چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱
ارتقاء بازار نشر دیجیتال نیازمند حمایت بیشتر نهادهای حاکمیتی است

در نشست «نقش ابزارها در توسعه نشر دیجیتال» کارشناسان با اشاره به اهمیت و جایگاه نشر دیجیتال در ایران و دنیا بر ضرورت حمایت بیش از پیش نهاد های حاکمیتی از فعالان این عرصه تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست «نقش ابزارها در توسعه نشر دیجیتال» در سرای اهل قلم سی و سومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور محمد کریمی، کارشناس بهبود روش‌ها و کارشناس سیستم‌های سازمانی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، محمود متینفر، رئیس اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدیر پلتفرم نشر دیجیتال پژوهان ظهر امروز ۲۱ اردیبهشت ماه در سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
 
کریمی با بیان این مطلب که نشر دیجیتال امروز در شکل‌های مختلفی محصول تولید می‌کند که کتاب‌های الکترونیکی، مجله‌های الکترونیکی، آگهی‌ها و کاتالوگ‌های الکترونیکی از آن جمله است؛ با اشاره به چالش‌هایی این حوزه گفت: امکان دارد نشر دیجیتال سیاست‌های یک کشور را دچار تحول کند؛ چراکه این نوع نشر، مرزی ندارد؛ بنابراین مهمترین چالش نشر دیجیتال بحث حاکمیتی است.
 
وی اضافه کرد: فرزندان و خانواده‌ها، ازجمله مخاطبان نشر دیجیتال هستند؛ بنابراین اگر در این حوزه قانونگذاری نکنیم و محتوای آن را مدیریت نکنیم، در آینده آسیب‌ این بی توجهی به خودمان برمی‌گردد. از جمله قوانین حوزه محتوای نشر دیجیتال ایران، وجود دارد احترام به اسلام و مقدسات و همچنین هویت ملی است.

این کارشناس بهبود روش‌ها در ادامه تاکید کرد: نشر دیجیتال یک مفهوم است که ابزارهایی برای آن وجود دارد؛ اما کدام ابزارها خوبند و کدام‌ نادرست؟ اینها مواردی است که باید به صورت دقیق تعریف شود.

در ادامه این نشست، متین فر، بیان کرد: کتاب‌های دیجیتال به دو نوع کلی شامل کتاب‌های صوتی و کتاب‌های متنی تقسیم می شوند؛ در دنیا برای ارائه کتاب‌های دیجیتال ابزاری مثل وبسایت آمازون وجود دارد اما در ایران هم طی سال‌های اخیر ابزارهای خوبی برای ارائه محتوای دیجیتال و الکترونیک ارائه شده است؛ به عنوان پژوهان، یکی از این پلتفرم‌هاست که به صورت تخصصی در حوزه کتاب‌های دانشگاهی و علوم انسانی فعالیت می‌کند؛ فیدیبو، طاقچه و کتابراه ازجمله پلتفرم‌هایی هستند که از چند سال پیش صرفا در حوزه متنی فعالیت می کردند و طی یکی دو سال اخیر، کتاب‌های صوتی را هم به مجموعه خود اضافه کرده‌اند؛ اما بعضی از پلتفرم‌ها مثل نشر آوانامه هم هستند که به صورت تخصصی تنها در حوزه صوتی فعالیت می‌کنند.

به گفته وی دسترسی آسان و ارزان به کتاب‌ها، همگام‌سازی اطلاعات کاربر بر روی دستگاه‌های مختلف، سفارشی‌سازی محیط مطالعه، ایجاد کتابخانه شخصی، قفسه‌بندی کتاب‌های شخصی، امکان جست وجو‌ی آسان در کتاب‌های دیجیتال، امکان انتخاب و کپی متن و همچنین امکان مطالعه نمونه‌ای از کتاب قبل از خرید ازجمله قابلیت‌های ابزارهای نشر کتاب دیجیتال محسوب می‌شوند.

مدیر پلتفرم نشر دیجیتال پژوهان در ادامه با اشاره به تفاوت قابل توجه بازار نشر دیجیتال در ایران و‌ جهان گفت: در سال ۲۰۱۹ رقم نشر دیجیتال در بازار جهانی کتاب ۱۸ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل از آن رشد حدود ۴۰ درصدی داشته اما این رشد در ایران در مقایسه با دنیا بسیار اندک و در سال ۹۹ تنها ۲ درصد بوده است.

وی بیان ‌کرد: نهادهای حاکمیتی ایران باید از کتاب دیجیتال حمایت بیشتری کنند تا این رشد افزایش یابد. اگر می‌خواهیم فرهنگ کتابخوانی را در جامعه رشد دهیم، باید قبول کنیم فضای فرهنگی به سمت ابزار الکترونیک حرکت کرده است؛ بنابراین سیاستگذاران هم باید در این زمینه با جامعه همگام شوند.

متین‌فر درباره این که ناشران چگونه می‌توانند کتاب‌های خود را در پلتفرم‌های نشر دیجیتال ارائه کنند نیز اظهار کرد: ناشران می‌توانند با مراجعه به پلتفرم‌های الکترونیکی کتاب با آن ها قرارداد ببندند. در این فرآیند، قیمت‌گذاری کتاب‌ها به عهده ناشران است و بعد پنل در اختیار آن ها قرار می‌گیرد و می‌توانند فروش کتاب‌های الکترونیکی خود را آغاز کنند‌.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها