه می‌پردازد

قاسم تبریزی، پژوهشگر تاریخ گفت: مولف بازگویی و بررسی کودتای نقاب را در «قدر مطلق یک توطئه» با تکیه بر منابع و اسناد مختلف تشریح و بررسی کرده است. به عبارتی مولف واقعه کودتا را بر اساس تخیل و نظر خودش انجام نداده بلکه در هر گام به اسناد رجوع کرده است. 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست نقد و بررسی کتاب «قدر مطلق یک توطئه» نوشته مشترک شاداب عسگری و اسماعیل قمریان با حضور قاسم تبریزی، پژوهشگر تاریخ معاصر در غرفه جایزه جلال سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با دبیری احسان رضایی پنجشنبه 22 اردیبهشت برگزار شد.

قاسم تبریزی در نقد و بررسی این کتاب گفت: در زمان داوری کتاب در جشنواره کتاب تاریخ انقلاب اسلامی یکی از استادان دانشگاه در یادداشتی ویژگی‌های آن را برشمرد. در این یادداشت از جمله نقاط قوت کتاب به ساختار آن اشاره شده که منسجم و قابل قبول است.

او افزود: فصل‌بندی و عناوین کتاب با موضوع آن همخوانی دارد. از طرفی به بازشناسی عناصر کودتا به درستی پرداخته شده است. همچنین بازخوانی کودتا انجام گرفته که به شکست منجر شد. نکته دیگر این‌که مولف بازگویی و بررسی کودتای نقاب را در کتاب با تکیه بر منابع و اسناد مختلف تشریح و بررسی کرده است. به عبارتی مولف واقعه کودتا را بر اساس تخیل و نظر خودش انجام نداده بلکه در هر گام به اسناد رجوع کرده است. 

این پژوهشگر تاریخ معاصر اظهار کرد: در بررسی زندگی‌نامه عناصر کودتا برخی از بیوگرافی‌ها ناقص است از جمله درباره احسان پزشکپور برادر محسن پزشکپور. خوب بود در این رابطه بیوگرافی‌ها به صورت کامل آورده می‌شد، چون می‌توانست محل رجوع پژوهشگران باشد یا بعد به صورت یک کار تحقیقی مستقل دربیاید.

تبریزی گفت: مولف درباره عناصر کودتا می‌توانست به سایر اسناد رجوع کند، از اسناد سپاه و سایر ارگان‌ها بهره بگیرد. همچنین فصل پایانی کتاب نیز نیاز به ابهام‌زدایی دارد. 

او افزود: کتاب «قدر مطلق یک توطئه» به موضوع کودتای نوژه می‌پردازد، تشریح کودتا و بازخوانی آن با تکیه بر اسناد است. این کتاب در بخش اسنادی جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی اثر برگزیده شناخته شد.   

این داور جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی عنوان کرد: در فصل‌های ابتدایی کتاب به کودتاهای صورت گرفته در منطقه اشاره شده است کاش به کودتاهای جهان می‌پرداختند و نقش آمریکا را در کودتاها بررسی می‌کردند، نقشی که همراه با کشتار بوده است. چنان‌که هایزر در روزهای پایانی رژیم پهلوی به تهران آمد تا کودتاهایی را صورت دهد و از جیمی کارتر سوال کرد در صورت عدم موفقیت تا چه حد می‌تواند دست به کشتار بزند و کارتر تا یک میلیون نفر را تائید کرد! این سوال و جواب درباره کودتا در خاطرات هایزر ثبت شده است.

تبریزی گفت: مولف در کتاب به چرایی کودتا در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی و نقش آمریکا و غرب اشاره کرده و از بسیاری تشکیلات حاضر در کودتا را نام برده است اما نامی از جبهه نجات علی امینی نیست!

او با اشاره به یکی از ویژگی‌های کتاب ادامه داد: در بازشناسی کودتا و نحوه ارتباطات آن به خوبی باز شده و عناصر داخل و خارج آن را معرفی کرده از جمله به زندگی‌نامه بنی عامری به درستی پرداخته است، اما جای داشت که به زندگی و نقش حسن شریعتمداری بیشتر پرداخته شود.

این پژوهشگر تاریخ معاصر عنوان کرد: درباره برخی قضایا و عناصر ساواک و آمریکایی‌ها که در حاشیه کودتا بودند، اشاره شده است اما کاش یک سند در این رابطه می‌آوردند؛ سندی که ساواک در موضوع منامه داشت و این سند را از بین برد که امحاء پرونده اسناد منامه از سوی ساواک باعث شد بعضی از مسائل و اشخاص مشخص نشود از جمله در کودتای طبس ما نتوانستیم به برخی جزئیات دست پیدا کنیم.

پژوهش‌های اسنادی مانع از تحریف تاریخ
در ادامه این نشست شاداب عسگری از مولفان کتاب «قدر مطلق یک توطئه» گفت: تلاش شد در این کتاب به تمام زاویای کودتا توجه شود. در هنگام تحقیق و بررسی درباره کودتا به نکات جالب توجهی دست پیدا کردم که قبلا مطرح نشده بود. از جمله در اعترافات عوامل موثر در کودتا مطالب و نکاتی را مطرح کردند که قابل توجه بود.

او افزود: در این کودتا بهایی‌ها هم نقش داشتند و پس از اثبات نقش آنها اعدام شدند. در حالی که نشریات بهایی خارج از کشور نوشتند که برخی افراد تنها به دلیل بهایی بودن اعدام شدند، اما من در کتاب با تکیه بر اعترافات برخی از عاملان کودتا ثابت کردم که آنها در کودتا دست داشتند.  

این مولف و پژوهشگر بیان کرد: نیاز است که با تکیه بر اسناد به رویدادهای انقلاب اسلامی پرداخته شود تا با گذشت زمان برخی به میدان بیایند و با تغییر نسل‌ها و فاصله زمانی که از رویدادها گذشته است به تحریف تاریخ جمهوری اسلامی بپردازند. 
 
سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از 21 اردیبهشت تا 31 اردیبهشت به صورت فیزیکی و مجازی در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها