سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۱
پیشرفت 15 درصدی کمیته  تالیف و تدوین کنگره ملی ۶۵۴۴ شهید استان لرستان

سردار مرتضی کشکولی در هفتمین جلسه هماهنگی ستاد برگزاری کنگره ملی ۶۵۴۴ شهید استان لرستان، درباره پیشرفت‌ کمیته تالیف و تدوین کتاب کنگره از پیشرفت 15 درصدی کمیته تالیف و تدوین کتاب خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان، هفتمین جلسه هماهنگی ستاد برگزاری کنگره ملی ۶۵۴۴ شهید استان لرستان ظهر امروز سه‌‌شنبه‌(16 فروردین) به ریاست فرهاد زیویار، استاندار و با حضور سردار مرتضی کشکولی فرمانده سپاه لرستان و دبیر کنگره همچنین رؤسای کمیته‌های 22‌گانه این کنگره در محل سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد.
 
سردار کشکولی به ارائه گزارشی از عملکرد کمیته‌ها بیان کرد: به دلیل جابجایی دولت، تا حدودی عملکرد کمیته‌ها، کُند شد که این روند رو به اصلاح است. در قالب این کنگره، ۲۱۷ برنامه با اعتبار ۷۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که اواخر سال ۱۴۰۱ و یا اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

دبیرکل ستاد کنگره 6544 شهید لرستان با اشاره به عملکرد کمیته‌های 22‌گانه این کنگره افزود: تاکنون معادل 33.78 درصد پیشرفت کاری داشته‌ایم و از اصل برنامه‌ها 66.22 درصد عقب هستیم. در برخی برنامه‌ها مانند برگزاری یادواره‌های شهدا پیشرفت خوبی داریم؛ اما برخی برنامه‌ها که ماندگار  و مهم هستند و اصل کنگره نیز بر پایه این‌چنین برنامه‌هایی همچون تدوین و تألیف کتاب، جمع‌آوری خاطرات شهدا، وصایا و آثار شهدا، ساخت فیلم‌های کوتاه، مستند، سریال، تهیه سرودهای حماسیِ بومی و یادمان‌ها و المان‌هایی که چهره شهر و استان را تغییر دهند ما عقب هستیم.



فرمانده سپاه لرستان افزود: شهدا به ما نیاز ندارند و آنقدر زیبایی در فطرت شهدا وجود دارد که اگر روایتگری و پردازش خوب و صحیحی صورت بگیرد (در قالب کتاب، فیلم، مستند، سرود و ...) بسیاری از مشکلات فرهنگی جامعه و حتی جوامع غیر دینی حل خواهد شد.

وی گفت: در لرستان نیاز به کار فرهنگی وجود دارد و بهترین کار و قدم، برای شهداست؛ چراکه همه مردم شهدا را دوست دارند.



وی در خاتمه، با اشاره به پیشرفت کاری کمیته‌ها بیان کرد: کمیته مراسم 33.78 درصد، عمران و یادمان‌ها 17 درصد، محرومیت‌زدایی 21.5 درصد، 42 درصد اقشار و تشکل‌های مردمی، بانوان 24.16، فضای مجازی 22.3 درصد، جمع‌آوری اسناد و آثار 39.5 درصد البته در این زمینه عقب هستیم چرا‌که مادران و پدران شهدا ممکن است از دست بروند. کمیته دانشگاهیان و دانشجویان 18 درصد، علمی و پژوهشی 32.22، شاهد و ایثارگران 69.27 درصد ارتباطات و اطلاع‌رسانی 40.12 درصد، تألیف و تدوین 15 درصد؛ در این حوزه البته تألیف و تدوین کتاب کار مشکلی است. کمیته فرهنگی و هنری و رزمایش 25.15 درصد، طلاب و روحانیون 15 درصد دانش‌آموزان و فرهنگیان 27.93 درصد، در این کمیته جای کار بسیاری می‌توانیم داشته باشیم چرا‌که دانش‌آموزان نسل آینده هستند و باید هرچه بیشتر با شهدا و راه و روش آن‌ها آشنا شوند. ورزش و جوانان 51.62 درصد امور عشایر 35 درصد است.     
 
در بخش دیگری از این جلسه استاندار لرستان  گفت: خون شهدا قیمت ندارد،شرکت در این جلسات توفیقی است؛ برای موضوعی وقت گذاشتیم که قیمت ندارد. اقدامات قابل‌توجهی در کنگره  انجام شده اما در مقابل رشادت‌ شهدا که با تقدیم جانشان برای این مرز بوم و وطن انجام گرفته قابل مقایسه نیست.



زیویار بر کاهش مدت زمان فاصله برگزاری جلسات ستاد کنگره تأکید کرد و افزود: برای افزایش کارایی و رسیدن به نتایج مطلوب و خروجی بهتر و رفع نقایص کمیته‌ها ضروری است جلسات کنگره ظرف یک ماه تا 45 روز یک بار در استان تشکیل شود.

رئیس ستاد کنگره 6544 شهید استان لرستان تعامل بین دبیران و رؤسای کمیته‌ها را مهم دانست و افزود: قبل از برگزاری جلسات ستاد، جلسات مستمر داخلی کمیته‌ها برگزار شود و نتایج به ستاد اعلام شود.

استاندار لرستان افزود: یکی از وقایع مهم سال 1401 و اوایل سال 1402در لرستان برگزاری کنگره 6544 شهید است که ان‌شالله بتوانیم کارنامه خوبی در روز برگزاری کنگره داشته باشیم  و یکی از مشکلات اصلی که اعتبارات کنگره هست با تدابیر اندیشیده شده و پیش قدم شدن خیرین نیز تأمین خواهد شد.



سرهنگ محمودوند، مسئول اجرایی کنگره 6544 شهید لرستان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا درباره کتاب‌های پیش‌بینی شده ذیل کنگره گفت: پیش‌بینی شده 700 کتاب ذیل این کنگره در لرستان تدوین و منتشر شود، که در حال حاضر 60 عنوان از این کتاب‌ها تدوین شده و یا در مراحل آماده‌سازی است و بقیه کتاب‌ها  نیز  روسای کمیته‌ها قول داده‌اند هرکدام کتاب‌هایی که بر عهده‌شان گذاشته شده آماده‌سازی آن‌ها را انجام دهند.
 
گفتنی است در این جلسه روسای کمیته‌های 22‌گانه به ارائه گزارشی از عملکرد خود و مسائل و مشکلات پیش روی این کمیته‌ها پرداختند.

طبق گزارش‌های ارائه شده، کتاب «شهدای جاویدالاثر» از سوی کمیته فضاسازی و تبلیغات در 20 اردیبهشت، کتاب زندگی‌نامه شهدای زن عشایر به‌همت کیمته امور عشایر در هفته آخر اردیبهشت و نقش عشایر در دفاع مقدس از سوی این کمیته و از «حجره تا سنگر» از سوی کمیته طلاب و روحانیون  آماده انتشار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها