شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲
برگزاری نمایشگاه کتاب 1401 نشانه زایندگی و پویایی فرهنگ کشورمان است

یاسر احمدوند در نشست خبری سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران غلبه آگاهی و سلامتی بر بیماری و زایندگی و پویایی فرهنگ کشورمان است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و علی رمضانی، قائم مقام سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و مدیرعامل موسسه خانه کتاب در تالار مرحوم عاشوری خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد. 

احمدوند با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و امام شهدا درباره برگزاری سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: برپایی این دوره به معنای غلبه آگاهی و سلامتی بر بیماری و مرگ است. نشانه دیگری از زایندگی و پویایی فرهنگ کشورمان است. 

وی ادامه داد: در دوره فراگیری بیماری نامبارک‌ کرونا حوزه فرهنگ آسیب‌دیدگی متعددی را متحمل شده است؛ اما در مجموع آمار کرونا قابل اعتنا و افتخار است. در سال گذشته رکورد عناوین تولید شده با 113 هزار کتاب شکسته شد. 

رئیس سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران افزود: نمایشگاه به‌عنوان محل اصلی عرضه آخرین دستاورد‌های فکری و به‌گزین از کشور‌های مختلف حتما نشانه‌ای از تلاش جمعی، میل و استقبال مردم برای کسب علم و دانش است.

احمد‌وند ادامه داد: رویکرد دولت، ایجاد بستر برای انتشار آثار مختلف است. به‌جز موارد اندک که محتوای دل‌آزار و خشم‌انگیز باشد.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور گسترده مردم در نمایشگاه کتاب 1401 را پیش‌بینی کرد و گفت: دستگاه‌های مختلف در برگزاری بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی مشارکت داشتند؛ به‌طور ویژه بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بانک صادرات، شرکت ملی پست، شهرداری تهران، گمرک جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی، سازمان صداوسیما، رسانه‌ها اعم از خبرگزاری‌ها، مطبوعات و نشریات همچنین ناشران با مشارکت حداکثری. ویژگی عمده نمایشگاه کتاب تهران، ایجاد دسترسی عموم مردم به کتاب است.

نمایشگاه کتاب 1401 مصداق تحقق عدالت فرهنگی است
احمد‌وند ادامه داد: همزمان با نمایشگاه در مصلا که میزبان 1700 ناشر در قالب فیزیکی است؛ 170 ناشر از کشور‌های خارجی نیز حضور دارند. در مجموع 2800 ناشر کتاب‌های تولید شده 10 سال گذشته را عرضه خواهند کرد. نمایشگاه کتاب تهران، قدم بزرگی برای عدالت فرهنگی به شمار می‌رود.  

رئیس سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: تلاش برای پر‌رنگ کردن وجوه شاخص بین‌المللی فعالان فرهنگی منطقه و تدارک حضور شخصیت‌های اثر‌گذار از کشور‌های مختلف، از دیگر برنامه‌های این رویداد فرهنگی است.

احمد‌وند با اشاره به پیش‌بینی تدابیر ویژه برای رعایت موازین بهداشتی در نمایشگاه کتاب 1401 ادامه داد: طبق شیوه اعلامی ستاد مقابله با کرونا، امکانات مناسبی تدارک دیده شده است. از مردم نیز می‌خواهیم در زمان خرید از نمایشگاه فیزیکی موازین بهداشتی را رعایت کنند. شعار «با کتاب سلامتیم» یعنی دانش شاخصه اصلی سلامت جامعه به شمار می‌رود.

رمضانی درباره ضرورت استفاده ناشران حاضر در نمایشگاه کتاب تهران از شناسه اقتصادی بیان کرد: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، دارندگان دستگاه کارت‌خوان باید کد مالیاتی و شناسه اقتصادی داشته باشند. موضوع دریافت این کد و شناسه ناشران ارتباطی با ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب ندارد. بانک صادرات به‌عنوان بانک عامل نمایشگاه مطابق قانون به ناشران خدمات ارائه می‌کند. همراهی و تلاش نمایندگان بانک صادرات طی روز‌های گذشته، حتی در روز‌های تعطیل برای پاسخگویی به ناشران قابل توجه بود. 15 نفر از نمایندگان بانک عامل در مرکز پاسخگویی حضور دارند. وضعیت 200 ناشر باقی‌مانده به‌‌زودی تعیین تکلیف خواهند شد.


وی درباره صدور بن کارت‌های خرید کتاب نمایشگاه کتاب تهران افزود: بیش از 140 هزار نفر برای دریافت بن کارت ثبت‌نام کرده‌اند. اطلاعات برای صدور بن کارت با مشارکت وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌‌های غیر‌انتفاعی از‌جمله دانشگاه آزاد اسلامی در اختیار قرار گرفت.

افزایش صد درصدی یارانه خرید کتاب
قائم مقام سی‌و‌‌سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران بیان کرد: با مساعدت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مبلغ کل یارانه خرید کتاب دانشجویان، اعضای هیات علمی و طلاب صد‌ در صد افزایش پیدا کرده است تا تعداد افراد بیشتری پوشش داده شود. دانشجویان با دریافت مبلغ 350 هزار تومان و استادان با دریافت مبلغ 600 هزار تومان می‌توانند به خرید کتاب از بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران اقدام کنند. 

همه ناشران در فضای مسقف جانمایی شدند
مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب درباره پرونده ناشران متخلف سی‌و‌دومین نمایشگاه کتاب تهران برای حضور در نمایشگاه کتاب 1401 گفت: آن دسته از ناشران که با رای بدوی و تجدید‌نظر قطعی کمیته تخلفات سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از حضور در نمایشگاه امسال منع شده‌اند، که تعدادآن‌ها بسیار کم است، برای احترام به اهالی نشر در نمایشگاه سی‌و‌سوم حضور ندارند. البته بابت اینکه این تعداد اندک در این رویداد حاضر نیستند، ناراحتیم. نکته دیگر این‌که به احترام همه ناشران، نخستین‌بار همه ناشران در فضای مسقف حضور دارند.   

احمد‌وند، درباره تصمیم برخی ناشران برای حاضر نشدن در سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای حمایت از کتاب‌‌فروشان گفت: توجه به کتاب‌فروشی‌ها رویکرد درستی است. باید به کتاب‌فروشی‌ها توجه ویژه داشته باشیم و این سخن که کتاب‌‌فروشی‌ها لطمه نبینند، سخنی درست و انتقاد به‌جایی است. در جریان توسعه کتاب‌خوانی باید با توجه به رعایت حال همه حلقه‌های نشر توجه کرد مهم‌ترین حلقه‌های نشر، در توسعه جامع کتاب و کتابخوانی، آخرین حلقه یعنی کتاب‌فروشی‌ها هستند.

وی افزود: بیش از 20 میلیون از جمعیت کشور در روستا‌ها زندگی می‌کنند؛ در بسیاری از این مناطق و شهر‌های کوچک کتاب‌‌فروشی بزرگ وجود ندارد؛ تقریبا نیمی از جمعیت کشور به کتاب‌فروشی دسترسی ندارند؛ بنابراین این میزان نباید از امکان انتخاب و خرید بهره‌مند شوند؟ در بسیاری از این نقاط تاسیس کتاب‌‌فروشی  صرفه اقتصادی ندارد و نمی‌توان از فعالان بخش خصوصی انتظار داشت در این مناطق، به تاسیس کتابفروشی اقدام کنند. نمایشگاه کتاب تهران، امکان دسترسی را برای همه مردم فراهم می‌کند.

رئیس سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: ممکن است، برخی کتاب‌فروشی‌ها از برگزاری نمایشگاه کتاب گله‌مند شوند که به حق است. باید با برگزاری طرح‌های دیگر که اندیشیده شده جبران این اتفاق خواهد شد. امید‌واریم بعد از نمایشگاه با سرعت طرح را برگزار کنیم.  

احمد‌وند درباره رویکرد‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بحث توزیع کتاب بیان کرد: درباره بهبود جریان توزیع کتاب در کشور، اقدام ساده‌ای نیست؛ به‌عبارت دیگر نباید با اقدامات نمایشی و زود‌گذر به این موضوع پرداخت.



وی درباره بخش بین‌الملل و بازار جهانی در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: فرآیند برگزاری نمایشگاه کتاب 1401 مشابه بسیاری از نمایشگاه‌های دیگر دنیا  به‌دلیل محدودیت‌های کرونایی با تاخیر آغاز شد؛ بنابراین  طبیعی است کنترل این وضعیت خارج از کنترل برگزار‌کنندگان است. حتی اعلام فراخوان برای ثبت‌نام ناشران داخلی به‌گونه‌ای انتخاب شد تا نزدیک به برگزاری نمایشگاه باشد؛ بنابراین تاخیر‌ها به‌طور ناگزیر بر برنامه‌ریزی‌ها نیز تاثیر‌‌گذار بود؛ البته زمینه حضور و ارتباط پدید‌آورندگان و آژانس‌های ادبی در حوزه بین‌الملل غیر از فضای حضوری از طریق فضای مجازی نیز امکان‌‌پذیر است؛ البته میزان تبادل رایت در بخش بازار جهانی نمایشگاه‌ کتاب در ادورا گذشته نیز قابلس توجه نیست؛ امید‌واریم در این دوره شاهد اتفاقات قابل توجهی باشیم. در نمایشگاه کتاب 1401 بخش گرنت نمایشگاه به‌طور جدی فعال است.

رمضانی درباره حضور مهمانان خارجی در سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران بیان کرد: در این دوره، ۳۱ کشور خارجی در نمایشگاه کتاب تهران حضور دارندغ تعدادی از این ناشران در سالن ناشران خارجی و بخش نیز بخش بین‌الملل نمایشگاه حضور دارند. کشورهای سوئیس، هند، هنگ کنگ، ترکیه، فرانسه، چین، بوسنی، روسیه ، کره‌جنوی، انگلستان، استرالیا، چین، هلند، افغانستان، ایتالیا، آلمان، آمریکا، اسپانیا، افغانستان، سوریه، لبنان، پاکستان، تونس، عراق، بحرین، مصر، عمان، صربستان، آذربایجان، ترکمنستان، مکزیک در این دوره در قالب مهمان و گروه‌های دوستی حضور دارند. در این دوره 170 کشور خارجی به عرضه آثار ناشران خود اقدام می‌کنند. میزبان روسای نمایشگاه‌های خارجی هستیم. 25 نفر مهمان خارجی در این دوره حضور دارند.

حضور مهمان ویژه نمایشگاه با حداکثر ظرفیت
رمضانی ادامه داد: برنامه‌های ویژه در سرای ملل بخش بین‌الملل پیش‌بینی شده است. همان‌طور که پیش‌تر اعلام شده، قطر مهمان ویژه سی‌و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است. این کشور دارای نمایشگاه با سابقه‌ای است و با حداکثر ظرفیت در نمایشگاه کتاب حاضر خواهند شد.
 
در ادامه این نشست احمد‌وند درباره میزان رضایت ناشران از شرکت ملی پست در جریان برگزاری نمایشگاه مجازی و محل برگزاری نمایشگاه 1401 افزود: نظر‌سنجی‌های انجام شده، از رضایت قابل توجه ناشران از خدمات شرکت ملی پست در دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران حکایت دارد؛ این میزان رضایت‌مندی نشانه همکاری قابل توجه مجری برگزاری نمایشگاه با شرکت ملی پست است. امید‌واریم در نمایشگاه پیش‌ رو اشکالات اندک رفع شود. درباره محل برگزاری نمایشگاه نیز، حدود یک‌ماه پیش از پایان سال گذشته برگزاری نمایشگاه، نظر‌سنجی از ناشران و کتاب‌دوستان انجام شد که بر انتخاب مصلا، اتفاق نظر داشتند.

احمدوند درباره واسپاری نمایشگاه به بخش خصوصی گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب یک رویداد پُرهزینه است؛  دولت برای توسعه و ترویج کتاب و کتاب‌خوانی، متقبل هزینه‌های جدی این رویداد است و به‌طور معمول تامین این هزینه‌ها از عهده بخش خصوصی بر نمی‌آید و امکان درآمدزایی در بخش نمایشگاه نیز حداقلی است؛ علاوه‌براین برای حمایت از تولید، امکان دریافت اجاره واقعی از ناشران وجود ندارد. اجاره‌بهاء غرفه به‌طور طبیعی محل اصلی درآمد‌زایی نمایشگاه محسوب می‌شود که با حمایت دولت به حداقل مبلغ کاهش پیدا کرده است.       
 
 وی بیان کرد: ابعاد نمایشگاه، ابعاد بزرگ و وسیعی است و رویداد بزرگ و کم‌نظیر در سراسر جهان به شمار می‌رود. این رویداد بزرگ، هزینه‌های قابل توجهی خواهد داشت؛ البته در مقایسه با فایده‌های این نمایشگاه هزینه‌ها، هزینه‌های کمی است؛ اما با توجه به تورم و افزایش هزینه‌ها به‌طور طبع هزینه‌های جدی برای نمایشگاه متصور هستیم.
 
رئیس سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: مبلغی نزدیک به 30 میلیارد تومان هزینه برگزاری سی‌و‌دومین دوره نمایشگاه شد. با افزایش هزینه‌ها که در همه بخش‌ها رخ داده است به‌طور طبع این عدد عددی است که باید افزایش پیدا کند؛ با توجه به این‌که در مسیر برگزاری نمایشگاه هستیم باید عدد نهایی هزینه‌های نمایشگاه را بعد از نمایشگاه اعلام کنیم؛ اما به صورت شفاف با برگزاری جلسات متعدد در کمیسیون مالی و قراردادها و انجام مزایده‌های لازم، نظارت دقیق وشفافی بر هزینه‌کرد همه اقلام، حتی اقلام ریز این نمایشگاه صورت گرفته است؛ به‌عنوان یک اصل جدی شفافیت، صرفه‌جویی و سلامت و بهداشت فردی و سلامت مالی در این نمایشگاه مد نظر برگزار کنندگان است.

احمدوند ادامه داد: با توجه به این‌که این نمایشگاه در واقع برگزاری دو نمایشگاه همزمان است؛ برگزاری نمایشگاه مجازی نیز هزینه‌های قابل توجهی دارد و هزینه‌های حوزه پشتیبانی، فنی، پاسخگویی، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری همچنین پست، قابل توجه است. طبیعی است که دولت برای ترویج فرهنگ و توسعه کتاب‌خوانی تلاش می‌کند تا همه امکانات را برای کاهش هزینه‌ها بر دوش ناشران و خریداران نگذارد و حداکثر هزینه‌ها را خود دولت متقبل شود.
 
وی درباره واسپاری تصریح کرد: در این دوره، از حضور تشکل‌های مختلف نشر در طول برگزاری نمایشگاه برخوردار هستیم، فعالان حوزه نشر در انجمن فرهنگی کودک، انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، انجمن فرهنگی ناشران آموزشی همانند گذشته، همکاری خوب و ارزنده‌ای در برگزاری نمایشگاه همچنین سیاست‌گذاری و امور اجرایی انجام دادند؛ به‌عبارت دیگر در کنار هم فرآیند برگزاری نمایشگاه انجام شد. واسپاری‌های نمایشی مطلوب نیست؛ به دنبال نمایش واسپاری و تصدی‌گری پنهان نیستیم. آن چیزی که واسپاری می‌شود، باید واقعی انجام شود. آن چیزی که در حوزه سیاست‌گذاری حاکمیتی است، به عهده دولت است و قابل واگذاری و واسپاری نیست؛ البته تشکل‌ها و انجمن‌های حوزه نشر باید تقویت شوند؛ برای این‌که حضور جدی‌تری در انجام برنامه‌های کلان فرهنگی در کشور داشته باشند مسیر تقویت ‌آن‌ها هموار است؛ ان‌شاالله در آینده به‌صورت حداکثری بخش‌های جدی امور فرهنگی واجرایی حوزه نشر باید به عهده خود تشکل‌ها باید باشد.
 
وی درباره میهمان ویژه سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، عنوان کرد: درباره کشور مهمان، مذاکراتی با ترکیه و کشورهای دیگر صورت گرفته بود؛ اما قرار قطعی برای این‌که آن‌ها مهمان ویژه نمایشگاه باشند، تعیین نشده بود. شرایط نیز نسبت به سه سال گذشته متفاوت شده است. امسال قطر ویژگی‌های مناسب‌تری برای مهمان ویژه نمایشگاه داشت. ترکیه کشور مهم فرهنگی و دارای پیوندهای عمیق فرهنگی با کشور ایران است؛ حتما در سال‌های آینده میزبان ترکیه به‌عنوان مهمان ویژه نمایشگاه خواهیم بود؛ اما امسال قطر به دلیل میزبانی جام جهانی و به دلیل 50 سالگی نمایشگاه قطر شرایط مناسب‌تری داشت. به همین دلیل طبیعی بود که قطر به‌عنوان کشور مهمان انتخاب شود. حضور این کشور به‌عنوان مهمان ویژه، نتیجه تصمیم‌گیری شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بود و خارج از حوزه فرهنگ نبوده است.
 
رئیس سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: تمایل و تصمیم نخست برای برگزاری این نمایشگاه این بود که نمایشگاه 1401 مانند نمایشگاه باشد و فروش حضوری در نمایشگاه نباشد؛ اما این از آن شعارهایی است که زمان اجرا، فردی پای آن نمی‌ایستد. احساس می‌شد که این موضوع ممکن است پس از سه سال برگزار نشدن و نحیف شدن بدنه نشر به اقتصاد حوزه نشر آسیب بزند و توقع این بود که این امکان اقتصادی از ناشران گرفته نشود و این فضا و امکان برای ناشران محیا باشد که در نمایشگاه به‌صورت مستقیم فروش داشته باشند؛ بنابراین  این امکان در این نمایشگاه ایجاد شد؛ اگرچه ویژگی‌های نمایشگاهی در این نمایشگاه بیشتر شده است، به‌طور قطع با اضافه شدن بخش فروش مجازی، میل ناشران به‌صورت طبیعی این خواهد بود که فروش را در این فضا داشته باشند و امکان حضور را به امکان‌های تبادل و ارتباط و فعالیت‌های فرهنگی اختصاص دهند. این اتفاق در آینده با نظر و میل جمعی خود ناشران محترم رخ خواهد داد.
 
وی در مقایسه‌ نمایشگاه کتاب تهران با نمایشگاه‌های کتاب دیگر شهرهای جهان، گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تفاوت‌هایی با دیگر نمایشگاه‌های دنیا دارد؛ آیا این امکان فراهم است، در نمایشگاه تهران بلیط 90 یورویی برای بازدید بگذاریم؟ چرا فقط بخشی از نمایشگاه را مقایسه می‌کنیم؟ نمایشگاه یک بسته است. در نمایشگاهی که دست‌اندرکاران نشر حاضرند از سراسر دنیا، حضور داشته باشند و قراردادهای بزرگ بین‌المللی منعقد کنند، تفاوت ماهوی با نمایشگاه کتاب تهران دارد. نمایشگاه کتاب تهران، محل حضور مردم، خانواده‌ها و محل ارتباط مردم با ناشران و نویسندگان است.
 
احمد‌وند ادامه داد: در نمایشگاه‌های صنعتی حوزه نشر، تبادل حق فروش و تسهیل‌گران حضور دارند. طبیعی است که این نمایشگاه‌ها  می‌توان ‌عنوان «نمایشگاه» داد. اما نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمایشگاهی است که مردم در آن‌جا حضور پیدا می‌کنند و تازه‌های کتاب را می‌بینند، خرید می‌کنند. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تفاوت ماهوی با برخی از نمایشگاه‌ها دارد. باید به صورت واقعی و منطقی نگاه کنیم و قدر و ارزش نمایشگاه بزرگ فرهنگی را بدانیم این نمایشگاه با همین ویژگی‌ها نمایشگاه ارزشمند و جذابی است.

رمضانی درباره ادامه این نشست درباره حضور ناشران در فضای مسقف، گفت: نخستین بار است که هیچ ناشری در سازه موقت حضور ندارد و همه ناشران عزیز با احترام در فضای مسقفی حضور دارند که به مراتب نسبت به سال‌های گذشته ارتقا پیدا کرده است. در مجموع 90 هزار متر مربع فضا برای استقرار ناشران و بخش های مختلف در مصلی دیده شده که در آن مستقر شده اند با توجه به شرایط بهداشتی کشور و مطالبی که قرار گاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا الزام کرده بود برای عریض شدن راهرو ها تا بتوان تراکم جمعیتی را کنترل کرد با وجود اینکه فضای مسقف مصلی افزایش پیدا کرده بود ودر اختیار نمایشگاه قرار گرفت اما ما مجموعا متراژ مفید کمتری را توانستیم به ناشران اختصاص دهیم. انءشالله ستاد خبری نمایشگاه پیش از شروع خبرنگاران را برای بازدید بخش‌های مختلف دعوت کرد. از نکات مهم نمایشگاه امسال این بود که از سه‌شنبه گذشته غرفه‌های خودساز می‌توانستند در نمایشگاه حضور داشته باشند و از امروز نیز ناشران می‌توانند غرفه‌های خود را تحویل بگیرند.
 
وی درباره ویژگی‌های این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: برگزاری همزمان نمایشگاه مجازی و حضوری از ویژگی این نمایشگاه است. برگزاری نمایشگاه حضوری در مصلی تهران امام‌ خمینی‌(ره) و برگزاری نمایشگاه مجازی در پایگاه book.icfi.ir است. همزمانی نمایشگاه مجازی و حضوری حجم کار زیادی برای برگزارکنندگان و ناشران کشور خواهد داشت. این‌که اشاره کردند برخی از ناشران سختی‌هایی را در پوشش و پشتیبانی نمایشگاه دارند این حرف درستی است. یک تولد جدیدی در عرصه کاری ناشران در حال وقوع است تا بتوانند به مخاطبانشان پاسخگویی بهتری در مدت این 10 روز داشته باشند. امکان خرید همزمان در شکل مجازی و حضوری از دیگر ویژگی‌های نمایشگاه امسال است.
 
وی از دیگر ویژگی‌های نمایشگاه کتاب 1401 را افزایش یارانه خرید ویژه طلاب، دانشجویان، استادان دانشگاه و اعضای هیات علمی و همچنین به اهل قلم اعلام وعنوان کرد: امسال اعتباری که معاونت فرهنگی و وزارت ارشاد اسلامی برای خرید کتاب برای اهل قلم پیش‌بینی کرده است، به لحاظ تعداد، 10 درصد بیشتر از سال‌های گذشته و به لحاظ ریالی 40 درصد بیشتر از سال‌های گذشته در گروه‌بندی‌های مربوط به خودش است. ان‌شالله ظرف امروز و فردا در کد ملی اهالی قلم این اعتبار افزوده خواهد شد و می‌توانند از بخش مجازی نمایشگاه خریداری کنند با وجود این‌که در بخش فیزیکی از ساعت 10 صبح تا 8 شب در حال خدمات‌رسانی هستیم اما در بخش مجازی مردم کشور می‌توانند از اقصی نقاط مختلف کتاب‌های خودشان را انتخاب کنند. از فردا (یکشنبه) بخش درگاه مجازی نمایشگاه برای جست‌وجو انتخاب و افزودن به صفحه علاقمندی‌ها برای مخاطبان بازگشایی می‌شود. از ناشران درخواست دارم تا سریع‌تر آثار خود را در سایت نمایشگاه بارگذاری کنند تا بیشتر مورد انتخاب مردم قرار گیرند.
 
وی ادامه داد: اتفاق دیگر افزایش یارانه‌ای است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پست دیده است. در آخرین نمایشگاه مجازی، بسته‌ها تا 50 هزار تومان را از سمت ناشران رایگان تقبل کردیم اکنون در این نمایشگاه بسته‌ها تا 75 هزار تومان برای ناشران رایگان است. برای مخاطب نهایی بسته ارسالی کاملا رایگان خواهد بود و مردم هیچ هزینه‌ای را نمی‌پردازند. عمده بسته‌های ارسالی تشکیل‌دهنده نمایشگاه را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌پردازد. بسته‌های بیش از 75 هزارتومان و تا 2کیلوگرم رایگان و مبلغ 8 هزارتومان را ناشران می‌پردازند. افزوده‌ای وجود دارد که وزارتخانه می‌پردازد. علاوه بر مبلغ‌های اعلامی ناشران از تخفیفی که شرکت ملی پست در قراردادش با نمایشگاه کتاب دارد، بهره‌مند خواهند شد.
 
وی تاکید کرد: همه فرآیند کاری با شرکت ملی پست جزیی مرور شده است. ان شالله همچنان باجه‌های سیار را در تهران و شهر‌های پرناشر خواهیم داشت و قبول مرسولات در باجه‌های سیار انجام خواهد شد. سختی کار ناشران این است که همچنان پس از دریافت سفارش نهایی ظرف 24 ساعت بسته را تحویل پست دهند؛ بنابراین پشتیبانی دو نمایشگاه قدری برای آنان سخت خواهد شد توصیه‌هایی را به ناشران کردیم که هم موجودی کتاب و هم تقسیم نیروی انسانی را با تجربه‌ای که از این دو نمایشگاه دارند انجام دهند تا بتوانند به خوبی پاسخگوی مردم عزیز کشور با آن ادرس‌های ناشناس باشند. امیدوارم این حوزه هم به توانمندی صنف بزرگ و عظیم و صنعت اول فرهنگی کشور که صنعت نشر کتاب است، اضافه شود.  
 
رمضانی افزود: ناشران کشور در زمانی که نمایشگاه هم شروع می‌شود تلاش می‌کنند، آثار خود را برسانند و فرآیندهای دریافت مجوز اعلام وصول و این موارد را داشته باشد؛ بنابراین آمار دقیقی نمی‌توان اعلام کرد که چه تعداد عنوان در بخش مجازی حضور دارند و در بخش حضوری هیچ‌گاه این اتفاق نیفتاده است. باتوجه به رکوردی که ناشران در سال گذشته برای تولید کتاب ثبت کرده‌اند که نشان‌دهنده قوت بخش تولید است ان‌شالله نمایشگاهی پر از آثار جدید خواهیم داشت.
 
در پایان‌ این نشست پوستر سی‌وسومین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور مسئولان برگزاری بزرگترین رویداد فرهنگی کشور امضا شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها