پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
یازدهمین فرهنگسرای کتاب با رویکرد متفاوت به کتاب کودک افتتاح شد

یازدهمین فرهنگسرای کتاب با بیش از 20 برنامه فرهنگی همزمان با سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افتتاح شد، رویکرد متفاوت به حوزه کتاب کودک و نوجوان وجه تمایز این دوره است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عصر روز گذشته (شنبه 21 اردیبهشت) همزمان با نخستین روز سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی یازدهمین فرهنگسرای کتاب با حضور مهرداد باقری رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و علیرضا فاطمیان‌پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری افتتاح شد.
 
در  این مراسم، فاطمیان‌پور در سخنانی با اشاره به اهمیت فراهم‌سازی کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان گفت: یازدهمین فرهنگ‌سرای کتاب تلاش کرده است رویکرد متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته داشته باشد و برنامه‌های متفاوتی در این زمینه داریم.

وی ادامه داد: در این زمینه مقام معظم رهبری می‌فرمایند که «چه بهتر که ایام برگزاری نمایشگاه کتاب را بهار کتاب بنامیم» و بعید می‌دانم هیچ رهبری در دنیا وجود داشته باشد که به اندازه ایشان به حوزه کتاب توجه کرده و تقریظ بنویسند و از همه بخواهند که در این حوزه فعالیت کنند.
 
فاطمیان‌پور با بیان اینکه کتاب عنصر ویژه‌ای است که هر قدر هم در این حوزه فعالیت کنیم باز هم کم است، گفت: عنصر کتاب به دو بخش تبدیل می‌شود؛ عنصر اول حوزه کالبدی و عنصر دوم حوزه ترویجی است که در حوزه کالبدی یعنی بخش نشر، توزیع و فروش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بضاعت عظیمی مثل باغ کتاب و نشر شهر که سال‌هاست در حوزه نشر فعال هستند.
 
وی با اشاره به اهمیت نقش کتابخانه‌ها، تاکید کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، کتابخانه مرکز و محور فعالیت‌های فرهنگی است و این کتابخانه اگر با فعالیت‌های عمیق فرهنگی گره بخورد می‌تواند تغییر و تحول جدی در تغییر باورها و رفتارها ایجاد کند.
 
فاطمیان‌پور با اشاره به فعالیت 110 کتابخانه در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، توضیح داد: در این زمینه سعی شده است منابع عمیقی را ویژه جوانان جمع‌آوری کنیم و در حوزه کتابخانه‌ها نیز فضای استاندارد برای خواندن و مطالعه برای جوانان شکل گرفته است.
 
وی یادآور شد: در حوزه ترویج کار اصلی ما این است که بتوانیم با برنامه‌های جذاب و متناسب نیاز و ذائقه مخاطب برنامه‌هایی را طراحی کنیم که مردم در حوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی به انس با کتاب برسند.
 
فاطمیان‌پور با طرح این موضوع که یازدهمین فرهنگ‌سرای کتاب رویکرد متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته دارد، گفت: در همین زمینه سازمان فرهنگی هنری شهرداری برنامه‌های متنوعی را در نظر گرفته است مثل مسابقات کتاب ماه، جلسات ویژه نقد کتاب و رونمایی کتاب.

تدارک 20 برنامه متنوع کتابی
همچنین در بخش دیگری از این مراسم، عباس باباخانیان مدیر امور کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی‌‌ هنری در سخنانی با اشاره به برگزاری 20 برنامه در فرهنگسرای کتاب، گفت: یازدهمین فرهنگ‌سرای کتاب در فضایی حدود هزار مترمربع برنامه‌های مختلفی چون برگزاری نشست‌های کتابخوانی با حضور هنرمندان و چهره‌های شناخته‌شده کشور، عضویت رایگان کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امکان استفاده از کتابخانه دیجیتال با بیش از ۷۰۰ هزار نسخه کتاب الکترونیک را فراهم کرده است.
 
وی افزود: از دیگر برنامه‌های ما رادیو و کافه کتاب برای دیدار و گفت‌وگوی چهره به چهره با نویسندگان و نذر کتاب ویژه جمع‌آوری کتاب برای مناطق محروم و کم‌برخوردار خواهد بود.
 
باباخانیان با اشاره به اجرای برنامه سینما اقتباس، گفت: این طرح به معرفی فیلم‌هایی اختصاص دارد که فیلمنامه آنها برگرفته از یک کتاب است، همچنین برنامه دستان بینا با معرفی کتابخانه‌ها و ارائه خدمات ویژه به نابینایان با مجموعه‌ای افزون بر ۹ هزار عنوان کتاب صوتی و هزار جلد کتاب به خط بریل، کارگاه صحافی، معرفی فعالیت‌های باغ کتاب تهران و عضویت در باشگاه کتاب ۱۰۰ تایی‌ها در این فرهنگ‌سرا اجرا می‌شود.
 
وی درباره برنامه ویژه‌برنامه شهر قصه نیز توضیح داد: توجه به حوزه فرهنگی و هنری به ویژه حوزه کودک و نوجوان با عنوان شهر قصه از برنامه‌های جدید در فرهنگسراست که شامل اتاق قصه، فرشتگان قصه، مثلستان، کارگاه نشانگر کتاب، آشنایی با فرآیند تولید کتاب از جنگل تا کتابخانه در قالب برنامه هشت خان کتاب، ساخت کتاب با نام کودک به عنوان شخصیت اصلی کتاب در برنامه کتاب من، مادران قصه‌گو و... است.
 
به گفته باباخانیان، این برنامه در کنار سرگرمی به مهارت‌آموزی کودک و نوجوان و حتی والدین توجه جدی دارد، همچنین با ارائه محصولات مربوط به حوزه کودکان و برگزاری برنامه‌هایی چون دیدار با نویسندگان و تصویرگران کتاب‌های کودک، کارگاه‌های قصه گویی و نقاشی و استفاده رایگان از وسایل و بازی‌های علمی باغ کتاب تهران میزبان کودکان و نوجوانان است.
 
باباخانیان همچنین به حضور اتوبوس کتابگرد هدهد در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اشاره کرد و گفت: این اتوبوس به اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری مرتبط با حوزه کتاب و کتابخوانی در روزهای نمایشگاه خواهد پرداخت.
 
به گزارش ایبنا، در پایان این مراسم از خدمات و تلاش‌های زنده‌یاد علی صفوی شاملو، موسس مجموعه کتاب‌رسان و فعال حوزه کتاب کشور تهران تجلیل شد.

سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها