پنجشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۰
نویسندگان و ناشران دولت را در نهضت تولید محتوا یاری کنند

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم از نویسندگان و ناشران درخواست کرد دولت را در نهضت تولید محتوای همراهی کنند و در عرصه آموزش پیش‌قدم باشند.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عصر چهارشنبه (7 اردیبهشت) محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه با جمعی از مدیران این وزارتخانه میزبان ناشران، نویسندگان و اهالی فرهنگ و ادبیات بودند. در این نشست صمیمانه ضیافت افطاری، فعالان حوزه نشر و فرهنگ با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران این وزارتخانه درد دل کردند.
 
در بخشی از این مراسم که در مجتمع شهدای سرچشمه برگزار شد، اسماعیلی در سخنان کوتاهی ضمن تشکر از قبول دعوت اهالی فرهنگ، ادبیات و کتاب برای شرکت در این ضیافت افطاری تاکید کرد که دولت باید در بخش‌های فرهنگی و کتاب هزینه کند و از فعالان این حوزه حمایت کند.
 
وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم صنعت نشر کشور دچار مشکل شود، گفت: درباره مشکلات صنعت نشر یک‌سری مباحث عمومی وجود دارد مانند اینکه ورود فناوری را تهدید قلمداد می‌کنند. درحالی که این فناوری‌ها هم فرصت هستند و هم تهدید.
 
فضای مجازی فرصت است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امروز در مورد ورود فناوری‌ها به کشور بیشتر بر بخش تهدید تاکید می‌شود. اما جامعه ایران با در اختیار داشتن نخبگان خود که تعدادی از آنها در این مراسم حضور دارند می‌تواند بر فرصت‌های فضای مجازی تمرکز کند.
 

نمی‌توانیم دور خود دیوار بکشیم!
در بخش دیگری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما در دولت می‌توانیم برای بخش فرهنگی ریل‌گذاری کنیم. در کشور یک‌سری شاخص‌های آماری وجود دارد؛ به عنوان مثال درباره سرانه مطالعه درکشور آمارهایی مطرح می‌شود. من نمی‌توانم هیچ کدام را تایید کنم و با قطعیت بگویم مثلا سرانه مطالعه 20 دقیقه است یا نیم ساعت یا یک ساعت؛ چند وقت قبل یک سفارش کار تحقیقاتی دادم که در پژوهشگاه زیر مجموعه وزارتخانه انجام شد و آمارها در آن تحقیق قابل قبول بود.
 
دولت تلاش می‌کند مردم کتاب‌خوان شوند
وی با بیان اینکه در دولت تلاش داریم تا مردم کتاب خوان بشوند، گفت: این موضوع مطالبه رهبری است و این موارد از اولویت‌های وزارتخانه است. ما باید تولیدات متنوع فرهنگی داشته باشیم.
 
اسماعیلی با اشاره به دستاوردهای فرهنگی دولت سیزدهم گفت: در نمایشگاه مجازی کتاب که سال قبل برگزار شد اعداد فروش بالایی محقق شد. ما کتاب‌ها را به 2900 روستا رساندیم و حتی موارد بسیاری کهنشانی آنها به جای آدرس دقیق و پلاک، یک در رنگی بود. این موارد به کمک استفاده از فناوری امکان پذیر شد. اینها استفاده از فناوری‌های نوین در عرصه کتاب هستند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: به نحو مقتضی باید کتاب چاپ کنیم و به مشتری بدهیم. ما وظیفه داریم شرایط را تسهیل کنیم اما در بین فعالیت‌های فرهنگی تولید محتوا مهم‌تر است. باید به سمتی حرکت کنیم که قدرت تولید ادبیات بومی حوزه کودک تقویت شود.
 


دغدغه‌ای برای کتاب‌های ترجمه شده کودکان
وی با ابراز نگرانی از اینکه در حوزه کتاب‌های کودک، آثار ترجمه شده فراوانی در بازار نشر وارد می‌شوند و ناشران در تهیه آثار خارجی درگیر قوانین کپی رایت هم نیستند گفت: این آثار ذهنیت کودکان را شکل می‌دهند. ما وظیفه داریم دسترسی عادلانه برای کتاب را فراهم کنیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: من خادم اهالی فرهنگ و هنر هستم، من در خدمت نویسندگان هستم و درخواست می‌کنم که فعالان این حوزه بیایند کمک کنند حوزه آموزش کشور تقویت شود.
 
وی با اشاره به شروع آموزش‌های هنری در سراسر کشور و مناطق محروم با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در 72 منطقه و 5 رشته این آموزش‌ها شروع شده و این خدمات به روستاهای محروم داده می‌شود. برای دوره جدید هم 40 شهر را مدنظر داریم که این آموزش‌ها عرضه شوند.
 


معاونت امور فرهنگی ارشاد برای آموزش برنامه‌ریزی کند
اسماعیلی گفت: ما باید شرایط را برای آموزش فراهم کنیم، در کنار ما دوستان‌مان در حوزه هنری، وزارت آموزش و پروش هم هستند که می‌توانیم از ظرفیت آنها استفاده کنیم. از معاون فرهنگی وزارتخانه می‌خواهم با کمک انجمن‌های تخصصی برنامه‌ریزی کنند تا بتوانیم فضای جدیدی را برای بهره‌برداری سال‌های بعدی شروع و آموزش در حوزه کتاب را شروع کنیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به محتوای یک جلسه با میثم نیلی از سیاست‌گذاران فرهنگی در دولت کنونی گفت: به ایشان گفتم در شهرستان‌ها افراد برجسته‌ فرهنگی حضور دارند اما ما شناختی نسبت به آنها نداریم. باید این دوستان معرفی شوند و فضای رشد را فراهم کنیم.
 
اسماعیلی با بیان اینکه شبکه گسترده‌ای از منابع داریم ادامه داد: از نظر مکان و محل برای گسترش آموزش‌ها محدودیتی نداریم. در کشور بیش از 3700 کتابخانه عمومی داریم که در اختیارمان است. در خیلی از مناطق هیچ کانون فرهنگی وجود ندارد اما کتابخانه عمومی داریم.
 
وی با اشاره به اهمیت سفرهای استانی در دولت سیزدهم گفت: در یکی از سفرها به شهرستان فراهان رفته بودم، در آنجا هیچ موسسه فرهنگی وجود نداشت اما یک کتابخانه داشت که دو کتابدار آن توانسته بودند کلاس‌های آموزش فراوانی برگزار کنند.
 
فعالان فرهنگی برای نهضت تولید محتوا یاری‌ کنند
اسماعیلی با اشاره به وجود 10 هزار کتابخانه در کانون‌های فرهنگی مساجد و 26 هزار کانون فرهنگی مساجد در سراسر کشور این موارد را پتانسیل بالایی برای ایجاد شبکه آموزش در کشور قلمداد و تصریح کرد: از فعالان فرهنگی خواهش می‌کنم با کمک هم نهضت کتاب خوانی و تولید محتوا را شکل دهیم.
 
مشکل کاغذ جدی؛ تولید محتوا مهم‌تر
در بخش دیگری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مشکلات کاغذ در کشور پرداخت و گفت: هفته‌ای یک الی دو جلسه در سطح رئیس جمهور و معاون اول دولت دارم و بر مشکلات کاغذ تاکید می‌کنم. امیدوارم با همه وجود و انگیزه مشکل کاغذ را تا حد مطلوبی حل کنیم و تردیدی ندارم که این مشکل حل می‌شود. وقتی اراده داشته باشیم مشکلات حل می‌شود، مهم تولید محتواست.
 


تاکید برای برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی حضوری
اسماعیلی در پایان اشاره‌ای هم به برگزاری نمایشگاه قران کریم و نمایشگاه کتاب داشت و گفت: در دولت اصرار داشتم نمایشگاه قرآن برگزار شود. چرا که جامعه به نشاط مومنانه احتیاج دارد. آمارها هم نشان می‌دهد استقبال خوب بوده و در بعضی شب‌ها تا 100 هزار نفر بازدید کننده ثبت شده است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای نمایشگاه کتاب به عنوان بزرگترین جشنواره فرهنگی کشور نیز چنین تاکیدی را داشتم و می‌خواهیم فضای کشور با نشاط شود.
 
اسماعیلی با توجه به برگزاری نمایشگاه‌های متعدد کتاب در سراسر کشور و آسیب احتمالی که کتابفروشی‌ها ممکن است از این وضعیت متحمل شوند وعده داد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از کتابفروشی‌ها نیز اقداماتی را انجام دهد و به طرح این موضوع پرداخت که کتابفروشی‌ها جلوه‌های فرهنگی شهر هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها