پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳
این کتاب فقط حماسی‌سازی نمی‌کند/ دفاع جانانه ارتش از غرب کشور در سال اول جنگ تحمیلی

امیر سرتیپ حسین یاسینی گفت: شیوه نگارش کتاب فقط حماسی‌سازی نیست و ما در این کتاب به حماسه‌های سازمانی توجه داشته‌ایم؛ اما حماسه فردی نساختیم. باید اتفاقات آن دوران در ذهن و آینده ما بماند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست نقد و بررسی کتاب «ارتش در دفاع مقدس – سال دوم» از سوی دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا امروز (پنجشنبه 22 اردیبهشت‌ماه) در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد و در این نشست جمعی از صاحب‌نظران و فرماندهان ارتش به ایراد سخن پرداختند. 

امیر سرتیپ حسین یاسینی از فرماندهان پیشکسوت دوران دفاع مقدس گفت: ارتش در آن دوران اقدامات مهمی انجام داد و انگیزه نوشتن این کتاب در سال 82 این بود که این رفتارهای ارتش توضیح داده شود. انگیزه مربوط به ساختار کتاب در یک فصل ویژه توضیح داده شده است. مخاطب این کتاب همه ملت ایران و محققان دانشگاه نظامی هستند. در این کتاب جو حاکم در کشور، در آن دوران توضیح داده شده است.

یاسینی افزود: شیوه نگارش کتاب فقط حماسی‌سازی نیست و ما در این کتاب به حماسه‌های سازمانی توجه داشته‌ایم؛ اما حماسه فردی نساختیم. باید اتفاقات آن دوران در ذهن و آینده ما بماند. آیندگان باید بتوانند از این تجربیات بهره‌برداری کنند. در آن دوران خیلی کارها انجام شد و موهبت‌هایی و بلاهایی در آن زمان بر سر ارتش آمد.

این فرمانده پیشکسوت دوران دفاع مقدس با بیان اینکه مردم باید بدانند ارتش صرفا یک سازمان، نهاد و فرهنگ نیست، بلکه ارتش یک کلیت اجتماعی است عنوان کرد: ارتش با آموزش‌هایی که می‌دهد باید مشخص کند کلیت‌اش چیست و بر همگان چه اثری دارد و در نهایت هم ارتش باید اثرگذار باشد. در این کتاب این سوالات را مطرح کردیم.

وی ادامه داد: کتاب در قالب و فرمت عملیات‌ها نوشته شده و اگر اندیشمندان آن را بخوانند، به سوالات‌شان پاسخ داده شده است. این اثر مثل کتاب‌های دیگر درباره دفاع مقدس نیست که حالت شعارگونه داشته باشد یا فقط ایثارگری‌ها را گفته باشد. ما «ارتش به ماهو ارتش» را مطرح کردیم. اینکه قبل از انقلاب ارتش چه بود را باید توضیح بدهیم و ملت قهرمان ایران باید بداند که ارتش در آن مقطع چگونه عمل می‌کرد.

یاسینی گفت: ارتش مظلوم است. ارتش باید ساکت باشد چون رسالت و مدیریت ارتش مشخص است. ارتش باید آنچه در قانون اساسی برای وظایفش مشخص شده را دنبال کند و براساس قانون ارتش فعالیت کند.

در ادامه این نشست، امیر مروت آزادبخت از فرماندهان پیشکسوت دوران دفاع مقدس به ویژه در مناطق غربی کشور و نویسنده کتاب «جامعه شناسی جنگ» گفت: جنگ جدال بین دو دولت است با کمک نیروهای مسلح تا یک دولت بتواند بر دولت دیگری غلبه کند. صدام حسین دنبال تسلط بود و فکر می‌کرد نیروهای مسلحش برتری دارند. در واقع همین گونه هم بود. در ابتدای انقلاب حدود 12 هزار نفر از پرسنل ارتش اخراج شدند. تعدادی اعدام، بازنشسته یا به خارج از کشور مهاجرت کردند. دوره خدمت سربازی هم به یک سال کاهش پیدا کرد و حدود 200 هزار نفر از ظرفیت ارتش کاسته شد. کار به جایی رسید که حتی کادر ارتش هم نگهبانی پادگان‌ها را می‌داد. در چنین شرایطی درگیری خوزستان شروع شد؛ اما ارتش با همان استخوان‌بندی که داشت، آمادگی پیدا کرد با 50 گردان ناآرامی‌های منطقه را بخواباند.

امیر آزادبخت با بیان اینکه به انگیزه‌های آغازگر جنگ نمی‌پردازم، ادامه داد: صدام از همان روز اول از شروع جنگ پشیمان شد. در غرب کشور با لشکر 81 با تمام قدرت ایستادیم و در 6 روز عراق را زمین‌گیر کردیم به طوری که صدام درخواست آتش‌بس یکطرفه داد؛ اما در جنوب مشکل داشتیم و اوضاع دراین منطقه به درستی مدیریت نشد. ارتش را ضعیف می‌کنند و در بعضی جاها حرف‌هایی می‌زنند که زیبنده ارتش نیست.

در بخش دیگری از این نشست امیرسرتیپ مسعود بختیاری گفت: روند این کتاب به شکل سال‌به‌سال است و از مهر 59 تا مهر سال 60 ادامه پیدا می‌کند و تا آخر هم همین گونه است. در جلد دوم توضیحاتی درباره سال اول جنگ هم داده شده است. در کتاب دقت خاصی شده و توسط یک ناشر تخصصی نظامی منتشر شده است (دافوس) و این کتاب زیرنظر یک سیستم دانشگاهی بیرون آمده است.

امیر بختیاری در ادامه توضیحاتی پیرامون عملیات های مختلف در سال دوم جنگ داد و افزود: این روزها در سالگرد عملیات بیت المقدس هستیم. در این کتاب موضوعات به شکلی صادقانه و بی طرفانه توضیح داده شده است. ما در جنگ 8 سال غذای گرم به پرسنل دادیم و از نظر لجستیکی کارهای مهمی انجام شد. سال دوم جنگ نقطه عطفی بود که خرمشهر پس گرفته شد.

وی در پایان گفت: این کتاب دارای صداقت است و با بی طرفی نوشته شده و در جلد دوم درباره 1600 کیلومتر طول جبهه‌ها توضیح داده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها