یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۹
آماده‌سازی نمایشگاه طبق برنامه‌ریزی و بدون تاخیر انجام شده است

قائم مقام سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نشست مشترک با اعضای شواری شهری تهران در مصلای تهران، گفت: تا امروز براساس جدول زمانبندی اجرایی، آماده‌سازی نمایشگاه بدون تأخیر انجام شده است و تا روز افتتاحیه همه اقدامات طبق برنامه پیش خواهد رفت و دچار تاخیر نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، در آستانه برگزاری سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر، علیرضا نادعلی، سخنگو و نائب رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر، مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران از مصلی، محل برگزاری بزرگترین رویداد فرهنگی کشور بازدید کردند.

در این بازدید، علی رمضانی، قائم مقام سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و حسین صفری، مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی درباره بخش‌های مختلف و جانمایی ناشران همچنین جزئیان آماده‌سازی نمایشگاه توضیحاتی را مطرح کردند.      

نشست مشترک قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران با اعضای شورای شهر نیز بعد از پایان این بازدید برگزار شد.

رمضانی در این نشست گفت: از اعضای شورای شهر و شهرداری تشکر می‌کنم که پابه پای مجری برگزاری نمایشگاه، تلاش کردند که فضای مناسب برای خدمت‌رسانی به مردم تهران و کشور فراهم شود و تا امروز به خوبی موضوعات، مطابق زمان‌بندی پیش رفته است. بیش از ۲۸۰۰ ناشر داخلی، ۱۷۰ ناشر خارجی در این دوره حضور خواهند داشت. 

وی درباره حضور مهمانان خارجی در سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران بیان کرد: در این دوره، ۳۲ کشور خارجی در نمایشگاه کتاب تهران حضور دارند تعدادی از این ناشران در سالن ناشران خارجی و بخش بخش بین‌الملل نمایشگاه حضور دارند. در این دوره نمایندگان 170 کشور خارجی به عرضه آثار ناشران خود اقدام می‌کنند. میزبان روسای نمایشگاه‌های خارجی خواهبم بود؛ علاوه‌براین 25 مهمان خارجی در این دوره حضور دارند.

قائم مقام سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، افزود: هم اینک در ساعت پایانی آماده‌سازی نمایشگاه قرار داریم که بعضی موضوعات نیازمند تصمیم‌گیری فوری و عاجل است که در جلسه طرح خواهد شد و  دستگاه مربوطه به کمک مجری خواهد آمد.

رمضانی گفت: تا امروز براساس جدول زمانبندی اجرایی، فرآیند آماده‌سازی نمایشگاه هیچ تأخیری نداشته، مسئولیت‌ها مشخص است و تا روز افتتاحیه همه اقدامات طبق برنامه پیش خواهد رفت و دچار تاخیر نخواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که تا امروز بیش از 70 سازمان برای اجرای هرچه بهتر سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ما همکاری کامل را داشته‌اند، افزود: بخش‌های خدمات شهری و عمومی، حوزه حمل و نقل عمومی و ترافیک شهر تهران، بهداشت و فوریت‌های ویژه، راهور و نیروی حمل و نقل ترافیک در کنار مجری برگزاری نمایشگاه بودند. 

قائم مقام سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان این‌که فضاهای مربوط به حوزه نشر دانشگاهی، آموزشی، کودک و نوجوان جانمایی‌ها و غرفه‌بندی‌ها تمام شده است، بیان کرد: با توجه به استقرار بخش عمومی نمایشگاه کتاب در فضایی که پیش از این در اختیار نمایشگاه قرآن بود، این بخش بلافاصله بعد از اتمام نمایشگاه قرآن در اختیار ناشران عمومی قرار گرفت؛ غرفه‌بندی این بخش به اتمام رسیده است. 

رمضانی با بیان این‌که ناشران تا امروز وارد فضای اختصاص یافته نمایشگاه شدند و به مرور شروع به تهیه غرفه‌های خودساز کرده‌اند، تاکید کرد: براساس زمانبندی صورت گرفته از 17 اردیبهشت‌ماه تمام ناشران می‌توانند کتاب‌های خود را وارد نمایشگاه کنند و تا پایان روز 18 اردیبهشت چیدمان کلی نمایشگاه شکل خواهد گرفت.

وی گفت باتوجه به ضرورت در نظر گرفتن بخش‌های خدماتی و رفاهی برای بازدیدکنندگان، فضاهای قابل توجهی در نمایشگاه امسال برای این موضوع در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: استراحتگاه‌ها، نمازخانه‌ها، سایر فضاهای خدماتی را به شکل گسترده‌تر از سال‌های قبل در نمایشگاه مستقر کردیم تا همه بازدیدکنندگان بتوانند از هر نقطه نمایشگاه به این خدمات دسترسی سریع داشته باشند. 

وی با اشاره به این‌که مهمترین نقطه قوت این نمایشگاه جانمایی همه ناشران در فضای مسقف است، تصریح کرد: امسال هیچ ناشری در فضای باز و زیر چادر جانمایی نشده است. با اختصاص فضای مسقف بیشتر و در مجموع حدود 90 هزارمتر مربع، همه ناشران در فضای مسقف جانمایی شده‌اند که نقطه قوت نمایشکاه کتاب امسال قلمداد می‌شود.



 قائم مقام سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب گفت: همان‌گونه که در جلسات قبل نیز ذکر شد، نگران جمعیتی هستیم که امسال با توجه به سفرهای نوروزی و استقبال بازدیدگنندگان از نمایشگاه قرآن در نمایشگاه حضور پیدا کنند؛ اما با این حال شعار نمایشگاه کتاب در حوزه سلامت است به این دلیل که هم افکار عمومی جامعه بتواند از خدشه‌هایی که بیماری نامبارک کرونا داشت، فاصله بگیرد و هم بتوانیم فضای عمومی جدیدی را در کشور رقم بزنیم. نمایشگاه کتاب بزرگترین رویداد متمرکز کشور در همه حوزه‌ها خواهد بود.

در ادامه این نشست، معدنی‌پور، ضمن تبریک هفته سلامت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفته سلامت و تشکر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری این رویداد فرهنگی در  سال جاری و برگزاری نمایشگاه قرآن در ماه رمضان به نحو احسنت گفت: نمایشگاه کتاب یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی کشور به حساب می‌آید. تلاش‌های بسیاری برای برگزاری این رویداد انجام شده است. 

وی افزود: در بازدید از مصلا، شاهد اتخاذ تدابیر خوبی بودیم. به‌ویژه این‌که  هنوز ویروس کرونا از بین نرفته اما ملاحظات خوبی اندیشیده شده است تا نمایشگاه با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شود. از همه ناشران و دستگاه‌های دست‌اندرکار می‌خواهیم در فرصت باقیمانده تا آغاز نمایشگاه با حضور به‌موقع، در روند اجرای نمایشگاه تسریع داشته باشند. 

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: بر رضایت‌مندی شهروندان به‌ویژه شهروندان منطقه اطراف مصلی تاکید ویژه داریم از این رو از شهرداری منطقه و کمیته‌های حمل و نقل، راهور و انتظامی می‌خواهیم که تمهیدات ویژه‌ای بینیدشند.

معدنی‌پور گفت: نمایشگاه کتاب باید با تعامل بین همه دستگاه‌هایی که برای هرچه با شکوه‌تر برگزار شدن این رویداد بزرگ فرهنگی کنار هم قرار گرفته‌اند و نقش‌آفرینی کرده‌اند برگزار شود.

وی گفت:‌ بعد از تمام شدن نمایشگاه در کمیسیون فرهنگی جلساتی  داشته باشیم درباره نقاط ضعف و قوت این دوره از رویداد تا علاوه‌بر بررسی نقاط قوت و تقویت آن‌ها، برای رفع نقاط ضعف با هم‌فکری و هم‌اندیشی قدم برداریم تا نمایشگاه سال آینده بلافاصله تدابیری اندیشیده شود و برنامه‌ریزی مطلوبی داشته باشیم.
 
رمضانی در پایان گفت: بعضی از بخش‌ها اشکالاتی دارد.  از مدیران کمیته می‌خواهم در فرصت باقی‌مانده اهتمام بیشتری داشته باشند.
امیدواریم مردم کشورمان بعد از سومین سالگرد آخرین دوره برگزاری نمایشگاه بتوانند خدمات دلپذیری را با همکاری همه دستگاه‌ها دریافت کنند.

نادعلی با اشاره به سیاست خانواده‌محوری شورای شهر گفت: در بزرگترین رویداد فرهنگی کشور باید دست به دست هم دهیم تا مردمی که پس از دو سال انزوا و از دست دادن عزیزانشان در  شرایط کرونایی کشور چند روز، در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند، باید سعی کنیم حال خوبی را برای مردم و خاطر خوبی را برای آن‌ها در نمایشگاه رقم بزنیم.



حمید شهبازی، نماینده سازمان زیباسازی شهرداری در این نشست درباره اکران‌های محیطی با موضوع نمایشگاه کتاب گفت: با توجه به برگزاری همزمان چند رویداد ازجمله هفته هلال احمر، نمایشگاه گل و گیاه، اقدامات ۶ ماهه مدیریت شهری، تعداد ۴۰۰ سازه فرهنگی در سطح شهر داریم که  ۱۰ درصد سازه‌های شهری و ۱۰ درصد سازه‌های مناطق که حدود ۱۲۰ سازه است در اختیار نمایشگاه قرار گرفته.

رمضانی درجریان بازدید از بخش کودک و ناشران آموزشی گفت: با توجه به اینکه مخاطبان این گروه از کتاب‌ها را گروه خاص تشکیل می‌دهند برای تسهیل در رفت‌و آمد نمایشگاه تمهیداتی در نظر گرفته شده که مسیر رفت و آمد این دو گروه از ناشران جدا باشد.

وی افزود: استیج برنامه‌های ویژه کودک و نوجوان در محل فضای باز هم در نظر گرفته شده است و تمهیدات لازم برای رفت و آمد افراد معلول نیز برای نمایشگاه فراهم است.
 
رمضانی با توجه به شرایط کرونایی کشور یکی از ویژگی‌های این دوره از برگزاری نمایشگاه را افزایش متراژ راهروهای نمایشگاه جهت حضور مخاطبان برشمرد و افزود: در این دوره از نمایشگاه برای حضور مخاطبان با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.


به گزارش ایبنا؛ مانور مدیریت بحران با محوریت آتش‌نشانی فردا در محل مصلی تهران برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها