یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۶
حماسه مهربانوان غیور اهوازی و اندیمشکی همچون صدها حماسه دیگر مغفول مانده است

علیرضا مختارپور با اشاره به این‌که کتاب «حوض خون» حاصل قلم بانوانی جوان از نسل جدید انقلاب و تحقیق جامع درباره تاریخ شفاهی مجاهدت بانوان اندیمشک است، بیان کرد: حماسه این مهربانوان غیور اهوازی و اندیمشکی، همچون صدها حماسه دیگر، ناگفته و مغفول مانده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آئین رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «حوض خون» تألیف فاطمه سادات میرعالی، عصر امروز (یکشنبه 22 اسفندماه 1400) در مراسم «دوازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت» در محل بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک به همت مؤسسه‌ پژوهشی-فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد. 
 
روایتی که حضور اقشار مختلف در جنگ را نشان می‌دهد
ایمان عطارزاده؛ معاون هماهنگی و رئیس حوزه ریاست دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای این آئین گفت: توفیقی است که در روزی که به نام شهدا متبرک شده، در این شهر شهیدپرور حضور داریم. برگزاری این مراسم، تداوم خط نورانی شهداست که در جامعه جاری و ساری می‌شود. انتشار تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب «حوض خون» همه هدف ما از این برنامه نیست بلکه می‌کوشیم آغازگر یک رویداد فرهنگی باشیم و به موضوعی از موضوعات دفاع مقدس بپردازیم.
 
وی ادامه داد: «حوض خون» کتابی است که حضور زنان غیور و سلحشور اندیمشک در همراهی با مردان این شهر را روایت می‌کند و حضور اقشار مختلف جامعه در جنگ تحمیلی را به ما و به مخاطبان نسل بعدی انقلاب نشان می‌دهد. این‌که زنان ما در پشتیبانی از رزمندگان چه حضور پررنگی داشتند و چه حماسه‌هایی آفریدند و چه ایثارها کردند. آنچه به‌نظرم نباید ناگفته بماند اشاره به تبریک و تحسین رهبری است به مردم اندیشمک و خوزستان و نویسنده این کتاب و همه فعالان فرهنگی اندیمشک که در ثبت تاریخ شفاهی جنگ تحمیلی چنین موفقیتی کسب کردند. این تحسین به ثبت بخشی از حضور و نقش‌آفرینی مردم اندیمشک در دفاع مقدس برمی‌گردد. این رویداد، به برکت مقام معظم رهبری رویدادی ماندگار و تأکیدی است بر حضور زنان در جنگ و نیز مظلومیت مردم این شهر.



«حوض خون» راهی است به حوض کوثر
علیرضا مختارپور قهرودی؛ رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز در این آئین، بیان کرد: مهرماه سال جاری بود که رهبری در دیدار با دست‌اندرکاران کنگره شهدای زنجان، به بحث خاطره‌نویسی اشاره فرمودند و همان‌جا از کتاب «حوض خون» نام بردند. نویسنده این کتاب متولد سال 1369 است، یعنی تازه دو سال پس از پایان جنگ تحمیلی چشم به جهان گشوده و همین اثبات می‌کند و دلیلی است بر استمرار انقلاب در نسل‌هایی که در سال‌های پس از آن متولد شدند. کتاب «حوض خون» راهی است به حوض کوثر، چشمه‌ای است که می‌توان وجود خود را در آن شست‌وشو داد و به طهارت باطنی دست یافت. 
 
وی در ادامه بخشی از مقاله‌اش که همزمان با برگزاری مراسم در در پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری منتشر شده قرائت کرد: باید توجه داشت که از میان تمام فعالیت‌های زنان این مرز و بوم که هر یک در جای خود همچون نگینی می‌درخشند و به ستون استواری برای آینده روشن جمهوری اسلامی ایران تبدیل گشته، برخی وقایع و عرصه‌ها متأسفانه گاه تا سال‌ها مورد غفلت دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ای بوده و همین غفلت موجب از دست رفتن امکان ثبت و حفظ خاطرات و اسناد آن وقایع شده است و هر زمان که به همت جوانان مؤمن و انقلابی از نهانخانه یادها و خاطرات، کشف و در معرض دید و مطالعه قرار می‌گیرد، موجب اعجاب هر بیننده‌ای می‌شود تا جایی که اگر برخی شواهد و مستندات همراه آن خاطرات نبود تصور غیرواقعی بودن آن به ذهن خطور می‌کرد.
 
مختارپور با خوانش بخش دیگری از این مقاله، افزود: آری حماسه این مهربانوان غیور اهوازی و اندیمشکی، همچون صدها حماسه دیگر، ناگفته و مغفول مانده است. اینک به برکت بصیرت دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و به همت هشت‌تن از بانوان جوان نسل جدید انقلاب، تحقیق جامعی درباره تاریخ شفاهی مجاهدت بانوان اندیمشک صورت گرفته و نتیجه آن به قلم روان و تأثیرگذار خانم فاطمه‌سادات میرعالی به رشته تحریر در آمده و با نام «حوض خون» در گنجینه آثار مکتوب فاخر دفاع مقدس قرار گرفته و منتشر شده است.
 


ما با شستن لباس شهدا، آن‌ها را تشییع می‌کردیم
در بخش دیگری از این آئین، فاطمه سادات میرعالی؛ نویسنده کتاب در سخنانی کوتاه درباره چگونگی شکل‌گیری ایده انجام چنین کاری در ذهنش، گفت: این تصمیم من پاسخی بود به وضعیتی که وجود داشت. ما محتوای مناسبی و کافی نداشتیم و همیشه به محتواهای تکراری رجوع می‌کردیم. بارها از کنار این بانوان رد می‌شدیم و نمی‌دانستیم این‌ها چه کارها کرده‌اند و چه چیزها دیده‌اند. البته من در آغاز نگاهم به مسأله زنان و جنگ بود، اما بعد دیدم که چقدر این عنوان کلی است و چه زیرمجموعه‌های زیادی دارد. حتی روایت آنچه فقط در همین بیمارستان شهید کلانتری روی داده است، خودش یک کلان‌پروژه است.
 
در این بخش از برنامه چند تن از بانوان راوی کتاب «حوض خون»، به نمایندگی از همه کسانی که خاطرات‌شان در این کتاب ثبت شده، صحبت کردند. خانم ملک‌نژاد یکی از راویان این کتاب بیان کرد: در شروع جنگ این بیمارستان به خاطر کمبود نیرو، اعلام نیاز به رخت‌شور کرد. چون آن زمان بیمارستان مجهز با امکانات کافی نبود. ما هم که از این نیاز مطلع شدیم به اینجا آمدیم. یادم هست که هلی‌کوپترها در همین بیمارستان به زمین می‌نشستند و مجروحان و شهدا را می‌آوردند. ملحفه‌ها و لباس‌ها را که در حوض می‌ریختیم، به خاطر خون زیادی که به آن‌ها چسبیده بود حوض قرمز می‌شد. گاهی دست‌های ما آنقدر خسته می‌شد که مجبور بودیم با پا کارمان را ادامه بدهیم. شاید به تعبیری، ما با شستن لباس شهدا، آنان را تشییع می‌کردیم.
 


دفاع مقدس صحنه‌های نورانی کم نداشت
سردار محمد شیرازی؛ رئیس دفتر نظامی فرماندهی کل قوا، سخنران پایانی این مراسم بود. وی ضمن اشاره به تأکیدات مداوم رهبری به موضوع جنگ و دفاع مقدس، گفت: یکی از فرصت‌های خدمت به جبهه در طول سال‌های دفاع مقدس، همین کاری بود که این بانوان انجام دادند. کاری که بیش از هر چیزی نشان‌دهنده اخلاص آن‌ها است و نشان می‌دهد که اخلاص انسان را تا کجا بالا می‌برد.

وی تصریح کرد: دفاع مقدس صحنه‌های نورانی کم نداشت، اما چقدر به این صحنه‌ها پرداخته‌ایم. چقدر از مجاهدت‌هایی که انجام شده است، گفته‌ایم. مجاهدت‌هایی که در پشت و جلوی جبهه انجام می‌گرفت. شاید گفتن همه‌چیز ممکن نباشد، اما باید تلاش کرد. روایت «حوض خون» یکی از این صحنه‌هاست؛ صحنه‌ای از نقش‌آفرینی مردم در انقلاب و کمک به جبهه‌ها. روایت دفاع مقدس و صحنه‌های مختلف آن، روایت هویت ملی ماست و به تعبیر حضرت آقا، اگر ما آن را روایت نکنیم، دیگران به‌جای ما روایت می‌کنند و حقایق را به شکل دیگری، حتی وارونه نشان می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها