پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷
مساجد باید محور فعالیت‌های فرهنگی در خوزستان قرار گیرد

استاندار خوزستان گفت: ابعاد سیاست‌گذاری های فرهنگی در استان خوزستان نیاز به تجدید نظردارد و باید مساجد محور ارتباط با مردم و کارهای فرهنگی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، آئین تودیع و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان (پنج‌شنبه 19 اسفندماه) با حضور  سید‌محمد هاشمی، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صادق خلیلیان، استاندار خوزستان، سردار عبدالرضا حاجتی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان، محمد جوروند، مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا کلاه‌کج، مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، عباس حسین‌زاده، سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان و  تعدادی از مقامات استانی و لشکری، اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه در تالار مهتاب اهواز برگزارشد.

خلیلیان در این مراسم ضمن آرزوی موفقیت برای مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و خیرمقدم به مدیرکل جدید گفت: فرهنگ به عنوان زیربنای حرکت یک جامعه در ابعاد مختلف نقش دارد و حوزه فرهنگ با دیگر محورهای توسعه همچون: سیاست، اقتصاد ، اجتماعی و... مرتبط است. باید توسعه همه‌جانبه و متعادل در حوزه‌های مختلف و به خصوص فرهنگ را دنبال کنیم. چه بسا کم‌کاری در یک محور باعث کندی و مشکلات زیادی در سایر محورها شود.
 
وی افزود: خوزستان از منظر تنوع قومی و فرهنگی استانی غنی به شمار می‌رود که باید از این ظرفیت به بهترین شکل بهره گرفت. اهالی فرهنگ، رسانه، متولیان و تمامی افراد مرتبط با این حوزه‌ها باید دست به دست هم دهند و استان را در این زمینه به اوج خود برسانند.

استاندار خوزستان بیان کرد: وقتی نام خوزستان‌ به میان می‌آید نباید کسی احساس دلسوزی کند، چراکه خوزستان استانی بزرگ و برخوردار از ظرفیت‌های عظیم است و اقدامات زیادی در این استان انجام شده و خواهد شد. این استان با داشتن فرهنگ غنی می‌تواند در سطح بین المللی مطرح و معرفی شود و مورد حمایت قرار گیرد.

وی مساله فرهنگ را دارای پیچیدگی‌های خاص خود خواند و افزود: در بُعد سیاست‌گذاری فرهنگی باید تجددنظر صورت گیرد و سیاست‌هایی متناسب در این حوزه ها در پیش بگیریم، کشور ما زیرساخت‌های مستحکمی در زمینه  فرهنگ غنی اسلامی دارد که مساجد یکی از این زیرساخت‌ها هستند.
 
خلیلیان ادامه داد: ابعاد سیاست‌گذاری‌های فرهنگی در استان خوزستان نیاز به تجدید نظر دارد و باید مساجد محور ارتباط با مردم و کارهای فرهنگی قرار گیرد و نباید از این نهاد مهم و تاثیرگذار در توسعه فرهنگی غافل باشیم.

وی استفاده از ابزاری چون فضای مجازی را در توسعه فرهنگ موثر دانسته و اظهار کرد: ابزارهای بسیار زیادی همچون فضای مجازی و مواردی از این قبیل می‌تواند در توسعه فرهنگ و هنر تاثرگذار باشد. برای ادامه مسیر و هدایت جوانان باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و استفاده بهتری از این ابزار را برای جوانان داشته باشیم.  

استاندار خوزستان ضمن قدردانی از انتصاب حجت الاسلام والمسلمین کلاه‌کج در مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: این انتخاب، جوان‌گرایی و مرتبط بودن با حوزه فرهنگ و هنر را نشان می‌دهد. امیدواریم با این انتصاب شاهد شکوفایی هرچه بیشتر در حوزه فرهنگ و هنردر استان  باشیم.
 

مدیرکل پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در این آئین با اشاره به شرح بخشی از عملکرد پنج‌ساله خود گفت: در ۲۷ شهرستان در طی ۵ سال دوران خدمت توانستیم با بازدید مستمر و رفع موانع استعدادهای نهفته را کشف کرده و در حوزه فرهنگی از این ظرفیت‌ها بهره‌مند شویم.

محمد جوروند افزود: استان خوزستان در تعداد روزنامه ها پس از تهران بالاترین آمار را در کشور دارد. در تمام بحران‌های اخیر در استان  اصحاب رسانه در کنار مردم و نظام بودند و تمام قد حمایت خود را ثابت کردند.

وی ادامه داد: :در این دوره توانستیم هیئت منصفه مطبوعات استان خوزستان را برای اهالی رسانه تشکیل دهیم تا مشکلات مطبوعات در یک حوزه تخصصی از طریق این هئیت بررسی شود. بیش از ۴۰۰۰ هزار نسخه کتاب از سوی نویسندگان بومی در این دوره  منتشر شد.

جوروند اضافه کرد: در بخش سینماها در استان از 11 سینما به تعداد 22 سینما افزایش یافت و هم‌اکنون 32 سالن سینما در استان وجود دارد. در حوزه تئاتر،شعر ، موسسات فرهنگی هنری موسسات قرآنی چاپخانه‌ها ،کانون‌های فرهنگی هنری مساجد شاهد افزایش کمیت و کیفیت بودیم.

مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره پروژه‌های عمرانی گفت: در پروژه‌های عمرانی نیز توانستیم برخی پروژه هایی که از 13 سال گذشته متوقف شده بود را به اتمام رسانده و افتتاح کنیم. به عبارتی دیگر ساخت خانه هنرمندان بامساحت ۶۰۰۰ متر مربع زیر بنا مراحل پایانی را می‌گذراند و با افتتاح این خانه می‌توان همه مراکز فرهنگی و هنری استان و انجمن‌های مختلف حوزه فرهنگ و هنر در یک جا تجمیع شوند. 

مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه فرهنگ دغدغه مقام معظم رهبری است، بیان کرد: با توجه به اهداف دولت مردمی تلاش خواهیم کرد به بیانیه گام دوم انقلاب جهاد و جوان‌گرایی نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. اجرای قانون در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از مهم‌ترین مسائل است و هرجا قانون حاکم شود کارهای بزرگی انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین کلاه‌کج ارتقای جایگاه فرهنگ را از دیگر دغدغه‌های خود برشمرد و افزود: با استفاده از ظرفیت نهفته کارکنان فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌کوشیم این جایگاه را در کشور بالا ببریم. افزایش کارهای مشارکتی با سازمان‌ها و نهادهای مختلف در خوزستان بدون جزیره‌ای عمل کردن و بهره بردن از ظرفیت بخش خصوصی از دیگر اهداف دوران مدیریت در این دستگاه است.

وی تشکیل تیم حرفه‌ای از جوانان در بخش سرمایه‌گذاری فرهنگی و هنری را از دیگر اقدامات خود دانسته و عنوان کرد: استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای فروش کالاهای فرهنگی در کشورهای مختلف می‌تواند جان تازه‌ای بر پیکره فرهنگ و هنر استان ببخشد.

مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان افزایش سطح معیشیتی کارکنان فرهنگ و ارشاد اسلامی، توجه به نشاط مردم و حقوق شهروندی، تقویت و تربیت نیروهای انقلابی و توانمند، توجه به فرهنگ ایثار و استفاده از ظرفیت مساجد، بسیج، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه را از دیگر اقدامات در حوزه فرهنگ برشمرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها