چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
تعاونی ناشران استان ایلام احیا شود

آئین اختتامیه پنجمین دوره جایزه‌ی کتاب سال استان ایلام با معرفی برگزیدگان و شایستگان تقدیر در دو بخش فارسی و کردی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در ایلام، آئین اختتامیه پنجمین دوره جایزه‌ کتاب سال استان ایلام با معرفی برگزیدگان و شایستگان تقدیر در دو بخش فارسی و کردی برگزار شد.
 
این آئین با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، معاون فرهنگی و امور رسانه‌ای، کارشناسان اداره کل، مؤلفان، ناشران و اصحاب قلم و رسانه در سالن جلسات مجتمع ارشاد ایلام برگزار شد.

 
 
علی هوشمند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام ضمن تقدیر از عوامل اجرایی پنجمین دوره جایزه کتاب سال گفت: کتاب یکی از مهمترین بخش‌های فرهنگی است و من و همکارانم بحث کتاب در دستور کارمان است و تلاش می‌کنیم تا بحث کتاب را بر سر زبان‌ها بیندازیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: شبکه توزیع کتاب و ارتباط با ناشران پیش نیاز تشکیل تعاونی ناشران است و با سرعت پیگیری می‌شود.
 
مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام اظهار کرد:یکی از‌ محترم‌ترین بخش‌های فعالیت‌های اداره‌کل هم‌نفسی با اهالی اندیشه و فکر و خرد است، فعالیت‌های این نهاد متنوع است؛ اما حوزه تالیف و نشر و کتاب هر چه زمان می‌گذرد، ارزش و ماندگاری این آثار مشهود می‌شود.

وی تاکید کرد: خیلی از کارها در پیچ و خم‌های فرهنگی فراموش می‌شود اما کتاب ماندگارتر و ماناتر است. جایزه کتاب سال استان ایلام حاصل قلم‌فرسایی نویسندگان و شاعرانی است که در طول سال به تحقیق و تالیف مشغولند.

هوشمند خاطرنشان کرد: با هدایت و نظارت این اداره‌ کل و تلاش همکاران مؤسسه فرهنگی هنری اقلیم‌ هشت‌ ایلام و همراهی واحد کارشناسی چاپ و نشر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، جایزه کتاب سال باکیفیتی مطلوب برگزار شد که جا دارد از همراهی این عزیزان تشکر و قدردانی کنم.
 
منصور محبی، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شرکت در جایزه‌ کتاب سال نشان از توان و ظرفیت بالا در نقدپذیری است و جایزه کتاب سال استان ایلام معیاری برای کیفیت آثار تولید شده در حوزه چاپ و نشر و بررسی نقاط ضعف و قوت آن‌هاست و اگر کتابی در این رویداد برگزیده نشود،به معنی ضعف آن اثر نیست.
 
وی درباره محتوای کتاب‌های دریافتی به دبیرخانه گفت: ادبیات (شعروداستان)، شیمی، محیط‌‌ زیست، انرژی،‌ روان‌‌شناسی،کودک و نوجوان، حقوق، تاریخ شفاهی جنگ، نمایش‌نامه، ایلات و عشایر، خاطرات شهدا، تاریخ و... موضوعات کتاب‌های دریافتی به دبیرخانه پنجمین دوره جایزه کتاب سال استان ایلام را تشکیل می‌دهند.

وی در ادامه بخش‌هایی از بیانیه ی هیات داوران را قرائت کرد.
 
عباس صیدی، مؤسس و مدیر نخستین نشر در استان ایلام به مباحث مبتلابه در حوزه نشر کتاب و نقاط قوت و ضعف و ارائه راهکارهای تخصصی پرداخت.

این مؤلف ایلامی گفت: رسیدن به تکامل، یکی از نیازهای انسان امروز و کتاب یک جریان مهم در جامعه است و لازم است در شورای فرهنگ عمومی به نقش و تأثیر ناشران و مؤلفان به خوبی توجه شود.

وی ادامه داد: حلقه مفقوده در استان، نبود ابتکار عمل است که می‌توان با اجرای برنامه‌های خلاق و تازه، جایگاه کتاب را در استان ارتقا داد.
 
فرهاد شاهمرادیان، معاون حوزه هنری استان و شاعر کُردی‌سرا گفت: خوشبختانه اشعار آئینی در ایلام مورد استقبال جوامع هدف قرار گرفته و این اشعار به ادبیات خدمت می‌کنند و زبان از طریق مذهب تقویت می‌شود.

وی در پایان یکی از اشعار کتاب زه یتوون و مه‌رجان را برای حاضران خواند.
 
 

ظاهر سارایی، شاعر پیشکسوت و مدیر نشر زانا در سخنانی با تاکید بر ضرورت احیاء تعاونی ناشران استان، گفت: این تعاونی می‌تواند جریان فرهنگی را ایجاد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در احیا این تعاونی به ناشران کمک کند.

وی ادامه داد: این اداره‌ کل در راستای به‌روز کردن دانش‌ حرفه‌ای و تخصصی دوره‌هایی آموزشی برای ناشران و تلاشگران صنعت نشر در استان برگزار کند.
 
حبیب‌الله محمودیان باستان شناس و مدیر نشرزاگرو گفت: فرهنگ تحول در اندیشه است و نهادینه ‌ردن فرهنگ تفکر و اندیشه در جامعه را موجب می شود. برگزاری نمایشگاه های استانی کتاب در استان یک ضرورت است و نقش مهمی در توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی دارد.
 
 
 
صیدمحمد درخشنده، مدیر نشر درخشنده و از مؤلفان پیشکسوت گفت: جایزه کتاب سال در توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی بسیار مهم و اثرگذار است. در این آئین می‌توان دغدغه‌ ناشران و پیشنهادات و راهکارهای‌شان را با مدیر ارشد فرهنگی استان در میان گذاشت.

 

 
بهزاد اویسی، مدیر نشر دانشگاه ایلام ضمن تقدیر از بانیان این آئین به اهمیت و ضرورت فضای مجازی در توسعه فرهنگ کتاب اشاره کرد و گفت: فضای مجازی به فرهنگ و کتاب و کتابخوانی کمک می‌کند و با استفاده از این بستر، فرهیختگان و اهالی قلم و فرهنگ و کتاب بهتر به جوامع هدف معرفی می‌شوند.

پنجمین دوره جایزه کتاب سال استان ایلام با همکاری خانه کتاب وادبیات ایران، معاونت‌ امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه فرهنگی هنری اقلیم هشت ایلام با اعلام برگزیدگان و شایستگان تقدیر و اهدا لوح سپاس و جوایز نقدی، به پایان رسید.

نتایج داوری پنجمین دوره جایزه کتاب سال استان ایلام به شرح زیر است:

شایسته‌تقدیر در بخش کردی:
زه‌يتوون‌ومه‌رجان/فرهاد شاهمرادیان
هووز مِلاکَت/ زهرا امیدی

برگزیدگان بخش کُردی:
 تحقیق و پژوهش:
شنه ی وای شه‌مال(بررسی همه سویه دیوان شاکه‌و خان‌منصور به همراه ترجمه فارسی)علیرضا خانی و بهناز دلشاد

بخش شعر:
که‌لیمه و که‌موته‌ر/ ظاهر سارایی
ئمپراتور هه‌ساریه‌ل خاپوور/محمد مرادی نصاری

بخش کودک:
ژژوخان/مجموعه شعر کردی/ محمد مرادی‌نصاری

شایسته تقدیر در بخش علوم خالص:
نطریه گروه برای فیزیک‌دانان انرژی بالا/ترجمه مسعود صیدی
شایسته‌تقدیر دربخش ادبیات:
 خطاب به خودم/ صادق حسینی

شایسته تقدیر در بخش تاریخ و جغرافیا:
مفهوم ایران و ایران گرایی در آثار اندیشه‌ورزان‌عصرناصری/ عبدالمجید ایدی
شناختی بر آب و هوا و تغییرات اقلیمی در جغرافیای استان ایلام/ حمزه احمدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها