یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
قرآن را در تمامی رشته‌های کاری  و هنری سرلوحه قرار دهیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر این‌که باید در تمامی رشته‌های کاری و هنری، قرآن را سرلوحه اصلی کار خود قرار دهیم، گفت: انقلاب اسلامی، ایده امت اسلامی را محقق کرد و باید در این مسیر، حرکت نورانی را تداوم بخشید و در این زمینه چاره‌ای جز تمسک به کلام وحی نداریم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آئین اختتامیه سی‌و‌هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، هفتمین دوره مسابقات دانش‌آموزان جهان اسلام و پنجمین دوره مسابقات نابینایان جهان اسلام، شب گذشته 14 اسفندماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه هنری برگزار شد و برگزیدگان این دوره از مسابقات معرفی شدند.
 
مراسم با با تلاوت هادی موحدامین، حائز رتبه نخست رشته قرائت آغاز شد. در ادامه حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن خیر مقدم به حاضران، گفت: امسال به دو نیمه شعبان منور شد و ما دو شعبان را درک کردیم. ان شاء الله ما و کشورهای اسلامی دانش، بینش و بصیرت را درک کنیم و به بینش قرآنی خود را نزدیک کنیم.
 
وی با بیان اینکه ریاست محترم جمهور قصد حضور در این مراسم را داشتند، گویا برای ایشان عارضه‌ای پیش آمده است به همین دلیل در مراسم اختتامیه حضور نیافتند، اظهار کرد: سی‌وهشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم را شبکه‌های متعدد داخلی و خارجی پوشش داده‌اند. رقابت‌ها در شبکه‌های اجتماعی ۴۵ میلیون بازدید داشت و در شبکه شاد، ۲۰ میلیون بازدید‌کننده داشت.
 
حجت‌الاسلام خاموشی عنوان کرد: چند هزار بقعه در سال‌ آینده، کرسی‌های تلاوت، ترتیل و حفظ قرآن را برگزار می‌کنند، همچنین شورای توسعه فرهنگ قرآنی ساماندهی مسابقات قرآن و ساماندهی موضوع حفظ قرآن را به ما واگذار کرده است.
 


وی با بیان این‌که برای برگزاری با کیفیت‌تر مسابقات از ظرفیت وزارت خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات و جامعةالمصطفی(ص) العالمیه استفاده شد، افزود: مسابقات ایران تنها مسابقه‌ای است که طی این دو سال شرایط کرونایی جهان به این سبک برگزار می‌شود و سایر مسابقات قرآن یا تعطیل و یا تعلیق شده است.
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: قرآن در قیامت به زیباترین تصویری  محشور می‌شود که می‌توانیم تصور کنیم. خدا به قرآن خطاب می‌کند و ‌می‌گوید؛ سرت را بالا ببر هرچه بخواهی انجام می‌دهم. شفاعت کن شفاعت تو مقبول است. قرآن در برابر فردی قرار می‌گیرد و می‌گوید این فرد به من توجه نداشت در برابر فرد دیگری قرار می‌گیرد و می‌گوید این فرد مرا خواند و به دستوراتم عمل کرد. خداوند به قرآن می‌گوید به واسطه تو بهترین ثواب‌ها را می‌دهم و به واسطه تو بدترین عذاب‌ها را می‌دهم.
 
وی تصریح کرد: در روایت آمده است، مؤمن باید ملازم ۵۰ آیه در هر روز باشد. هر روز حیاتی نو است، بنابراین سعی کنید هر روز با قرآن باشید.
 
پخش کلیپی از روند این دوره از مسابقات، اجرای قطعاتی با موضوع رسول اکرم(ص) از سوی گروه اهل بیت(ع) به سرپرستی هادی آرزم و قرائت بیانیه هیئت داوران این دوره از مسابقات از جمله برنامه‌های آئین اختتامیه سی‌وهشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بود.

 

در ادامه، محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به امکاناتی که در اختیار این نهاد قرار دارد، گفت: هزاران بقعه در کشور در کنار کانون‌های فرهنگی مساجد، مدارس و دانشگاه‌ها و  ۲ هزار و پانصد مؤسسه فرهنگی در کشور که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیتشان را دریافت کردند، هزاران مدرسه در مقاطع مختلف از کودکستان‌ها گرفته تا دوره‌های پایانی دبیرستان در کشور فعالیت می‌کنند. این‌ها شبکه بزرگی را تشکیل می‌دهند که باید در کنار یکدیگر به ترویج و اشاعه فرهنگ قرآنی بپردازند.
 
وی اظهار کرد: اگر در حوزه سینمای کشور با حد مطلوب و موردنظر فاصله داریم، باید در جشنواره‌ها به فیلم‌هایی با موضوع ترویج و اشاعه فرهنگ قرآنی پرداخته شود.
 
اسماعیلی با اشاره به شعار این جشواره قرآنی با عنوان«یک کتاب، یک امت»، افزود: به معنای واقعی اگر به حبل‌المتین قرآن و عروةالوثقی متصل شویم، یک امت بزرگ را پشت سر خواهیم داشت. انقلاب اسلامی، ایده امت اسلامی را محقق کرد و باید در این مسیر، حرکت نورانی را تداوم بخشید و در این زمینه چاره‌ای جز تمسک به قرآن نداریم. باید در تمامی رشته‌های کاری  و هنری، قرآن را سرلوحه اصلی کار خود قرار دهیم.
 
وی عنوان کرد: قرار بود ریاست جمهوری در مراسم اختتامیه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم حاضر شوند به دلیل خستگی ناشی از سفر و کارهای روزمره‌ای که تا پاسی از شب انجام می‌دهند، نتوانستند در این مراسم حاضر شوند. سلامشان را به شما حاضران در جمع می‌رسانم.


 
در بخش پایانی این مراسم، برگزیدگان این دوره از مسابقات معرفی و تجلیل شدند.
 
رشته قرائت
هادی موحدامین از جمهوری اسلامی ایران
ثمرالدین صمداف از تاجیکستان
اویس احمدیان از افغانستان

رشته ترتیل
سیدحجت ترحمی از جمهوری اسلامی ایران
حسین ابراهیم از مصر
مصطفی زاهد از مراکش
رشته حفظ کل قرآن کریم
حسان محمد بکور از سوریه
محمد رفعت البناء از اندونزی
هیثم صفر احمد از کنیا

نفرات برتر مسابقات بانوان در رشته حفظ کل قرآن
طاهره نائبی موحد از جمهوری اسلامی ایران
زهرا عبدالجبار از عراق
عاشورا امانی از تانزانیا

در بخش هفتمین دوره مسابقات دانش آموزی 
حفظ کل قرآن کریم
صالح احمد تکریم از اندونزی
محمدرضا جعفرپور
صور ابراهیم از ساحل عاج
زهرا خلیلی از جمهوری اسلامی ایران
اسما صالح از تانزانیا 
 حمیرا کنش رتبه سوم از ترکیه

در بخش قرائت 
امیر علی یادگاری از جمهوری اسلامی ایران
محمدصادق محمدی از افغانستان
ادیب طه لطیفی از آلمان
مریم سبزه زاری از ایران
نادیه نور فتویه از اندونزی
فاطمه سلامی از لبنان

پنجین مسابقات بین المللی نابینایان
حفظ کل قرآن کریم
امیدرضا رحیمی رتبه اول از جمهوری اسلامی ایران 
رامی تحامی الحمید رتبه دوم از  سوریه 
احمد جارالله عبدالله رتبه سوم از  عراق 
فاطمه یونس از لبنان
مریم شفیعی از جمهوری اسلامی
فاطمه علی جبر از عراق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها