یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
کتابت قرآن کریم به خط نسخ به همت 30 هنرمند همدانی

به مناسبت لیالی قدر و ایام عزاداری امام علی (ع)، 30 هنرمند همدانی در تالار قرآن شهر همدان گرد هم آمدند و قرآن را با خط نسخ کتابت کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در استان همدان، به مناسبت لیالی قدر در ایام عزاداری امیر المومنین‌(ع)، رویداد جمع‌نویسی و کتابت قرآن کریم با حضور هنرمندان خوشنویس استان همدان در مرکز همایش‌های بین‌المللی قرآن برگزار شد. در این جمع‌نویسی بیش از 30 هنرمند به خط نسخ آیات قرآن کریم را کتابت کردند. این رویداد با  حمایت حوزه هنری استان همدان و همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری همدان برگزار شد. 

محمدمهدی سموات، رئیس حوزه هنری همدان در حاشیه این رویداد گفت: امروزه دو دسته هنر داریم. هنرهای بومی و هنرهایی که در گذشته وجود نداشته اما امروزه وارد عرصه زندگی ما شده است. هنرهای بومی ما قالبا هنرهایی است که براساس ارزش‌ها بنا گذاشته شده است؛ اما بنای هنرهای نوین مثل سینما روی تجارت گذاشته شده است. به همین خاطر برای اشاعه فرهنگ، از هنرهایی مثل خط و شعر و داستان و تذهیب بسیار راحت‌تر می‌توان بهره گرفت. حتی در زمینه هنرمندان نیز در این عرصه‌ها انحرافات کمتری را می‌بینیم به دلیل این‌که بنای این هنر بر ارزش‌ها و اخلاص گذاشته شده است.

سموات افزود: طی سه سال اخیر در حوزه هنری جز در حوزه ادبیات، سایر عرصه‌ها تا حدودی تعطیل بوده است. برای این‌که مجدد این عرصه‌ها را فعال کنیم اولویت را بر هنری‌های بومی گذاشته‌ایم. برای هر رشته نیز یک اتاق فکر عملیاتی طراحی کردیم که در هر اتاق فکر سه نفر از هنرمندان همان رشته حضور دارند. در زمینه هنر خطاطی ما توفیق داشتیم طی گذشته، در خدمت آقای مومنی بودیم بررسی کردیم و دیدیم که زمینه‌ها برای فعالیت در این رشته آماده است و امکان این‌که بتوانیم با هم همکاری کنیم و بحث خطاطی بین رشته‌ای (شعر، ادبیات و تذهیب) ارتباطی برقرار کنیم وجود دارد.

وی ادامه داد: انشاالله این اولین برنامه‌ای بود که در زمینه خطاطی اجرا کردیم که به‌مناسبت ماه مبارک در ایام عزاداری امیرالمومنین قرار شد که این کتابت انجام شود اما یک برنامه سالانه نیز با آقای مومنی طراحی کردیم که هر هفته خطاط‌های عزیز دور هم جمع شوند و در کنار آن تذهیب وجود داشته باشد. شروع این فعالیت با یک حرکت معنوی – غیر از کتابت قرآن است- که پس از ماه مبارک در ساختمان جدید حوزه هنری یک فضایی را برای این موضوع در نظر گرفته‌ایم تا نمایشگاه دائمی و امکان حضور و نوشتن مستمر وجود داشته باشد.

 

نباید از قدرت و زبان هنر در گسترش مفاهیم غفلت کرد
هادی بلاغی، سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری همدان نیز با تاکید بر ضرورت حمایت از هنرهای ایرانی- اسلامی و بهره‌گیری از ظرفیت اساتید برجسته استان در این زمینه گفت: برگزاری چنین رویدادهایی دستاوردهای متعددی دارد. مهم‌ترین دستاورد به خدمت گرفتن هنر در عرصه معنویات است. هنر به خودی خود ارزشمند است و چه گرانبهاتر که به خدمت خدا و کلامش در آید. 

وی ضمن قدردانی از هنرمندانی که در این رویداد شرکت کردند، بیان کرد: نباید از قدرت و زبان هنر در گسترش مفاهیم غفلت کرد. سعی ما بر این است که هنر را برای گسترش مفاهیم قرآنی به کار بگیریم و متناسب با مناسبت‌ها و شرایط رویداهای مختلفی را در این عرصه برگزار کنیم. در این رویدادها می‌توان استعدادهای بالقوه را کشف و در راستای بالفعل کردن آن ایجاد انگیزه کرد. 

بلاغی افزود: هنرمندان این دیار همواره در عرصه هنر قرآنی کوشا بوده‌اند. چه بسا که برگزاری این رویدادها سبب شروع حرکت‌های بزرگتر شود. پیش از این هنرمندانی آثار خود را بدون هیچ چشمداشتی به تالار قرآن شهر که مرکز همایش‌های بین المللی قرآنی است اهدا کرده‌اند و در این محل به نمایش در آمده است. همچنین در فضای شکل گرفته آثار کم‌نظیری را خلق کرده‌اند. تالار قرآن ظرفیت برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌های هنری متفاوتی را در سطوح بالا دارد که با وجود هنرمندان برجسته و کشف استعدادهای نو می‌توان در این راستا حرکت کرد.

 
 

 

هدف اصلی جمع نویسی قرآن کریم، ورود استعدادهای جدید است
جواد مومنی، مدرس انجمن خوشنویسان و عضو دایره کتاب مرکز توانش قرآن کریم، گفت: برای برگزاری این رویداد 30 نفر از نسخ‌نویسان را دعوت کردیم به مناسبت لیالی قدر کتابت قرآن را داشته باشند. الحمدالله با استقبال خیلی خوبی روبه‌رو شد. شرکت‌کنندگان صفحات قرآن را کتابت کردند. این دوره دوستانی که  در کتابت قرآنی که به حرم آقا امیر‌المومنین(ع) در سال 1394 اهدا شد، همکاری داشتند. همچنین برخی از حاضرین در کتابتی که به حرم حضرت ابوالفضل اهدا شد، نیز مشارکت کرده بودند.
 
مومنی افزود: هدف اصلی ما حضور اعضای جوان و افراد جدید در این گروه بود. در میان جمع حاضر کاتب کل قرآن مثل آقای محسن کریمی و استاد شعبانی _که پس از حضور در برنامه جمع‌نویسی، 4 دوره قرآن را به تنهایی کتابت کرد_ و استاد تیموری که ایشان نیز قرآنی برای اهدا به نجف کتابت کرد، حضور داشتند. امیدواریم این جنبشی که شروع شده برکت داشته باشد و افراد جدید بتوانند به حوزه کتابت قرآن کریم ورود کنند. هدف از برگزاری چنین رویدادهایی علاوه بر این‌که مسئولین به ظرفیت موجود در این عرصه پی ببرند، این است که خوشنویسان نیز به باور برسند و برای ادامه کار انگیزه بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها