دوشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲
وزارت ارشاد آماده حمایت از جشنواره و سمینار کتاب‌های علمی و آموزشی است

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور با تاکید بر تهیه مقدمات اولیه جشنواره و سمینار کتاب‌های علمی آموزشی گفت: این آمادگی وجود دارد که با تعریف برند کیفیت علمی و کتب آموزشی این کار را به صورت فنی و اصولی پیش ببریم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جلسه مشترک مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن فرهنگی ناشران آموزشی (سی ام بهمن) با حضور یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ محمد اللهیاری مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی و جمعی از اعضای انجمن فرهنگی ناشران آموزشی در محل سالن جلسات انجمن فرهنگی ناشران آموزشی برگزار شد.
 
در این نشست، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با اشاره به اینکه حرف‌های وزارت ارشاد و انجمن ناشران آموزشی حرف‌های مشترک برای پیشرفت صنعت نشر و آموزش کشور است، گفت: نگاه من به نشر آموزشی، نگاهی علمی آموزشی و ترویج‌کننده دانش است و نگاه موجود به ناشران آموزشی باید نگاهی مثبت و علمی باشد. در این راستا باید امور ترویجی با هدایت‌های خاص صورت پذیرد.
 
وی با اشاره به اینکه آماده‌ایم نسبت به برگزاری جشنواره و سمینار کتاب‌های علمی آموزشی با تعریف برند کیفیت علمی و کتب آموزشی این کار را به صورت فنی و اصولی پیش ببریم، بر تهیه مقدمات اولیه این جشنواره تاکید کرد و ادامه داد: وزارت ارشاد آماده حمایت و همکاری هرگونه کار کیفی برای آموزش و توسعه سواد خواندن و کتاب و کتابخوانی است.
 
احمدوند افزود: با توجه به سطح فعالیت ناشران آموزشی و موقعیت این ناشران، حمایت وزارت ارشاد از این قشر می‌تواند متفاوت از سایر ناشران باشد و با اصلاح آئین‌نامه‌های داخلی می‌توانیم نسبت به این مورد اقدامات مثبتی صورت افزایش دهیم.
 
وی همچنین درباره نمایشگاه بین‌المللی کتاب در سال ۱۴۰۱ نیز گفت: فروش در نمایشگاه امسال با همه سال‌های قبل متفاوت خواهد بود و با توجه به کرونا محدودیت‌ها و شرایط خاص و جدیدی اعمال خواهد شد.
 
احمدوندی با اشاره به صرفه‌جویی در هزینه و نیرو در این نمایشگاه تاکید کرد: مشارکت انجمن‌ها و تشکل‌ها به مشارکت فرهنگی و برای ارتقای کیفیت آموزشی و فرهنگ لازم است.
 
در بخش دیگری از این مراسم، امین آصفی، مدیرمسئول انجمن ناشران آموزشی در سخنانی با اشاره به حضور معاون فرهنگی وزیر در خانه ناشران آموزشی کشور، گفت: این حرکت تحولی نوین در اجرای فرهنگ و آموزش است و امیدواریم با حضور شما و استماع سخنان اعضای انجمن ناشران آموزشی نسبت به مرتفع شدن مشکلات این صنف و اجرایی شدن برنامه‌های جدید و خاص در حوزه آموزش و فرهنگ اقدامات بزرگی صورت پذیرد.
 
وی ادامه داد: ارتباطات و فعالیت‌های مشترک فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن ناشران آموزشی در دوره جدید می‌تواند به حمایت‌های بی‌بدیل آن وزارتخانه از ناشران آموزشی تبدیل شود و رویکرد جدید معاون فرهنگی که رویکرد حمایتی و کاملاً فرهنگی و مثبت نسبت به این انجمن و ناشران آموزشی است می‌تواند آینده روشنی برای صنعت نشر آموزشی کشور به همراه داشته باشد.
 
آصفی در پایان نیز حضور معاون فرهنگی در دفتر انجمن ناشران آموزشی را مبین این موضوع دانست که حمایت‌های ایشان حمایت‌هایی از جنس اجرا و مثبت خواهد بود.
 
در ادامه نیز احمدوند با بیان اینکه حضور در دفتر انجمن ناشران آموزشی می‌تواند به رفع مشکلات و تسریع در انجام فعالیت‌های حوزه نشر کمک شایانی کند خواستار آن شد تا حاضران جلسه نسبت به بیان نقطه نظرات و سوالات خود اقدام کنند.

در بخش دیگر این نشست، علی جهانگیری دبیر انجمن نیز در سخنانی گفت: حمایت وزارت ارشاد از انجمن ناشران آموزشی می‌تواند از به ارتقای کتاب‌های آموزشی با هزینه‌های بسیار کم کمک کند و حمایت هدفمند وزارت ارشاد از انجمن ناشران آموزشی برای ارتقای مهارت بنیادی با عنوان افزایش سواد خواندن و سواد علمی کشور کمک شایانی کند.
 
بابک ندرخانی خزانه‌دار انجمن نیز عنوان کرد: سهم بالای کتاب‌های تولیدی سالانه ناشران آموزشی به لحاظ تیراژی و ریالی و همچنین میانگین قیمت کلاس‌های کمک آموزشی نسبت به سایر کتاب‌ها و حوزه‌ها کمتر است.
 
به گفته وی، در کتاب‌های آموزشی سهم تالیف بالای ۹۷ درصد و ترجمه در آن بسیار کم است، کیفیت چاپ و کاغذ در کتاب‌های آموزشی نسبت به سایر حوزه ها بسیار بالاست و با توجه به تغییرات کتاب درسی هر ساله کتاب‌های کمک آموزشی به روز و ویرایش می‌شوند.
 


سپس یحیی دهقانی، مدیر انتشارات مبتکران عنوان کرد: تاکنون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش نسبت به کتاب‌های آموزشی و ناشران آموزشی به دلیل اینکه تعدادی از آن‌ها را به لحاظ مالی توانمند می‌دانند بی‌مهری کرده‌اند.
 
وی افزود: بسیاری از این ناشران از خدمات و تسهیلات وزارتخانه‌ها بهره‌مند نمی‌شدند و باید این طرز تفکر تغییر پیدا کند و برای ناشران آموزشی نیز خدماتی ارائه شود، چون آن‌ها کتاب را برای دانش‌آموزان و قشر ضعیف مالی تامین می‌کند و خدمات ناشران آموزشی برای کل جامعه و فرهنگ آموزش کشور قابل توجه و بزرگ و مهم است.
 
وحید تمنا، رئیس هیئت مدیره انجمن ناشران آموزشی نیز با تشکر از این حرکت احمدوند، نسبت به سابقه تشکیل انجمن و حضور مدیران و مسئولان وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: وزارت ارشاد در راستای توسعه کتاب و کتابخوانی و وزارت آموزش و پرورش نیز در راستای سواد خواندن در حال فعالیت‌های خوبی است که این‌ها نقاط اشتراکی دارند و انجمن ناشران آموزشی در این نقاط اشتراک در حال فعالیت و خدمات رسانی است.
 
وی ادامه داد: انجمن ناشران آموزشی و ناشران آموزشی آمادگی دارند در حوزه تالیف کتاب‌های علمی و آموزشی و داستان نیز در این حوزه برنامه مشترک توسعه کتاب و کتابخوانی و سواد خواندن اقدامات مشترکی را انجام بدهند. همچنین تعامل انجمن در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی و حمایت ناشران و انجمن در بهتر برگزار شدن نمایشگاه امسال نیز در برنامه‌های کاری این انجمن است.
 
همچنین محمد اله‌یاری، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی در سخنانی با اشاره به فعالیت‌های ناشران آموزشی و صدور مجوزهای نشر کتاب‌های آموزشی نسبت به استقلال و صدور مجوز نشر در وزارت فرهنگ و ارشاد اشاره و  تاکید کرد و آن را حق مسلم ناشران و وزارت ارشاد دانست.

در این نشست، امین صادقیه، نایب‌رئیس و عباس مزینانی، بازرس انجمن ناشران آموزشی؛ ابوذر نصری، مدیرمسئول انتشارات خیلی سبز و ابوالفضل جوکار، مدیرعامل انتشارات گاج نیز حضور داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها