پنجشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
ویژه‌برنامه بزرگداشت حکیم نظامی در ارومیه برگزار شد

همزمان با دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ویژه برنامه بزرگداشت حکیم نظامی توسط موسسه فرهنگی و هنری چامه و چکامه حسام الدین چلبی در ارومیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، همزمان با دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ویژه برنامه بزرگداشت حکیم نظامی توسط موسسه فرهنگی و هنری چامه و چکامه حسام الدین چلبی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و خانه کتاب و ادبیات ایران، 6 بهمن‌ماه سالجاری، با حضور اصحاب فرهنگ و هنر، در سالن جلسات اداره کل بصورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای مراسم، عادل بهنام، مدرس و نویسنده اهل ارومیه‌ گفت: حیکم نظامی معتقد است هیچ چیز به مقام سخن نمی‌رسد و انسان هرچیزی را که در فکرش دارد از طریق زبان بیان می‌کند و شاعران  با زبان رسا و شعرگویی پادشاه جهان هستند.

وی افزود: سبک و سیاق حکیم نظامی مورد توجه بسیاری از شعرای بعد از خود قرار گرفته است و نظامی به غیر از شعر، در سایر علوم، بویژه علوم عقلی چون فلسفه، منطق، ریاضیات و نجوم، سرآمد زمان خود بوده است. وی همچنین در علوم نقلی مانند اخبار، قرآن، فقه و احادیث، تبحر و مهارت کامل داشته است.

بهنام ادامه داد: وسواس و دقت نظامی در انتخاب الفاظ و کلمات مناسب و ایجاد ترکیبات بدیع و نو و ساختن معانی و مضامین تازه و دلپسند، بی‌نظیر است و در توصیف طبیعت، اشخاص و احوال آنها جزو کسانی است که بعد از خود نظیری نیافته است.

محمدعلی ضیایی، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان آذربایجان‌غربی در این جلسه ضمن اشاره به مفهوم آرمان‌شهر و سابقه حضور آن در متون ادبی و سیاسی ملل مختلف، افزود:نمونه‌هایی از مدینه فاضله در شاهنامه و متون دیگر ادبی وجود دارد و پرداختن به این مقوله از جنبه‌های روانشناختی، جامعه شناختی و علوم سیاسی حائز اهمیت است و ترسیم خطوط آرمانشهر  کمک به آشنایی با کمبودها و کاستی‌های هر جامعه می‌‌کند.

وی در ادامه به تشریح جزئیات جهان آرمانی نظامی در قالب یک آبادی و شهر در مسیر چین به روم در سفر اسکندر پرداخت و ضمن قرائت ابیات مربوطه، گفت: دوازده ویژگیِ این آرمانشهر، نمونه‌های تطبیقی هر ویژگی در قرآن و ابیات شاعران دیگر است و نظامی جهان مطلوب خود را در خصایل دینی خاصه دین اسلام یافته و به مخاطب نشان داده است.

حسن ابراهیم‌زاد، دبیر انجمن علمی آموزشی معلمان زبان و ادبیات فارسی استان آذربایجان‌غربی نیز درباره عدد هفت و رابطه آن با هفت پیکر نظامی و پیام‌های داستان گنبد سیاه، گفت:  قبل از بیان بحث اصلی در مورد رمزگشایی و اشاره به پیام‌های هفت پیکر، نخست به چگونگی شکل‌گیری ایده و ساختن هفت گنبد به پیشنهاد مهندسی با عنوان شیده و بیان ویژگی‌های این هفت گنبد می‌پردازیم.

وی افزود:  هفت پیکر نظامی، منظومه‌ای است نمادین  که بیانگر هفت مرحله سالکان طی طریقت از مرحله طلب و جهل و نادانی به سوی فنا و روشنایی است .

ابراهیم‌زاد ادامه داد: عناصری که در داستان گنبد سیاه استفاده شده هر کدام نمادی از نمادهای سلوک عرفانی است و بیانگر عالم غیب است که دست یافتن به آن دشوار بوده و در حقیقت نظامی در هفت پیکر، سیر تکامل روحی و معنوی بهرام را در هفت قصر بازگو می‌کند.

وی بیان کرد: در خلال داستان‌های هفت پیکر، نظامی هرجا که فرصت را مناسب می‌داند پیام هایی چون خودشناسی، خوش رفتاری، بداندیشی نکردن، قناعت، طمع‌ورزی و افزون‌خواهی نداشتن را به خوانندگان کتاب خود ارائه می‌دهد.
 
یادآوی می‌شود، محمد علی ضیایی با محور آرمان شهر نظامی، حین ابراهیم‌زاد با محور زیبایی‌شناسی، بهرام افضلی در مورد معراج و عادل بهنام با محوریت سخن و شعر و شاعری به ایراد سخن پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها