سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۶
برنامه‌های بلند‌مدتی برای تامین کاغذ پیش‌بینی شده است/حفظ الگوی مجازی برای نمایشگاه کتاب

محمد‌مهدی اسماعیلی در آیین افتتاح سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با تاکید بر پیگیری موضوع تامین کاغذ از سوی دولت گفت: مصوبات قابل‌توجهی برای تامین کاغذ پیش‌بینی شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، آیین افتتاح سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمد‌وند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس این دوره از نمایشگاه، علی رمضانی، قائم مقام سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌ کتاب تهران و برخی مقامات داخلی و خارجی سه‌شنبه(20 اردیبهشت‌ماه) در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد.

اسماعیلی با اشاره به تلاش‌های مستمر برای اخذ مجوز برگزاری سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران گفت: خدا را شاکریم با همت برادران و خواهران از‌جمله در حوزه بهداشت و درمان، فرصت برای برگزاری باشکوه بزرگترین جشنواره فرهنگی کشور در قالب نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فراهم شده است.
 
وی افزود:  بیش از 90 هزار متر از مصلا، در اختیار نمایشگاه قرار گرفته و تقریبا از همه فضای مسقف مصلا استفاده شده است. بنا داشتیم در این دوره، فصل ممیزه روشنی نسبت به دوره‌های قبل داشته باشیم. کرونا در کنار همه تلخی‌ها فرصت‌‌هایی را ایجاد کرده است؛ از‌جمله برگزاری نمایشگاه مجازی. در نمایشگاه مجازی دوم، اتفاقات مبارکی رخ داد.
 
اسماعیلی با اشاره به برخی آمار‌های دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، افزود: بیش از 1 میلیون و 350 هزار جلد از این طریق فروخته شد؛ همچنین از 2900 روستا و 1200 شهر خریدار کتاب داشتیم. این تجربه را به نمایشگاه امسال ملزم کردیم؛ به‌عبارت دیگر سامانه فروش با نمایشگاه فیزیکی برقرار شده است. بنابراین از سراسر کشور مردم می‌توانند با رایانه شخصی خرید کند. کتاب را انتخاب و خادمان فرهنگ و کتاب، ارسال رایگان خرید‌ها را تحویل می‌دهند.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تحقق شعار عدالت فرهنگی با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب بیان کرد: این قالب نمایشگاهی به‌عنوان کار همیشگی در دستور کار ارشاد قرار می‌گیرد.
 
دولت پیگیر رفع دغدغه ناشران در تامین کاغذ است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره سیاست‌های این وزارتخانه در تامین و تولید کاغذ داخلی بیان کرد: اکنون،  مهم‌ترین دغدغه در حوزه نشر موضوع تامین کاغذ برای کتاب و نشریات است که دغدغه به‌حقی است. دولت به‌صورت ویژه در حالی پیگیری موضوع تامین کاغذ است. قبل از مراسم امروز، در جلسه با معاون اول رئیس جمهور، موضوع کاغذ مطرح شد. مصوبات قابل‌توجهی برای تامین کاغذ پیش‌بینی شده است. در شرایط فعلی و مشکل تامین ارز در تلاشیم نیاز‌های حوزه نشر را تامین کنیم.
 
اسماعیلی در ادامه با اشاره به برنامه‌ بلند مدت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حرکت به سمت خودکفایی در زمینه تولید کاغذ و حتی ورود به صادرات اظهار کرد: با همکاری نظام بانکی، دستگاه‌ه‌ها  بخش‌های مختلف فرهنگی  در تلاش هستیم مشکلات کاغذ را با برنامه‌‌ریزی منسجم حل کنیم.

میزبانی نمایشگاه کتاب از وزیر فرهنگ قطر
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حضور بیش از 32  کشور خارجی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: در کنار برادران و خواهران خوبمان از کشور لبنان، کشور قطر به‌عنوان مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه حضور دارد. وزیر فرهنگ این کشور به‌زودی در این رویداد حضور پیدا می‌کند.
 
اسماعیلی در ادامه با بیان این مطلب که کتاب را مهم‌ترین ابزار گسترش دیپلماسی فرهنگی می‌دانیم، گفت: یکی از  مظاهر این امر ترجمه قابل توجه کتاب‌های فارسی به دیگر زبان‌ها است؛ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این زمینه نقش مهمی ایفا می‌کند.
 
وی افزود: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، فرصت قابل توجهی برای گسترش دوستی‌‌ها و مودت میان ملل مختلف است که به‌خوبی از این فرصت استفاده می‌کنیم.            
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به توسعه کتابخانه‌های عمومی از سوی دولت مردمی گفت: امروز بیش از 3 هزار کتابخانه عمومی در کشور فعال است و نهاد کتابخانه‌های عمومی و مدیریت جوان و انقلابی این نهاد در حال تلاش گسترده در این زمینه است.
 
اسماعیلی ضمن اشاره به توجه دولت در سفر‌های استانی به موضوع فرهنگ و توسعه کتابخانه‌های عمومی بیان کرد: در هر استان در حال تجهیز یک مجموعه جدید از کتابخانه‌ها هستیم از‌جمله در قم، تبریز، اصفهان و همه شهر‌های بزرگ و کوچک. یکی از سیاست‌های قطعی، توسعه کتابخانه‌های عمومی است. این رویکرد به صنعت نشر و توسعه فرهنگ کتابخوانی کمک شایانی می‌کند.
 
حمایت از کتاب‌فروشی‌ها سیاست دولت است
 وی ادامه داد: سیاست دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت مردمی، حمایت از ایجاد و گسترش کتاب‌فروشی‌ها در شهر‌های مختلف است. کتاب‌فروشی‌ها نماد فرهنگی شهر‌ها هستند که امروز حال و روز خوشی ندارند. دوستان عزیزم در حوزه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تلاشند تا پایان دولت مردمی، شاهد افزایش کمی و کیفی، کتاب‌فروشی‌ها و کتابخانه‌ها در شهر‌های مختلف از‌جمله شهر‌های مرزی و محروم باشیم.
 
اسماعیلی بیان کرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تکالیف روشنی وضع شده و همه بخش‌های این وزارتخانه به‌دنبال اجرای این سیاست‌ها هستند. امیدواریم با توسعه کتاب و کتاب‌خوانی به مطالبه جدی رهبری عزیز در موضوع نهضت بزرگ کتابخوانی لبیک بگوییم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: امید‌واریم همه عزیزان حوزه نشر، توفق خدمت بیشتر در حوزه کتاب و فرهنگ را پیدا کنند. از همه نهاد‌ها و سازمان‌هایی که در برگزاری نمایشگاه امسال مشارکت داشتند، از‌جمله همه بخش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام و نهادهای تابعه، صدا و سیما، شهرداری تهران و سایر نهاد‌های فرهنگی در این مهم به یاری‌‌گر بودند.
 
وی در ادامه از شخصیت‌های علمی و فرهنگی کشور همچنین اصحاب نشر، قدردانی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها