دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۹
پیگیری مشکلات صنفی و دغدغه‌ صنف چاپ در اتحادیه چاپخانه‌داران

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با ارائه گزارش عملکرد این اتحادیه در سال 1400گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی برای تمام سطوح فعال در حوزه چاپ، طرح دغدغه‌های صنفی با مدیران وزارتخانه‌های مرتبط و پیگیری طرح جمع‌آوری آمار و اطلاعات صنعت چاپ از جمله این اقدامات بوده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نشست خبری رئیس و هیات مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با حضور  احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران، میریونس جعفری، نایب رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران و عطا حسینی، عضو هیات مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران خبرنگاران حوزه چاپ امروز(سه‌شنبه 23 اسفند) برگزار شد و هیات‌مدیره با ارائه گزارشی به شرح وظایف و عملکرد اتحادیه طی یکسال اخیر پرداختند.
 
ابوالحسنی با اشاره به اهم اقدامات اتحادیه در سال 1400، گفت: در گذشته اتحادیه با جایگاه اصلی خود فاصله بسیاری داشت و همین موجب شده بود تا ارتباط اعضا با اتحادیه بسیار کمرنگ شود و حتی اعضای صنف چاپ، رفت و آمدی هم به اتحادیه نداشتند که اکنون این مساله حل شده و ما شاهد بزرگان این صنف در اتحادیه هستیم.
 
وی ادامه داد: هیات‌مدیره فعلی سعی کرد با تشکیل کارگروه‌ها و نشست‌های متعدد، افراد را دعوت به مشارکت و همفکری با مدیریت اجرایی اتحادیه چاپخانه‌داران کند.
 
ابوالحسنی با اشاره به پیگیری مطالبات صنف چاپ، از اقدامات دیگر هیات‌مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران تهران بود، عنوان کرد: در این زمینه با چهار وزیر، 14 معاون وزیر و معاون رئیس جمهور دیدار داشتیم و به طرح دغدغه‌های صنفی پرداختیم و تلاش شد که برای کاهش مشکلات فعالان این حوزه اقدام شود.
 
وی با بیان این‌که اکنون برای هر کار و برنامه‌ای صنف داوطلبانه به اتحادیه کمک می‌کند، گفت: برای برگزاری طرح چهره‌های ماندگار صنعت چاپ اعضای صنف پای کار آمدند و بیش از 2 میلیارد تومان تاکنون از سوی صنف برای بهتر برگزار شدن این رویداد مشارکت شده است.
 
ابوالحسنی در ادامه با طرح این موضوع که قبول داریم هنوز با جایگاه واقعی صنف فاصله داریم، افزود: در این زمینه توانستیم وام مخصوص صنایع را با همکاری وزارت صمت دریافت کنیم و واحدهای صنفی که برای دریافت وام اقدام کرده‌اند تاکنون بیش از 60 درصد کارهای آن‌ها انجام شده است.
 
وی درباره تدوین نرخ‌نامه در اتحادیه نیز گفت: این نرخ‌نامه با مشارکت اعضا و صنف تدوین شد و به سرانجام رسید که اقدام موثر و خوبی در صنعت چاپ به شمار می‌آید.
 
رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران به انجام امور فعالیت‌های آموزشی در این نهاد صنفی اشاره کرد و یادآور شد: آموزش کار کوچکی نیست و در بازدیدهایی که در طول سال از واحدهای صنفی مختلف داشتیم نیاز به آموزش به خوبی احساس می‌شد و به همین منظور نخستین کارگاه آموزشی را اوایل اسفند در شرکت افست برگزار کردیم.
 
به گفته ابوالحسنی، این دوره‌‌ها از اردیبهشت سال آینده به‌صورت جدی برگزار خواهد شد و تلاش داریم هرهفته یک کارگاه آموزشی هم برای مدیران و هم اپراتورها و ماشین‌چی‌های صنف داشته باشیم.
 
وی همچنین با بیان اینکه مانند دیگر اصناف بدون اشکال نیستیم، گفت: قبول داریم، بدون اشکال نیستیم. هرکس نقدی دارد بگوید؛ اما در کنار آن راهکار رفع آن را نیز به ما بگویید تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.
 
ابوالحسنی در پایان با اشاره به تعطیلی چاپخانه‌ها در سال جدید نیز توضیح داد: 38 اتحادیه در سال جاری به دلایل مختلف تعطیل شدند که 16 واحد به دلیل توسعه کاری خود به حاشیه تهران رفته‌اند و از زیرمجموعه اتحادیه خارج شده‌اند.
 
وی افزود: 2 یا 3 واحد نیز به دلیل تخلفاتی که در حوزه چاپ جعبه و بسته‌بندی‌‌های تقلبی کار می‌کردند پلمب شدند و من افتخار می‌کنم کاری کردم که با کسانی که با جان و سلامت مردم بازی می‌کنند برخورد کرده‌ام.
 
ابوالحسنی در پاسخ به سوال ایبنا درباره سرنوشت جمع‌آوری آمار واحدهای چاپی نیز گفت: در این زمینه تعاملاتی با وزارت فرهنگ و ارشاد داشتیم و با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران نیز مکاتباتی داشتیم تا تبادل آمار انجام شود.
 
به گفته وی، جلسات مشترکی نیز با مرکز آمار ایران داشته‌ایم تا مبادله اطلاعات داشته باشیم و به‌زودی نشست مشترکی با هدف جمع‌آوری داده‌ها و آمار چاپخانه‌ها در سال آینده خواهیم داشت.
 
لزوم تشویق کارگران به حضور در دوره‌های آموزشی
در ادامه این نشست جعفری، در سخنانی با اشاره به افزایش 53 درصدی حقوق از سال آینده، گفت: این موضوع موجب می‌شود که بسیاری از همکاران ما به مشکل بربخورند، اما همکاران ما باید تلاش کنند که زیر قیمت مصوب اتحادیه سفارشی نگیرند تا سایر همکاران کم‌کار نشوند.
 
وی به برگزاری دوره‌های آموزشی در سال آتی اشاره کرد و افزود: در این زمینه قرار است دوره‌های آموزش مخصوص اپراتوران برای چاپخانه‌های تهران و سایر شهرها برگزار شود و کلاس‌ها فقط مخصوص مدیران نیست.
 
جعفری ادامه داد: آموزش اپراتورها اهمیت زیادی دارد زیرا در کنار کسب تجربه عملی، آموزش‌های علمی و فنی نیز اهمیت دارد و فناوری صنعت چاپ بعد از گذشت سال‌ها فعالیت تغییرات زیادی داشته است.
 
وی همچنین بر لزوم توجه به فعالیت اپراتورها و کارگران چاپ اشاره کرد و یادآور شد: غیر از اینکه ما در برنامه‌ها و مراسم‌های مختلف به مدیران چاپ جایزه می‌دهیم باید به کارگران این صنعت هم توجه کنیم، کسانی که با مهارت‌های بالا می‌توانند با ماشین‌های تک رنگ و پنج رنگ کار کنند.
 
به گفته جعفری، کارگران باید در محیط کار خود تشویق شوند و معرفی آن‌ها از سوی مدیران چاپخانه‌ها به اتحادیه برای حضور رایگان در دوره‌های آموزشی و ارائه مدرک و گواهی حین خدمت بهترین تشویق آن‌ها است.
 
وی همچنین به عدم حضور احمدرضا اعتماد مظاهری، خزانه‌دار هیات مدیره اتحادیه اشاره کرد و گفت: در این زمینه طی بازرسی توسط اتاق اصناف و اتحادیه متوجه شدیم که چاپخانه وی حدود سه سال ست که تعطیل شده است و به همین دلیل قرار است به زودی عضو علی‌البدل جایگزین وی شود.
 
جعفری، درباره تشکیل اتاق فکر در اتحادیه توضیح داد: طی 40 سال قبل  هیچ‌وقت اتاق فکر در اتحادیه نداشتیم و اکنون با حضور افرادی چون علی طارمی، داود شایسته خصلت، اسکندر خمسه‌پور و رضا منصوری در این اتاق فکر همواره از تجربیات آن‌ها بهره می‌گیریم.
 
در ادامه امیر شهلایی، بازرس اتحادیه چاپخانه‌داران گفت: در فضای مجازی نقدهای زیادی در زمینه عملکرد اتحادیه شده است و گفته‌اند که عملکرد اتحادیه بیشتر نمایشی بوده و خروجی زیادی نداشته است، در حالی‌که بخش زیادی از این بحث‌ها مغرضانه بوده است و باید تفاوت بین نقد مشفقانه و مغرضانه مشخص شود.
 
وی ادامه داد: مساله اینجا است که برخی از کارها و عملکردها به صورت آنی، برخی در کوتاه مدت و برخی دیگر در بلند مدت نتیجه می‌دهند و حتی برخی کارها نتیجه نمی‌دهند اما این موضوع موجب نمی‌شود که کاری را پیگری نکنیم.
 
شهلایی با اشاره به پیگیری بحث بند ل ماده 139 قانون مالیات‌ها نیز گفت: در این زمینه چاپخانه‌هایی که به صورت مستقیم در حوزه نشر کتاب فعالیت دارند از پرداخت مالیات معاف می‌شوند و برای بقیه نیز ما در حال پیگیری کارها و اقدامات هستیم و ممکن است که حصول نتیجه کمی با مشکل همراه باشد.
 
رشد اقتصادی در سال 1401
حسینی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به لزوم نقد اتحادیه از سوی رسانه‌ها، گفت: رسانه‌ها باید به گونه‌ای عمل کنند که ما را با زاویه‌های کمتر دیده شده آشنا کنند و نکته‌ها را بیان کنند تا ما هم ببینیم.
 
وی با اشاره به طراحی سایت اتحادیه چاپخانه داران در سال جاری، عنوان کرد: راه‌اندازی وب سایت اتحادیه چاپخانه‌داران، یکی از کارهای بزرگی بود که در سال جاری انجام شد، البته این وب سایت هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است و امیدواریم در سال آتی به این نقطه برسد. تلاش داریم با فعال‌سازی بخش روابط عمومی و اطلاعرسانی در این حوزه، اخبار مهم و فعالیت‌های اتحادیه را منتشر کنیم، البته هنوز با نقطه 100 فاصله دارد اما امیدواریم در سال آتی بهتر شود.
 
حسینی همچنین بر لزوم توجه به چاپخانه‌های کوچک در بازدیدهای اتحادیه تاکید کرد و افزود: در این زمینه ما حتما در سال آینده به سراغ واحدهای صنفی کوچک‌تر هم می‌رویم تا دغدغه‌ها و مشکلات فعالان این حوزه را رصد کنیم.
 
وی با بیان اینکه افزایش 57 درصدی سطح حقوق کاری کارشناسی شده است، گفت: این موضوع موجب می‌شود سال آینده با رشد اقتصادی خوبی همراه باشد، زیرا قدرت خرید بالا خواهد رفت و موتور فعالیت‌های چاپی روشن خواهد شد.
 
به گفته حسینی، البته در این میان ثبات نرخ ارز از سوی دولت نیز می‌تواند وضعیت بهتر و مناسب‌تری برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به همراه داشته باشد.
 
درادامه تقی علیان، مشاور اتحادیه چاپخانه‌داران نیز به کارهای اتحادیه در سال جاری اشاره کرد و گفت: بیش از 8 کارگروه مختلف در اتحادیه شکل گرفته است که افراد متخصص و حرفه‌ای در این حوزه مشغول کار هستند و کارها را جلو می‌برند.
 
وی به تنظیم سند راهبردی صنعت چاپ نیز اشاره کرد و افزود: قرار است طی پنج سال این سند تهیه و تنظیم شود تا اتحادیه و صنف چاپ طی سال‌های آتی بر اساس این سند حرکت کنند.
 
در پایان این نشست، هومن محمدی عضو علی‌البدل اتحادیه چاپخانه‌داران نیز در سخنانی گفت: اینکه نرخ ارز از 4200 تومان به 23 هزار تومان می‌رسد روی هزینه‌های زیادی  در بخش گمرک اثر می‌گذارد، اکنون حجم زیادی از ماشین‌آلات در حال ورود به گمرک است که طبیعتا با ارز 23 هزار تومانی ترخیص می‌شوند و این موضوع هزینه‌‌های زیادی به صنف تحمیل می‌کند که امیدوارم اتحادیه راهکاری برای حل این مساله پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها