پنجشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۷
خروج صنعت نشر از رخوت با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران/50 هزار بسته نمایشگاه به مقصد رسید

رمضانی در برنامه تقاطع فرهنگ رادیو گفت‌و‌گو برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران را زمینه خروج صنعت نشر از رخوت ارزیابی کرد و گفت: نمی‌توان از نمایشگاه مجازی کتاب صرف‌نظر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، برنامه «تقاطع فرهنگ» رادیو گفت‌و‌‌گو  با حضور علی رمضانی، رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و همچنین رمضانعلی سبحانی فر، رئیس هیات‌مدیره شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران عصر امروز پنج‌شنبه(7بهمن‌ماه) پخش شد. 

رمضانی با اشاره به آمار فروش دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: تا عصر پنجمین روز از دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، 506 هزار نسخه کتاب به ارزش بیش از 33 میلیارد و 500 میلیون تومان فروش رفته است. مردم کتاب‌دوست کشورمان، از 29 دی‌ماه فرصت داشتند تا با مراجعه به سایت دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، علاقه‌مندی‌های خود را جست‌وجو، انتخاب و در صفحه شخصی ذخیره کنند.  

وی با بیان این مطلب که از سوم بهمن‌ماه، بخش فروش نمایشگاه به‌صورت رسمی بازگشایی شد، ادامه داد: با آغاز خرید آثار منتخب تا امروز که پنجمین روز نمایشگاه را طی می‌کنیم، بازدید و خرید با روند خوبی ادامه دارد و تا روز یکشنبه 10 بهمن‌ماه هم مردم می‌توانند از این نمایشگاه استفاده کنند.
 
رمضانی با اشاره به اینکه در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران 2100 ناشر داخلی و خارجی بیش از 200 هزار عنوان از آثار خود را ارائه کرده‌اند، اضافه کرد: به‌طور عمومی ناشران داخلی 20 درصد و ناشران خارجی 30 درصد تخفیف ارزی، اعمال کردند. مردم عزیز کشورمان که از شهرها و روستاهای سراسر کشور، بدون طی هیچ‌گونه مسافت و پرداخت هزینه‌ای فقط با مراجعه با سایت، می‌توانند کتاب‌های خودشان را خریداری کنند و بدون هیچ هزینه‌ای و با ارسال رایگان در خانه دریافت کنند.

وی اضافه کرد: بخشی از هزینه ارسال کتاب‌ها را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخشی از آن را ناشران و بخشی هم با تخفیف شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران تامین و طعم شیرین ارسال کتاب به دوردست‌ترین نقاط کشور احساس می‌شود.

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اضافه کرد: در چند روز گذشته نمایشگاه، یک کتابخوان چابهاری از یک ناشر تبریزی کتاب خریداری کرد و یک کتابخوان قادرآبادی در مرز شرقی کشور از یک ناشر ارومیه‌ای کتاب خرید و امروز هم اعلام کردیم که 3500 آدرس روستایی درهای رنگی داریم.

وی در توضیح مفهوم «درهای رنگی» گفت: در آدرس‌های ثبت شده روستایی، مشخصه‌های دیگری غیر از پلاک داریم؛ یعنی اگر در شهر آدرس یک خانه با عنوان خیابان، کوچه و پلاک مشخص می‌شود، در روستا بعد از عنوان خیابان یا کوچه به جای پلاک، مثلا گفته می‌شود در دوم، آبی رنگ؛ به‌عبارت دیگر نمایشگاه مجازی کتاب، تا عمق روستاهای کشور که حتی مشخصه آن‌ها، رنگ درب خانه‌ها است نفوذ کرده.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران این نفوذ را از مزیت‌های این نمایشگاه خواند و افزود: شاید کمتر کسی از داخل این منازل با درهای رنگی و مشخصه‌های محلی اینچنینی می‌توانستند به نمایشگاه فیزیکی در تهران برسند، اما الان به راحتی کتاب‌های خود را انتخاب و خریداری و آدرس خود را ثبت می‌کند و پستچی‌ها آن‌ها را بدون هیچ هزینه‌ای در منزل به دست آن‌ها می‌رسانند.

رمضانی درباره برنامه‌ریزی‌های پیش از برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب عنوان کرد: پروژه ملی نمایشگاه مجازی کتاب تهران ابعاد مختلفی دارد و سایت آن با 9 سامانه مختلف بانکی، هویتی، تلفن همراه، بن‌کارت‌ها و ...کار می‌کند؛ بنابراین جا دارد، به تلاش مسئولان پیشین خانه کتاب و ادبیات ایران اشاره کنیم که نمایشگاه مجازی نخست را پیش بردند. بر شانه‌های نمایشگاه قبلی این بنای رفیع را امروز می‌بینیم، تجربه نمایشگاه قرآن و در چند ماه اخیر، تجربه برگزاری دو نمایشگاه استانی  موجب شد، به تدریج مشکلات شناسایی و برطرف و امسال نمایشگاه روان‌‌تر برگزار شود.

اشکال اساسی در سامانه‌های نمایشگاه نداشتیم
رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، افزود: خوشبختانه هیچ اشکال اساسی در سامانه‌های نمایشگاه نداشتیم. ‌در تماس‌هایی که با مخاطبان و ناشران داریم و نظرخواهی می‌کنیم، این رضایت و روان بودن نمایشگاه را می‌بینیم؛ البته براساس چند شاخص دیگر، پی می‌بریم که مشکلات مرتفع شده است؛ ازجمله کاهش تعداد تماس‌ها با مرکز پاسخگویی نمایشگاه در مقایسه با سال گذشته. بنابراین مردم می‌توانند روان و راحت خرید خود را انجام دهند. شاخص دیگر زمان فرایند خرید است؛ به‌طور میانگین، طول زمان حضور کاربر در سایت نمایشگاه در سال گذشته، 22 دقیقه بود که در نمایشگاه امسال تا امروز به 14 دقیقه کاهش پیدا کرده است.  که نشان می‌دهد، مردم با سرعت بیشتری جست‌وجو و خریدهای خود را انجام می‌دهند.  
 
رمضانی ادامه داد: امسال انواع امکان‌ها و فیلترهای جست‌جو مانند دسته‌بندی‌های موضوعی، دسته‌بندی ناشران، امکان فیلتر کردن قیمت و سال نشر و  موارد مختلف به مردم کمک می‌کند، راحت‌تر به کتاب مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند. در تحلیل‌ها مشخص شد، میزان ورود افراد به سمت خرید از فیلتر جست‌وجوی موضوعی، در رتبه نخست قرار دارد. مجموعه این امکانات موجب شده مردم روان‌تر خرید خود را انجام دهند.

وی بیان کرد: اتفاقات دیگری غیر از موضوع جست‌وجو، بحث منابع، و بحث‌های زیرساختی در بانک‌های اطلاعاتی را شاهد هستیم. با یک اقدام متراکم و پرتلاش در چند ماه منتهی به نمایشگاه، پالایش‌های جدی در بانک‌های اطلاعاتی خانه کتاب و ادبیات ایران انجام گرفته است و در چند مرحله در نمایشگاه کتاب اصفهان و ارومیه مشکلات زیرساختی سایت‌ها و سامانه‌ها را شناسایی و برطرف کردیم. در نتیجه در دومین نمایشگاه مجازی کتاب، بسیاری از آثار با جست‌وجوی عنوان یا نام ناشر و یا دسته‌بندی موضوعی به‌راحتی پیدا می‌شود.
 
رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، درباره برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب کنار نمایشگاه فیزیکی عنوان کرد: تقریبا در بین صنایع فرهنگی و بسترهای عرضه خدمات، اینکه 2100 ناشر را این طرف خط، مجموعه سایت را در مرکز و آن طرف خط، مجموعه توزیع‌کنندگان و پست و در ضلع دیگری را داشته باشیم و در نقطه اوج نمایشگاه، حدود 30 هزار کاربر به‌صورت هم‌زمان در سایت باشند، و حدود 200 میلیون درخواست از ابتدای برگزاری نمایشگاه ثبت شده عدد قابل توجهی است. بنابراین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، تفاوت‌های فنی و ابعادی با موارد دیگر دارد که این نمایشگاه را منحصر به فرد و برجسته‌تر می‌کند.

وی افزود: از چند ماه پیش که موضوع برگزاری نمایشگاه اردیبهشت‌ماه مطرح شد، با بخش‌های مسئول وارد گفت‌وگو و مذاکره شدیم و آن‌ها هم اعلام کردند،  اگر موضوع کرونا در کشور اجازه دهد، مجوز برگزاری نمایشگاه فیزیکی را داریم. به همین دلیل، با توصیه مسئولین برای ارائه سناریوهای برگزاری نمایشگاه مختلف از گذشته، یکی از گزینه‌های روی میز، برگزاری هم‌زمان مجازی و فیزیکی نمایشگاه کتاب در اردیبهشت‌ماه است. غیر از اینکه بیماری کرونا باشد یا نباشد، با توجه به مزایای منحصر به فردی که نمایشگاه مجازی کتاب ازجمله دسترسی آسان و حذف فاصله‌ها و بسیاری از هزینه‌ها و بحث برقراری عدالت در بین ناشرها و مخاطبان، به نظرم  نمی‌توان از نمایشگاه مجازی کتاب صرف‌نظر کرد. نمایشگاه مجازی، هدیه‌ای است که در دوره کرونا به صنعت نشر اضافه شد.
 
رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: در دومین نمایشگاه مجازی، آثار موجود 10 سال گذشته ناشران عرصه شده است.اما حقیقت این است که در کتابفروشی‌های کشور گنجایش قرار دادن همه منشورات، حتی یک‌ساله کشور را نداریم، چه برسد به اینکه چند سال باشد. در یک‌سال، به‌طور میانگین 100 هزار عنوان کتاب منتشر می‌شود. در هیچ کتابفروشی نمی‌توان 100 هزار عنوان کتاب جای داد؛ علاوه براین اساسا در بسیاری از نقاط کشور کتابفروشی نداریم. الان در همین روستاهایی که اشاره کردم، کتابفروشی وجود ندارد. پس ناشر باید چگونه انگیزه داشته باشد که کتاب‌هایش را به دست مخاطب برساند.
 
نمایشگاه مجازی کتاب تهران قدرت انتخاب مردم را افزایش داد

وی ادامه داد: طبق آمار بانک اطلاعات خانه کتاب و ادبیات ایران از مهرماه که خبر برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب از سوی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد، ناشران انگیزه تولید اثر پیدا کردند و این انگیزه برآمده از یک اطمینان بود یعنی می‌توانند کتاب‌های خود را عرضه کنند و به دست مخاطب برسانند؛ بنابراین در همین مدت نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیش از 20 درصد رشد در عناوین منتشره داریم.  این رشد بسیار قابل توجه است و نشان می‌دهد توانسته‌ایم با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، یک صنعت را از رخوت درآوریم.

علاوه‌بر اینکه کتابفروشی‌ها گنجایش همه کتاب‌ها را ندارند و در همه مناطق کشور کتابفروشی نیست، اساسا کتابفروشی‌های موجود، ظرفیت  عرضه کتاب‌ همه ناشران را ندارند و شاید فقط آثار پرفروش را عرضه می‌کنند. درصورتی که برخی کتاب‌ها یک مخاطب تخصصی دارد و یک کتابفروشی، انگیزه‌ای برای فروش آن ندارد. این نمایشگاه با بیش از 200 هزار عنوان اثر، قدرت انتخاب مردم را بالا برده است.

50 هزار بسته نمایشگاه مجازی کتاب به دست مخاطبان رسید
رمضانعلی سبحانی‌فرد، رئیس هیات‌مدیره شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در ادامه برنامه «تقاطع فرهنگ» ضمن قدردانی از ماموران پست سراسر کشور برای ارسال سریع‌ مرسوله‌های دومین نمایشگاهس مجازی کتاب تهران بیان کرد: از‌ یکشنبه‌(سوم بهمن‌‌ماه) تا ساعت 16 امروز، پنج‌شنبه(7 بهمن‌ماه) در مجموع 253 هزار مرسوله خریدار شده و از این تعداد 81 هزار و 410 با مراجعه به سایت دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، ثبت سفارش شده است.
 
وی افزود: 172 هزار مرسوله به شرکت ملی پست تحویل شده از این تعداد، 50 هزار مرسوله تا ساعت 16 امروز پنج‌شنبه(7 بهمن‌ماه) به خریداران تحویل شده است. امیدواریم در چند روز باقی‌مانده  مردم فرهنگ‌دوست کشورمان، از فرصت قابل توجه نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بدون محدویت زمانی و مکانی به کتاب ناشران  اقصی نقاط کشورمان بهره‌مند شوند.
 
رئیس هیات مدیره شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران درباره بهر‌ه‌برداری از دستگاه سورتینگ مکانیزه شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به‌مناسبت دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: نسبت به سال گذشته زیر‌ساخت‌های قوی‌تری را برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران فراهم شده است. در بحث صیانت و امانت مرسوله‌ مخاطبان، به‌عنوان امانت مردم، 4000 دستگاه ترولی و 7000 باکس خریداری شد تا مانع از ایجاد آسیب به کتاب‌‌ها می‌شود؛ علاوه‌براین برای دقت در تجزیه و افزایش سرعت در تجزیه مرسولات، این فرآیند از امروز با دستگاه سورتینگ مکانیزه به سرعت و بدون از دست زمان انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها