دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
توسعه محیط‌های فرهنگی جزو اولویت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است

محمود شالویی در آیین رونمایی از دو طرح موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر توسعه و گسترش فضا‌های فرهنگی را اولویت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد و گفت: دولت مردمی از آغاز دوره شکل‌گیری تاکنون همه اهتمام خود را براین امر گذاشته که در کنار رسیدگی به مسائل مهم اقتصادی و معیشت، اولویت فرهنگی را به فراموشی نسپارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، آیین رونمایی از «اطلس سازه‌های فرهنگی هنری ایرن» و «سامانه اسناد و فضا‌های فرهنگی ایران» همزمان با روز ملی اسناد و میراث مکتوب با حضور محمود شالویی، دستیار ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهمن ناور‌مطلق، رئیس فرهنگستان هنر، امین عارف‌نیا، مدیر‌عامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر، زهرا پناهی‌روا، مشاور بانوان آموزش و پرورش، محمد‌حسین ایمانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز 19 اردیبهشت‌ماه در سالن نمایش باغ کتاب برگزار شد.
 
شالویی ضمن تشکر برای تدوین «اطلس سازه‌های فرهنگی هنری ایرن» و طراحی «سامانه اسناد و فضا‌های فرهنگی ایران» بیان کرد: شناسایی فضا‌های فرهنگی از اهمیت بسیاری برخوردار است به‌ویژه این‌که در کشور فضای‌های فرهنگی و هنری کافی وجود ندارد و همچنان به توسعه و گسترش این فضا‌ها نیاز مبرم داریم. 
 
وی افزود: در بسیاری از نقاط کشور بعد از انقلاب، با اقدامات جهادی، فضا‌های فرهنگی بسیاری شکل گرفت؛ اما به‌دلایل متعددی امکان بهر‌ه‌گیری از آن‌ها فراهم نشد. اقدام موسسه توسعه کمک به فرهنگ و هنر در تدوین «اطلس سازه‌های فرهنگی هنری ایرن» و «سامانه اسناد و فضا‌های فرهنگی ایران» زمینه‌ قابل‌توجهی برای بهره‌مندی از فضای‌های فرهنگی هنری فراهم کرده است.    
 
شالویی ادامه داد: خوشبختانه دولت مردمی از آغاز دوره شکل‌گیری تاکنون همه اهتمام خود را براین امر گذاشته که در کنار رسیدگی به مسائل مهم اقتصادی و معیشت، اولویت فرهنگی را به فراموشی نسپارد و برای این موضوع نیز برنامه‌ریزی‌ها و جدیت لازم را صرف کند؛ به‌ویژه برای مناطق محروم. از ابتدای آغاز به کار دولت، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به 27 استان کشور سفر داشتند و توسعه محیط‌های فرهنگی جزو اولویت‌های ایشان بود. اعتبارات قابل توجهی نیز برای این هدف در نظر گرفته شد که خوشبختانه روند تکمیل و تجهیز آن‌ها با سرعت و شتاب در حال شکل‌گیری است. امید‌واریم بتوانیم نیاز‌های جامعه هنری و فرهنگی را پاسخگو باشیم. اگر متولیان و مدیران فرهنگی و هنری، مناصب فرهنگی را در دست بگیرند، برای رونق‌بخشیدن به اعتلای برنامه‌ها سهم و نقش موثری را ایفا می‌کنند.        
 
عارف‌نیا، ضمن تبریک روز اسناد و میراث مکتوب گفت: اسناد، حامل روایات دست‌اول از رخداد‌هایی هستند ک تاریخ و سرنوشت ملت‌ها را رقم زدند که در معرض آن‌ها هستیم. در میان اسناد، با اسنادی مواجه هستیم؛ با روایت آفرینش آثار و حکایت پیدایش بنا‌های فرهنگی را با خود حمل می‌کنند. اسنادی که توقف، تامل و تجسم خاطرات فردی و جمعی با مقولات فرهنگی و هنری دارند. بنا‌های فرهنگی کشور به‌عنوان محل هنر‌نمایی بسیاری از چهره‌های فرهنگی هنری صحنه خلق بسیاری از آثار نمایش موسیقی ادبیات و سایر عرصه‌های فرهنگی و هنری هستند که رویداد‌های فراموش نشدنی در طول ادوار رقم خورده است. اگر مشتاق مرور روایت بنا‌های فرهنگی هستیم، چاره‌ای نداریم که به آرشیو و گنجینه‌ بنا‌ها و مراکز فرهنگی مراجعه کنیم؛ از‌جمله آرشیو‌هایی از اسناد دیداری و شنیداری و مکتوب.
 
وی افزود: با هدف صیانت و ارائه اسناد مراکز فرهنگی کشور از سال 1399 در موسسه توسعه فرهنگ و هنر برنامه‌ای تدوین و طراحی سامانه اسناد فرهنگی ایران که بعد از مطالعات پایه با گرد‌آوری اسناد از آرشیو‌هایی از‌جمله کتابخانه سازمان اسناد، کتابخانه مجلس، کتابخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد ریاست جمهوری آغاز شد. بیش از یک‌‌صد‌ هزار برگ سند، جمع‌آوری و در این سامانه بارگذاری شده است. در آینده نزدیک با بارگذاری اسنادی که در گنیجنه‌های ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها وجود دارد، امید‌واریم بتوانیم این سامانه را به‌عنوان مرکز مورد استناد پژوهشگران ارائه کنیم.
 
عارف‌نیا ادامه داد: با هدف مدیریت دانش فضاهای فرهنگی و مواجهه با چالش فقدان آمار از وضعیت فضا‌های فرهنگی کشور و این نکته که اقدام منسجم برای مدیریت آمار فضای‌های فرهنگی کشور انجام  نشده، طرح «اطلس فضا‌های فرهنگی هنری ایران» در دستور کار قرار گرفت. فاز نخست این طرح در قالب چهار جلد، امروز رونمایی شد. تدوین این اطلس، به‌عنوان سند پشتیبان در انجام تحلیل‌های ثانویه درباره وضعیت دسترسی به خدمات فرهنگی در اقصی نقاط کشور تدوین شده؛ بنابراین گامی در مسیر تسهیل برنامه‌ریزی برای کمک به توسعه فضای‌های فرهنگی کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها