سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
مهم‌ترین رسالت هنر متعهد «جهاد تبیین» است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر در نشست مشترک نویسندگان و شاعرانی آیینی این استان گفت: امروز ما در زمینه تبیین مفاهیم قرآنی و معارف انقلابی با یک جنگ روبه‌رو هستیم و در این جنگ، جریانی که پیشران است، جریان هنر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در بوشهر، نشست مشترک نویسندگان و شاعران استان بوشهر با عنوان «هنرمند؛ پیشران جهاد تبیین» با حضور حجت‌الاسلام محمدرضا طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر، امید پارسایی‎‌فر، رئیس حوزه هنری استان، مهدی حیدری، سرپرست صدا و سیمای مرکز بوشهر و جمعی از شاعران و نویسندگان پیشکسوت و جوان و آیینی استان، شامگاه دوشنبه، 22 فروردین‌ماه 1401 به همت حوزه هنری بوشهر به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی برگزار شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر در این نشست با اشاره به نقش محوری و کلیدی حضرت زینب‌(س) در تبیین جهاد امام حسین‌(ع) با سپاه یزیدیان گفت: زینب کبری‌(س) که در صحرای عاشورا در یک نیم‌روز، 18 عزیز خود را از دست داد، در کمتر از 48 ساعت از این فاجعه، در رویارویی با خیانت‌پیشگانی که این فاجعه بزرگ تاریخ را رقم زدند، خطبه‌ای، ایراد می‌کند که به گفته علامه مجلسی، علما و بزرگان دین همچنان برای فهم بند‌بند این خطبه غرا و بیدارگر، باید تحقیق و تفحص کنند.

حجت‌الاسلام محمدرضا طاهری ادامه داد: حال این سوال پیش می‌آید که چطور می‌شود، یک زن پس از آن مصیبت بزرگ، استقامت و روحیه خود را حفظ می‌کند و به روشنگری فاجعه‌ای که اتفاق افتاده است، می‌پردازد و مردم غفلت‌زده کوفه را که با یزیدیان برای شهادت امام حسین‌(ع) و یارانش همراه شده بودند، به سمت بیداری سوق می‌دهد. بی‌شک اوج بزرگی حضرت زینب‌(س) در این خطبه‌ای که در کوفه در هنگام اسارت ایراد کرده، نمود پیدا می‌کند نه در خطبه‌ای که در شام خواند. بی‌تردید همین خطبه بیدارگرایانه بود که موجب بازگشت جامعه منحرف‌شده عرب به سوی حقیقت شد.

به گفته وی، این خطبه هم از بعد محتوا و هم از بعد زیباشناختانه بسیار حائز اهمیت و تکان‌دهنده است. همین بیان هنرمندانه آن موجب شد که از سوی کاتبان دستگاه یزید نقل شود نه از سوی هواداران امام حسین‌(ع)؛ چراکه اعراب، دلداده هنر و ادبیات قوی و غنی هستند. این خطبه از چنان ظرفیت ادبی برخوردار است که از سوی کاتبان یزید نقل شده است.

حجت‎الاسلام طاهری ادامه داد: به‌طور طبیعی اثر هنر بر مخاطب یک اثر طرفدارانه یا مقابله‌گرایانه نیست؛ بلکه اثری ذاتی است. از این‌رو، اگر کلام حق و کلام برخوردار از استدلال عقلی، لباس هنر بر تن کند، آنقدر ماندگار می‌شود که با متن غلط و غیرعقلانی که هنری نیست، قابل مقایسه نیست؛ بنابراین کسانی که می‌خواهند حرف‌های غیردینی را در قالب هنر، ترسیم و تزئین کنند و به خورد جامعه بدهند، راه سختی در پیش دارند؛ چراکه با صفات انسانی و اخلاق همگرا و برای عموم قابل استفاده نیست.

وی افزود: در مقابل هنرمند متعهد که حرف اصیل دین را که منطبق بر عقل و فطرت است و هر دو بعد وجودی انسان را پوشش می‌دهد، در قالب هنر بیان می‌کند و این بیان هنرمندانه موجب می‌شود که مخاطب به‌راحتی با آن ارتباط برقرار کند. بی‌شک اگر قرآن کریم نیز طبق گفته مقام معظم رهبری، به ظرفیت‌های هنری آراسته نبود، ماندگار و معجزه پایدار پیامبر (ص) خوانده نمی‌شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر ادامه داد: امروز دشمن با استفاده از ظرفیت هنری از فیلم و پادکست گرفته تا داستان، هجمه‌ی ناجوانمردانه‌ای بر ضد معارف دینی و انقلابی ما آغاز کرده است و اصلا برایش تفاوتی ندارد که دارد آیه قرآن را زیر سوال می‌برد یا اندیشه امام راحل (ره) را! چون می‌داند در عصر کنونی، انقلاب اسلامی پرچمدار قرآن است.

وی بیان کرد: جریانی که ایستادگی را در مقابل نظام سلطه در میان مردم ترویج می‌کند، برای ‌آن‌ها خطرناک است که الان قدرت این جریان در دستان ماست. به‌عبارت دیگر، این هنرمندان اصیل و متعهد ما هستند که پرچم این جریان را بالا نگه داشته‌اند و از استقامت کافی در مقابل موج‌هایی که علیه ارزش‌ها در شبکه‌های اجتماعی به تحریک دشمن ایجاد می‌شوند، برخوردارند. بدیهی است، برای تبیین مفاهیم قرآنی و معارف انقلابی با یک جبهه جنگ روبه‌رو هستیم و در این جنگ، جریانی پیشران، جریان هنر است؛ بنابراین اگر در گام دوم انقلاب، بتوانیم اهداف و آرمان‌های بلند تمدنی انقلاب را با استفاده از ابزار هنر و رسانه جذاب کنیم و آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهیم، جهان‌مان امید تازه پیدا می‌کند و مردم پای آرمان‌های انقلاب می‌ایستند.

از بخش‌های دیگر این ویژه‌برنامه می‌توان به شعرخوانی و داستان‌خوانی شاعران و نویسندگان پیشکسوت و جوان هم‌استانی؛ اسکندر احمدنیا، محمد مرادی، بهراد باغبانی، دانیال ایزدی، دانیال زارع، خانم عمرانی، حسین فیروزه و سبحان زنگی اشاره کرد. اجرای این برنامه را نیز غلامرضا ابراهیمی، شاعر آئینی استان بوشهر برعهده داشت.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها