پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴
احمدوند: نمایشگاه کتاب جایگاه تبادلات فرهنگی بین‌المللی است/ اسدی موحد: سینمای ایران در دنیا قابل عرضه است

احمدوند گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب جایگاه تبادلات فرهنگی بین‌المللی است و موسسه الهدی در توسعه ارتباطات فرهنگی همواره پیشقدم بوده است. شخصیت‌های ارزشمند فرهنگی در کار تسهیل و توسعه این روابط کمک می‌کنند و منشا خدمات بسیاری خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در آیین رونمایی از کتاب «سینمای ایران و ژاپن» نوشته قدرت الله ذاکری که صبح امروز پنج شنبه 22 اردیبهشت در نمایشگاه کتاب برگزار شد، حجت‌الاسلام اسدی موحد مدیرعامل موسسه الهدی، حسین دیوسالار رایزن پیشین فرهنگی ایران در ژاپن، یاسر احمدوند رییس سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و سیدمهدی جوادی مدیرعامل سازمان سینمایی فارابی حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، اسدی موحد با بیان اینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه گفتمان انقلاب اسلامی شناخته می‌شود، بیان کرد: وظیفه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انتشار دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب است. ما در عرصه‌های مختلفی حرف برای گفتن داریم. یکی از مهم‌ترین این عرصه‌ها، فرهنگ و هنر است. در عرصه فرهنگ به ویژه سینما جمهوری اسلامی ایران یکی از الگوها محسوب می‌شود. ما هفته‌های فیلم متعددی در کشورهای مختلف برگزار کردیم و بازخوردهای بسیار خوبی از سوی مخاطبان خارجی به ما رسید. بسیاری از آنها تکنیک سینمای ایران را ستایش کردند و حتی پایان‌نامه‌های دکتری با موضوع کارگردانان مطرح ایرانی مانند مجید مجیدی و عباس کیارستمی مورد پژوهش قرار گرفت.

مدیرعامل موسسه الهدی افزود: مخاطبان خارجی متفق القول بر این باورند که سینمای ایران اخلاق‌مدار و امین است. شیعیان در کشورهای مختلف با ابراز خوشحالی از امنیت فیلم‌های ایرانی می‌گویند لازم نیست در سینما جلوی چشم بچه‌ها را بگیریم و با خیال راحت در سینما به تماشای فیلم‌های ایرانی می‌پردازند. سینمای ایران در دنیا قابل عرضه است و موسسه الهدی در بخش انتشارات هر گامی را برای انتشار دستاوردهای ارزشمند جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه موسسه الهدی در تمام عرصه‌ها کتاب منتشر کرده است، افزود: ما وظیفه خود را فراتر از مرزهای داخل کشور می‌دانیم و معرفی فرهنگ و ملل یکی از وظایف اصلی ماست.

در ادامه این برنامه دیوسالار رایزن پیشین ایران در ژاپن با اشاره به اهمیت سینمای ژاپن گفت: پیش از رفتن به ژاپن با آقای ذاکری آشنا شدم. ایشان خصوصیات فرهنگی کشور ژاپن را به خوبی می داند و سال‌هاست در حوزه فرهنگ ژاپن بخصوص سینمای آن فعالیت دارد. موضوع فرهنگ ژاپن می تواند قوام‌بخش دیپلماسی در عرصه‌های مختلف باشد. علیرغم نظر برخی از ایرانیان تمایل ژاپنی‌ها فرهنگی است و اتفاقا هر وقت در حوزه فرهنگی با ژاپن فعالیت داشتیم آورده‌های اقتصادی بیشتری نیز نصیب کشورمان شد.

در ادامه یاسر احمدوند رییس سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب با حضور در آیین رونمایی از کتاب «سینمای ایران و ژاپن» تاکید کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب جایگاه تبادلات فرهنگی بین‌المللی است و موسسه الهدی در توسعه ارتباطات فرهنگی همواره پیشقدم بوده است. ما با برخی از کشورها ار نظر جغرافیایی همسایه هستیم اما برخی دیگر از کشورها به لحاظ فرهنگی همسایه ما محسوب می‌شوند. ژاپن یکی از این کشورهاست و اشتراک فرهنگی بسیاری میان ما و کشور ژاپن درحوزه ادبیات و سینما وجود دارد.

احمدوند افزود: شخصیت‌های ارزشمند فرهنگی در کار تسهیل و توسعه این روابط کمک می‌کنند و منشا خدمات بسیاری خواهند بود.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (21 اردیبهشت) تا (31 اردیبهشت) به شکل حضوری در مصلی امام خمینی (ره)  و مجازی در سایت ‌KETAB.IR در حال برگزاری است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها