دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹
مستندنگاری حوزه انقلاب و دفاع مقدس کمتر از جهاد نیست

احمدحسین فتایی در نشست مستندنگاری انقلاب و دفاع مقدس گفت: با وجود فضای رسانه‌ای و بنگاه‌های خبرپراکنی دشمن و تحریف‌هایی که انجام می‌گیرد ضرورت ثبت، ضبط و مستندنگاری و کاری که فعالین این حوزه انجام می‌دهند کمتر از جهاد نیست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در لرستان، پیش از ظهر امروز دوشنبه‌(22 فروردین) نشست «مستندنگاری انقلاب و دفاع مقدس» از سلسله گفتارهای «بررسی هنر و ادبیات در تبیین مؤلفه‌های انقلاب اسلامی» در هفته هنر انقلاب با حضور احمدحسین فتایی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و جمعی از پژوهشگران حوزه انقلاب و دفاع مقدس از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با همکاری انجمن قلم شعبه لرستان و حوزه هنری استان در محل سالن شهید حیدریان این اداره کل برگزار شد. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در این نشست ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی و شهید آوینی گفت: در آستانه برگزاری کنگره 6544 شهید استان لرستان هستیم این کنگره با همکاری دستگاه‌های مختلف اجرایی استان و در شأن شهدای استان در اواخر سال جاری یا اوایل 1402 برگزار خواهد شد.




فتایی افزود: نقش هنر و نقش ادبیات در شکل‌گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی و دفاع مقدس بی‌بدیل است. دوران دفاع مقدس، آثار هنری و دست‌نوشته‌ها بسیار موثر  بودند و شهید آوینی آن را به بهترین شکل انجام داده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به اهمیت مستندنگاری در ثبت و ضبط خاطرات افزود: بسیاری از والدین شهدا به خاطر کهولت سن، همرزمان شهدا - به خاطر مشکلاتی که دارند و ایثارگران ممکن است از بین بروند و این گنجینه خاطرات شفاهی ناخودآگاه از بین برود؛ بنابراین کمیته‌های مختلف در کنگره 6544 شهید درصدد هستند، این آثار را جمع‌آوری و ثبت کنند. براساس این آثار کتاب‌های در نظر گرفته شده برای نسل جوان منتشر شوند که با رشادت‌ها، ایمان‌ها، فکر و ناگفته‌های جنگ آن‌گونه که بایسته و شایسته است آشنا شوند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان گفت: با وجود فضای رسانه‌ای و بنگاه‌های خبرپراکنی دشمن و تحریف‌هایی که انجام می‌گیرد ضرورت ثبت، ضبط و مستندنگاری و کاری که فعالان این حوزه انجام می‌دهند کمتر از جهاد نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اعلام حمایت از آثار تولیدی مختلف در حوزه دفاع مقدس گفت: معتقد هستم با وجود سهم بالای لرستان در جنگ، آن‌گونه که باید حق مطلب را درباره شهدا ادا نکرده‌ایم و با مطلوب فاصله داریم. امیدواریم با مساعدت‌هایی که به بخش فرهنگ می‌شود بتوانیم پاره‌ای از این کاستی‌ها را جبران کنیم.
  
در ابتدای این نشست، اعظم روانشاد، رئیس اداره فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: یکی از شاخصه‌های اصلی در حوزه انقلاب و دفاع مقدس بی‌تردید حوزه مستندگاری است، مسیری بدون آفت که در کشور تجربه و ثابت کرده، مخاطبان ویژه و بیشتری نسبت به سایر حوزه‌ها دارد.

روانشاد به آسیب‌های حوزه مستندنگاری اشاره کرد و افزود: یکی از آسیب‌هایی که ‌در حوزه مستندنگاری از لحاظ جامعه‌شناسی و ادبیات  به آن اشاره شده موضوع تکرار است. با وجود شخصیت‌های متنوعی که در حوزه دفاع مقدس و انقلاب داریم بیشتر از منظر بیرونی به آن‌ها پرداخته می‌شود؛ درصورتی که می‌توانیم از منظر درونی مطالعات زیادی داشته باشیم؛ چراکه این روایت‌های جذاب دوران دفاع مقدس نیستند که می‌توانند فقط موضوع باشند؛ بلکه تنوع شخصیت در این دو حوزه آن‌قدر زیاد است که می‌توانیم آثار مختلفی داشته باشیم و در دام تکرار گرفتار نشویم.

وی ضعف تعدد کتاب‌های این حوزه را آسیبی دیگر برشمرد و افزود: در بعضی موضوعات منابع و جستارهای متنوعی را برای یک موضوع خاص داریم؛ ولی هنگام کار تحقیقی پژوهشی در بعضی موضوعات شاهد هستیم منابع کمتری در دسترس هستند یا اصلا منابعی وجود ندارد. به‌عنوان مثال در موضوع مردم‌نگاری خرم‌آباد آثار مدون و منابع خوبی در دسترس نداریم در صورتی که استان لرستان نقش کلیدی در دوران انقلاب و دفاع مقدس داشته است.

روانشاد گفت: وظیفه ما، نویسندگان و مستندنگاران است،  آثاری که تولید می‌شود، تنوع و قدرت جذب داشته باشند تا نسل جدید از طریق این آثار و مستندنگاری‌ها با دفاع مقدس ارتباط برقرار کنند و آن را سرلوحه کارهای خود قرار دهند.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود، بهترین آثار حوزه فرهنگی هنری و مستندنگاری حوزه هنر انقلاب اسلامی در هفته هنری در پایان سال را جهت ایجاد انگیزه بین هنرمندان در راستای تولید آثار هنری مورد تقدیر قرار گیرند.  
 
محمدتقی عزیزیان، رئیس انجمن قلم ایران در لرستان در این نشست گفت: شهید آوینی، به‌عنوان اسطوره هنر انقلاب اسلامی در حوزه روایت با ساخت مجموعه «روایت فتح» ماندگارترین صدای روایت و تنها صدای ماندگار روایت‌های دفاع مقدس است. حس و حال روزهای دفاع مقدس با شنیدن صدای او برای رزمندگان دفاع مقدس زنده می‌شود.

عزیزیان باتأکید بر ضرورت تبیین شخصیتی و دیدگاهی هنرشناختی شهید آوینی و زمینه‌سازی حضور هوشمندانه تمامی هنرمندان متعهد و انقلابی در تمامی عرصه‌ها، افزود: نگاه ما نباید مناسبتی باشد و در کل ایام سال باید دغدغه هنر انقلاب اسلامی را داشته باشیم چرا که همه نسبت به انقلاب اسلامی و شهدا باید ادای دین کنیم و نسبت به تبیین نقش انقلاب در تعالی هنر برنامه‌ریزی داشته باشیم.

گفتنی است در این نشست محمدتقی عزیزیان به‌عنوان مدرس درباره مستندنگاری انقلاب و دفاع مقدس نکاتی را مطرح و در پایان از چند تن از فعالین حوزه هنر انقلاب در لرستان از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان تقدیر به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها