سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
تغییر نگاه جامعه به هیات‌ها یکی از اهداف «مهرواره ملی هوای نو» است

اولین هدف «مهرواره ملی هوای نو» این است که کمک کند هیئت‌ها افق نگاه‌شان بلندتر شود و با نگاه وسیع‌تر جامعه پیرامون خود را ببینند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری اختتامیه «مهرواره ملی هوای نو؛ نخستین مهرواره برگزیدگان سال هیأت و تشکل‌های دینی» با حضور حجت الاسلام مجید باباخانی مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی و وحید ملتجی دبیر مهرواره در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مجید باباخانی مدیر کل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی ابراز کرد: نکته مهمی که در سال‌های اخیر در سازمان تبلیغات دنبال می‌کنیم نگاه مجدد به ظرفیت‌های فرهنگی و استفاده از همه این ظرفیت‌ها است. هیئت مجموعه‌ای مبتنی بر معرفت، معنویت و انسانیت است که وقتی در کنار هم قرار بگیرند ظرفیت بزرگی را در اختیار ما قرار می‌دهند که اگر همه بزرگان به این ظرفیت آگاه باشند اتفاقات خوبی رقم می‌خورد.

وی ادامه داد: هیئت توسل به اهل بیت و آبشخور بسیاری از اقدامات فرهنگی و اجتماعی خواهد بود. اگر هیئت از یک میتینگ از یک طرف و از یک رویداد خبری از طرف دیگر خارج شده و از همه ظرفیت‌های معنوی‌اش استفاده شود، اتفاقات خوبی خواهد افتاد و بسیاری از مسائل اجتماعی جامعه را با استفاده از این ظرفیت‌ها حل خواهیم کرد.

باباخانی اظهارکرد: مرور تاریخ انقلاب از دهه ۴۰ و ۵۰ نشان می‌دهد هیئت‌ها از همه ظرفیت‌های خود استفاده کردند و به سمت حل مشکلات مردم پیش رفتند که انقلاب اسلامی با این شکوه و عظمت رخ داد. آنچه ما دنبال می‌کنیم این است که هیئت برای کل سال جهت گیری داشته باشد و از آن بهره گرفته شود. امیدواریم بتوانیم در هوای نو یا درواقع در هوای هیئت، هوایی تازه کنیم.

در ادامه این مراسم وحید ملتجی، دبیر مهرواره «هوای نو» اظهار کرد: هوای نو دو هدف اصلی و اساسی دارد. اولین هدف آن این است که کمک کند هیئت‌ها افق نگاه‌شان بلندتر شود و با نگاه وسیع‌تر جامعه پیرامون خود را ببینند. در واقع هیئت‌ها آغوش خود را برای همه ایرانی‌ها باز کند و هیئت‌ها برای تمامی جمعیت ایران برنامه داشته باشند.

وی در ادامه تصریح کرد: اینکه چقدر در حوزه محتوا و در حوزه انتقال محتوا به مخاطب، باید رشد و تغییر ایجاد کنیم یکی از مسائل مهمی است که در مهرواره مدنظر قرار گرفته است اما امسال به این هدف نرسیدیم زیرا تازه طرح موضوع کرده‌ایم و به این سوال می‌خواهیم پاسخ دهیم که هیئت در عرصه بین‌الملل چه جایگاهی دارد و هیئت‌های ما اگر بخواهند حرف‌ها و پیام‌های خود را به دنیا معرفی کنند باید چه کنند؟ ایران در سال ۱۴۴۰ چه مسئولیتی دارد و هیئت در آن زمان در چه جایگاهی است و شکل آن چگونه است؟ 
 
ملتجی در ادامه هدف دوم از این مهرواره را نگاه جامعه به هیئت‌ها مطرح کرد و اظهار کرد: ما در تلاشیم نگاه جامعه را به هیئت‌ها تغییر دهیم. رسانه‌های ما به ویژه رسانه ملی تصویری که از هیئت ارائه کردند نگاه دهه اول محرمی است. البته این نگاه بدی نیست اما هیئت صرفا به این معنا نیست. چرا کل جامعه از فضای هیئت نمی‌توانند استفاده کنند؟ هیئت یکی از محله‌هایی است که عموم مردم می‌توانند از آن استفاده و به آن تکیه کنند.

دبیر مهرواره همچنین تصریح کرد: کل مهرواره نو بر اساس این دو هدف بنا شده است و با توجه به اینکه ما در سال اول فقط طرح مسئله کرده‌ایم نیازمند یاری رسانه‌ها و هیئت‌های نخبگانی هستیم تا راهکارهای بهتری ارائه کنیم.

 ملتجی با اشاره با علت انتخاب اسم «مهرواره» اظهار کرد: ما اسم مهرواره را از این جهت انتخاب کردیم که نگاه مهرآمیزی به تمام هیئت‌های کشور داشته باشیم و هر هیئتی با هر جمعیتی و در هر منطقه کشور و شهر برگزار شود برای ما محترم است.

وی در ادامه بیان کرد: ما «مهرواره» را به عنوان فرهنگ در نظر گرفتیم زیرا فرهنگ مثل هواست و «نو» بودنش به دلیل چشم‌اندازی است که به آینده داریم. نماد مهرواره درخت است به این دلیل که عرصه فرهنگ و کشت‌وکار از لحاظ مفهومی خیلی به هم نزدیک هستند. درخت سایه دارد و هیئت نیز مثل درخت سایه دارد که همه باید از سایه‌اش استفاده کنند. درخت میوه و ثمر دارد هیئت هم مثمر است. درخت مامن و آشیانه برای پرندگان است، هیئت هم مامن است و یکی از عرصه‌های تربیتی امروز در جامعه ما هیئت‌ها هستند.

او با اشاره به مهمترین اتفاق که درخت هوا را تصفیه می‌کند و هیئت هم فرهنگ را تصفیه می‌کند گفت: به همین دلیل ما درخت را سمبل قرار دادیم و به برندگان درخت زرین اهدا می‌کنیم. امسال  سه رشته تحت عناوین کتاب، هیئت و ستایشگران اهل بیت داشتیم که در سال‌های آینده این سه رشته در این سطح باقی نمی‌ماند و توسعه پیدا می‌کند. در بخش آثار ارسالی استان خوزستان در بخش هیئت، استان اردبیل در بخش ستایشگران اهل بیت و استان مازندران در بخش کتاب بیشترین آثار ارسالی را داشتند.

او ادامه داد: اتفاق بزرگ دیگری که در کنار برگزاری اختتامیه درحال شکل‌گیری است برگزاری نشست‌هایی با موضوع پاسخگویی مسئولین نظام در حوزه مسائل هیئت است که قرار است در این حوزه پاسخگو باشند و ما از آنها مطالبه‌گری کنیم. پیمان جبلی رئیس صدا و سیما، عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، زاکانی شهردار تهران، پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضورشان در این نشست‌ها قطعی شده است.

ملتجی بیان کرد: مهمترین سنگر تربیتی مردم در عرصه دین هیئت است، هیئت مهمترین عرصه تبیین و مهم‌ترین مامن برای تربیت است و مفهوم حیات اجتماعی از نظر ما این است که شکل گرفتن هیئت بر اساس دغدغه‌های جامعه است. نگاهی که در چهل ساله دوم هیئت باید وجود داشته باشد چنین نگاهی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها