پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
مهم‌ترین اتفاقات کتابی کشور در حوزه ادبیات رخ می‌دهد/ ورود ساحت‌های جدید به شعر آیینی معاصر

محمدمهدی سیار، شاعر و ترانه‌سرای کشورمان تاکید کرد: با وجود مظلومیت ادبیات، در واقع نمایشگاه کتاب، نمایشگاه حوزه شعر و داستان‌ (ادبیات) است و مهم‌ترین اتفاقات کتابی کشور در حوزه ادبیات رخ می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ محمدمهدی سیار که امروز (22 اردیبهشت) در غرفه جوایز ادبی جلال آل احمد سخن می‌گفت، عنوان کرد: خوشحالیم خیمه‌گاه اهل ادب برپا شده و دوباره می‌توانیم دیدار تازه کنیم و کتاب‌های جدید را ببینیم.

وی افزود: نمایشگاه کتاب، نمایشگاه ادبیات است و همیشه بیشترین استقبال از کتاب‌های ادبی می‌شود و بیشترین اتفاقات تازه نیز در این حوزه رخ می‌دهد.

سیار درباره جریان شعر امروز گفت: شعر امروز، زنده، متنوع، پویا و با کمیت گسترده است. برخلاف پیش‌بینی‌ها در فضای رسانه‌ای گم نشده و هیچ رسانه‌ای نتوانسته جای آن را بگیرد و حتی رسانه‌های دیگر به کمک آن آمده‌اند تا بهتر و بیشتر شنیده شود.

وی ادامه داد: تعداد شاعران باارزش ما از قرن‌های پیش کمتر نیست و امثال نیما انقلابی برای بهتر شدن وضعیت شعر و نجات پیدا کردن از تکرار ایجاد کرده‌اند.

این شاعر با بیان اینکه مخاطبان شعر امروز چند برابر شده‌اند به شعر آیینی نیز اشاره کرد و گفت: این شعر انفجار کمی را تجربه می‌کند و با سایر هنرها اتصالی زیبا پیدا کرده است.

سیار تاکید کرد: در کنار انفجار کمی با افزایش کیفیت شعر آیینی نیز روبه‌رو شده‌ایم و بسیاری از غزل‌سرایان با نگاهی مدرن وارد فضای شعر آیینی شده‌اند و آثار خوبی را خلق می‌کنند.

وی با بیان اینکه امروز ساحت‌های جدیدی وارد شعر آیینی شده است، گفت: به عنوان نمونه شعر علوی، شعر انتظار و اشعار عاشورایی و رضوی دارای رویکردهایی اجتماعی و سیاسی نیز شده‌اند و با مدح کهن تفاوت دارند. بنابراین می‌توانیم به آینده و شکوفایی هرچه بیشتر شعر آیینی خوش‌بین باشیم.

سیار همچنین یکی از اشعار خود را درباره حضرت علی (ع) قرائت کرد که ابیات آغازین آن در زیر می‌آید:
امام رو به رهایی... عمامه روی زمین
قیامتی شد بعد از اقامه روی زمین
خطوط آخر نهج‌البلاغه ریخت به خاک
چکید خون خدا در ادامه روی زمین...

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از 21 اردیبهشت تا 31 اردیبهشت به صورت فیزیکی و مجازی در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها