چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۱
قوه قضاییه و سایر نهادها پرونده‌ کتاب‌سازی را با جدیت دنبال کند

در نشست نقش کارگروه صیانت از حقوق ناشران، مولفان و مترجمان، کتابسازی به‌عنوان یک مخاطره نگران‌کننده برای ناشران و کتابفروشان معرفی و بر مقابله با آن از سوی نهادهای مختلف، خصوصا قوه قضائیه تاکید شد.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ نشست «نقش کارگروه صیانت از حقوق ناشران، مولفان و مترجمان» عصر امروز 5 بهمن ماه با حضور عباس غمگسار، مدیر انتشارات ترمه و سعید میرجلالی، اعضای کارگروه صیانت از حقوق ناشران،‌ مولفان و مترجمان و مجید طالقانی، مدیر انتشارات «نقش جهان» در سالن عاشوری موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.
 
سعید میرجلالی،عضو کارگروه صاینت از ناشران، مولفان و مترجمان در این نشست گفت: یکی از اقدامات بزرگ کارگروه صیانت برای مبارزه با کتابسازان، سه سال پیش صورت گرفت. اسفند ماه سال 97 بود که 500 هزار نسخه کتاب غیرقانونی کشف و ضبط و به دستگاه قضا سپرده شد. البته این روند تاکنون هم ادامه دارد؛ به طوری‌که در ماه‌های اخیر چند انبار دیگر کشف شدند.

میرجلالی با بیان این‌که پدیده شوم کتابسازی متاسفانه ناشران، مترجمان و مولفان را نسبت به تولید کتاب مایوس کرده است، عنوان کرد: امیدواریم با همکاری همه اهالی نشر و تولید کتاب، مساله کتابسازی کمرنگ شود.

 وی با اشاره به این که ویترین کتابفروشی‌های کشور متاسفانه پاسخگوی نیاز ناشران نیست، عنوان کرد: آمار تعداد ناشرانی که کمتر از 100 عنوان کتاب در سال منتشر می‌کنند، کمتر از 200 ناشر است اما تعداد ناشرانی که مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند، بیش از 20 هزار ناشر است. تعداد کتابفروشی‌های کشور بدون درنظر گرفتن نوشت‌افزارفروشان، کمتر از 2000 واحد است. 
 
میرجلالی با بیان این که متاسفانه پی.دی.اف کتاب‌ها هم به‌صورت غیرقانونی در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود، گفت: مورد داریم که یک کتاب 21 هزار بار در سطح شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شده‌ است و 21 هزار بار به ناشر ضرر وارد کرده.
 
عضو کارگروه صیانت از حقوق ناشران،‌ مولفان و مترجمان با بیان این که تشویق استادان به کپی کردن یک کتاب باعث می‌شود دانشجویان نسبت به تکثیر غیرقانونی، ترغیب شوند، گفت: این مساله بزرگترین آسیب را به تولید کتاب می‌زند و دانشجو را به خرید کتاب کپی ترغیب می‌کند.

وی افزود: جزوه کردن کتاب‌های دانشگاهی با هماهنگی استادان دانشگاه و حوزه تکثیر دانشگاه‌ها که کتاب‌ها را با کد‌گذاری و خلاصه‌نویسی منتشر می‌کنند، یک کار غیرفرهنگی است، زیرا این جزوه‌ها از داخل کتاب‌های ناشران تهیه می‌شود و باید جلوی انتشار آن‌ها گرفته شود.

وی افزود: استادان دانشگاه باید کار فرهنگی کنند و با گفتمان فرهنگی جلوی انتشار کتاب غیرقانونی را بگیرند. مثلا ناشران دانشگاهی پیشنهاد دادند در شناسنامه کتاب درج شود که کتاب نباید به صورت خلاصه و جزوه منتشر شود زیرا این کار به تولید کتاب آسیب می‌زند و باعث تشویق به کپی‌کردن کتاب‌ها می‌شود. 
 
میر جلالی درباره تاریخچه فعالیت کارگروه صیانت هم گفت: 10 سال است که کارگروه صیانت از ناشران، مولفان مترجمان مطرح شده است بر اساس اخباری که این کارگروه در سال‌های ابتدایی دریافت کرد؛ کپی و تکثیر غیر‌قانونی کتاب در شهرستان‌ها بیشتر رخ می‌داد؛ بر همین اساس برای بازید میدانی و بررسی امور به 40 تا 50 شهرستان کشور سفر کردیم. 

وی افزود: در طول این سفرها کتاب‌های غیرقانونی را احصا و به تهران انتقال دادیم و بعد از رسیدن به تهران؛ در یک نشست در انتشارات ققنوس با 22 ناشری که به واسطه تکثیر غیر قانونی آسیب دیده بودند، دیدار کردیم و اولین بار یک نشست درباره کارگروه صیانت در این انتشارات برگزار شد.
 
 میرجلالی با بیان این‌که برای پیشبرد اهداف کارگروه صیانت از حقوق ناشران و مولفان و مترجمان نیاز به حمایت مالی داشتیم، گفت: برنامه‌ریزی‌های مالی برای حمایت از این کارگروه در این نشست صورت گرفت. بعد از بررسی و مشورت درباره تامین جنبه مالی کارگروه صیانت، به این نتیجه رسیدیدم که این کارگروه نیاز به یک وجه قانونی هم دارد زیرا این کارگروه از مراجع قضایی نیروی انتظامی دور بود.
 
وی با اشاره به همکاری با اتحادیه ناشران و کتابفروشان برای اجرای بهتر اهداف کارگروه صیانت از حقوق مترجمان، مولفان و ناشران گفت: اولین جلسه کارگروه صیانت در دوره ریاست آقای قدیانی شکل گرفت و اتحادیه ناشران و کتابفروشان با ارسال‌نامه به شهرستان‌ها خواستار مبارزه با کتاب‌های کپی و غیر قانونی شد.  

 وی با بیان این‌‌که بحث تنگای بودجه کارگروه صیانت را در سال‌‌های قبل با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کردیم، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دراین زمینه 100 میلیون تومان به این کارگروه کمک کرد.
 
میرجلالی با بیان این‌‌‌‌که رفتارهای تخلف‌گونه از این دست به آسیب‌های اجتماعی یک جامعه باز می‌گردد، عنوان کرد: جامعه‌ای که درآمد ندارد، افراد باهوش آن منحرف می‌شوند، استادان دانشگاه باید دراین زمینه گفتمان فرهنگی قوی داشته باشند تا بتوانند دانشجویان را مجاب کنند که این رفتار تخلف است و این اطلاع‌رسانی درست باعث می‌شود قشر دانشگاهی به سراغ کتاب‌های کپی نروند.
 
میرجلالی عنوان کرد: متاسفانه بسیاری از متخلفان و کتابسازان از دل همکاری با ناشران بیرون آمدند و متاسفانه با بدنه نشر کتاب و خدمات آن آشنا هستند و به دلیل نداشتن بازار کار مشغول کتابسازی می‌شوند.

وی افزود: در چند سال اول فقط کتاب‌های ممنوعه منتشر می‌شد اما به‌مرور کپی کتاب‌های پر مخاطب هم در لیست کتاب‌های غیر‌قانونی قرار گرفت.
 
میرجلالی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه میان اتحادیه ناشران و کتابفروشان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهریور ماه سال 95 گفت: سال 96 بحث دخالت پلیس و نیروی انتظامی مطرح شد و با پیشنهادهای صورت گرفته قرار شد، نیروهایی از گروه‌های پلیش امنیت با کارگروه صاینت همکاری کنند تا هم حکم ورود از طریق مراجع قضایی در کارگروه صیانت وجود داشته باشد و در عین حال قوه قضاییه برای کنترل بازار این تخلف بتواند کارگروه صیانت را همراهی کنند.

مجید طالقانی، مدیر انتشارات «نقش جهان» در این نشست اظهار کرد: کتاب‌هایی که به صورت غیر قانونی در کشور منتشر می‌شوند، چند بخش دارند، نخست کتاب‌هایی هستند که خارج از کشور منتشر می‌شوند، دوم کتاب‌هایی هستند که آثار معروف و پرفروش ناشران داخلی است و دسته‌سوم کتاب‌هایی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنابه هر دلیلی آن‌ها را مممنوع  می‌کند.
 
وی با بیان این‌که ممنوع کردن یک کتاب خودش انگیزه و هیجانی خرید آن را میان مردم بیشتر می‌کند، اظهار کرد: به هر حال سلیقه‌گرایی در توقف چاپ کتاب‌ها باعث سواستفاده از سوی متخلفان می‌شود. بسیاری از این کتاب‌ها را می‌توان با یک مقدمه و اصلاحیه از حالت غیرقانونی، خارج شوند و در این چند سال تکثیر غیر‌قانونی کتاب‌ها، رشد فزاینده داشته و تعداد کشف شده از این آثار فقط بخش کوچکی از کتاب‌های پیدا شده، غیرقانونی است اما حجم کتاب‌های تولید شده غیرقانونی که در بازار وارد و عرضه شده‌اند؛ هنوز مشخص نیست.
 
طالقانی با بیان این‌که درصد زیادی از سایت‌‌های اینترنتی با کتابسازان و ناشرانی که کتاب غیر‌قانونی منتشر می‌کنند، همکاری دارند، عنوان کرد: یک کتابی بر اساس اصول درست بازار نشر منتشر می‌شوند، مستلزم هزینه‌های زیادی است، چطور می‌توان یک کتاب را با تخفیف 70 درصد عرضه کرد.
 
وی با تاکید بر این که مردم باید خودشان با کتابسازی مقابله کنند، گفت: به‌طور قطع مردم نباید کتاب قاچاق بخرند، یعنی باید رسانه‌ها اطلاع‌رسانی کنند. در عین حال مردم هم از سایت‌‌های اینترنتی که تخفیف‌های نامتعارف ارائه می‌کنند و همچنین دستفروشان کنار خیابان خرید نکنند.
 
طالقانی با بیان این‌که متخلفان با کتابسازی حقوق ناشران مولفان و مترجمان را از بین می‌برند، عنوان کرد: این وضعیت الان روند صعودی داشته است که در منزل افراد متخلف هم دستگاه کپی وجود دارد درحالی‌ که در زمان‌های گذشته  استفاده از دستگاه‌های کپی نیازمند دریافت مجوز بود.
 
عباس غمگسار، مدیر انتشارات ترمه و عضو کارگروه صیانت از حقوق ناشران در اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران دراین نشست درباره عملکرد متخلفان بازار نشر اظهار کرد: کپی کردن کتاب‌های ناشران یک موضوع جدید نیست اما بی‌مهری نسبت به انتشار کتاب ناشران در طول این سال‌ها باعث شد، دست متخلفان برای سواستفاده باز شد.
 
وی با بیان این‌که متاسفانه نظارتی بر تکثیر غیرقانونی کتاب‌های ناشران ازسوی متخلفان وجود ندارد، گفت: دستگاه‌های دیجیتال امروز کار را برای تکثیر غیرقانونی بسیار راحت کرده‌اند و زحمت صفر تا صد ناشر از تولید تا انتشار را به تاراج بردند. کتابسازی متاسفانه حاشیه سود بالایی دارد و به دلیل نداشتن نظارت؛ امکان فعالیت در آن زیاد است.
 
غمگسار گفت: اتحادیه ناشران و کتابفروشان با الزام گرفتن پروانه کسب باعث شد، افرادی که کتاب خرید می‌کنند، بدانند فروشگاهی که کتاب را عرضه می‌کند، جواز کسب دارد یا خیر؟ و آیا این کتاب را قانونی می‌فروشد یا غیرقانونی و این الزام بسیار کمک‌کننده بود.
 
وی با بیان‌ این‌که مساله کتابسازی و تکثیر غیرقانونی باعث شده بسیاری از کتابفروشان کار خود را جمع کنند، گفت: کتابفروشان از پس هزینه‌های خود بر نمی‌آیند و این مساله باعث تعطیلی کتابفروشان و در نتیجه کم‌شدن ویترین ناشران شده است.
 
مدیر انتشارات ترمه با بیان این‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قوه قضایه باید با جدیت بیشتری وارد بحث برخورد با متخلفان و کتابسازان شوند، عنوان کرد: قوه قضاییه پرونده های مربوط به کتابسازی و تکثیر غیرقانونی کتاب را با جدیت بیشتری دنبال کند و بهتر است احکام آن‌ها بازدارند باشد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها