یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
کاهش کمی و رشد کیفی آثار ارسالی به هفتمین جشنواره خاتم

قیصری دبیر هفتمین جشنواره خاتم از کاهش کمی و رشد کیفی آثار ارسالی به جشنواره خاتم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اختتامیه هفتمین دوره جشنواره خاتم امروز 18 اردیبهشت در فروشگاه کتاب زیتون برگزار شد که در این مراسم مجید قیصری دبیر جشنواره خاتم، مصطفی رحماندوست عضو هیات علمی جشنواره خاتم و شاعر و نویسنده کودک و نوجوان و محسن چینی‌فروشان مدیرعامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی به ایراد سخن پرداختند.

در ابتدای این مراسم چینی فروشان اظهار کرد: زمانی که قرار شد جشنواره خاتم برگزار شود تردیدهایی وجود داشت که آیا این جشنواره به سرانجام خواهد رسید یا خیر؟ خیلی‌ها معتقد بودند که معلوم نیست این جشنواره بتواند ادامه پیدا کند. اما از آنجایی که همگان معتقدند جشنواره‌ای که سه تا چهار دوره از آن برگزار شود، جشنواره موفقی محسوب می‌شود، می‌توان جشنواره خاتم را جشنواره موفقی دانشت چراکه به هفتمین دوره خود رسیده است.

وی ادامه داد: یکی از انگیزه‌های ما برای برگزاری این جشنواره این بود که پیامبر شخصیت مظلومی دارد و با وجود اینکه برترین مخلوق خدا از زمان حضرت آدم تاکنون بوده است و اسوه و الگوی همه عالم است، اما طبق بررسی ما در آغاز اولین دوره جشنواره خاتم حدود ۲۰۰ اثر بیشتر درباره او نگارش نشده بود درحالی‌که به عنوان مثال درباره واقعه عاشورا بیش از ۲هزار اثر وجود داشت. 

چینی فروشان در ادامه بیان کرد: اما این تنها هدف برگزاری این جشنواره نبود و به جز نگارش رمان، داستان کوتاه و تالیفات پژوهشی، جشنواره خاتم برکات زیاد دیگری نیز داشت. 

او با اشاره به اینکه جشنواره خاتم از هیات علمی و هیات داوران برجسته‌ای برخوردار است تصریح کرد: این جشنواره سبب شد برخی از نویسندگانی که دست به قلم نبودند دست به قلم شوند و برخی که تازه قلم بودند این جشنواره محرک خوبی برای ادامه فعالیت آنها در عرصه نویسندگی باشد و این اتفاق خوبی بود که رخ داد و باید ادامه پیدا کند. 
 

در ادامه این مراسم مجید قیصری دبیر جشنواره بیان کرد: هفت سال است که از جشنواره خاتم می‌گذرد و درواقع ۲۵۵۵ روز است که ما درباره پیامبر(ص)، فکر می‌کنیم و می‌نویسیم. در گذشته خیلی رسم نبود که درباره ادبیات خلاقانه‌ای که درباره پیامبر است صحبت کنیم و آنچه معمولا بعد از انقلاب به آن پرداخته می‌شد مرور تاریخی زندگی پیامبر و حوادث آن زمان بود.
 
قیصری گفت: امسال ۳۸۳ اثر درباره پیامبر به جشنواره رسید که نسبت به پارسال تعداد آثار خیلی کمتر شده و تقریبا نصف شده بود که می‌توان علت آن را بیماری کرونا و عدم حضور فیزیکی گروه ما در شهرستان‌ها دانست.

او افزود: نکته قابل توجه در جشنواره امسال این بود که علیرغم کاهش کمّی شدید آثار ارسالی، شاهد رشد آنها از لحاظ کیفی نسبت به سال‌های گذشته بود.
 

در ادامه این مراسم شاهد سخنرانی مصطفی رحماندوست عضو هیات علمی و هیات داوران جشنواره خاتم بیان کرد: پیامبر ما، خاتم پیامبران است و پیامبر دیگری بعد از او وجود ندارد، پس اگر آخرین پیامبر به درد زندگی امروزین نخورد راهنمایی برای بشر وجود ندارد. 

او با اشاره به اینکه دیگر در زمانه امروز کسی خاکستر بر سر دیگری نمی‌ریزد و یا در غار پنهان نمی‌شود اظهار کرد: امروزه نیازمند این هستیم که پیامبر خاتم را امروزی معرفی و معنی کنیم.

رحماندوست با اشاره به کم شدن تعداد آثار ارسالی به جشنواره امسال و بیان این مطلب که در حال بررسی این موضوع هستند گفت: درست است که تعداد آثار از لحاظ کمی بسیار کم شده اما کیفیت آثار خیلی بهتر شده بود بویژه در بخش آثار دانش‌آموزی پیشرفت محسوسی دیده می‌شود.

او تصریح کرد: اینکه پیامبر در بین دانش‌آموزان و داستان‌های آنها رخنه کرده نشان می‌دهد که ما مسیر خود برای رسیدن به هدفمان که امروزی کردن پیامبر و راه و رسم زندگی او بود را به درستی در پیش گرفته‌ایم.

وی در انتها گفت: اینکه از دل تاریخ قصه بیرون بیاوریم خیلی اتفاق خوشایندی است مخصوصا اگر آن قصه مربوط به پیامبر مهربانی‌ها محمد(ص) باشد که هرچه از او می‌خوانی چیزی جز مهر و محبت و لبخند و زیبایی نبوده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها