سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۳
24 موزه دفاع مقدس در کشور ساخته شده است/ چاپ 200 کتاب دفاع مقدس در زنجان

رئیس سازمان بازرسی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به ساخت 24 موزه دفاع مقدس در کشور گفت: قرار بود که موزه استان زنجان در سال 1400 مورد بهره‌برداری قرارگیرد که با توجه به محدودیت مالی افتتاح آن به سال بعد موکول شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، سردار سید حسن ستوده عصر امروز در جلسه بررسی روند پیشرفت مرکز فرهنگی موزه دفاع مقدس اظهار کرد: در کل کشور 24 موزه استان ساخته شده که 20 مورد آن مربوط به 10 سال گذشته است.

وی با اشاره به اینکه طبق برنامه‌ریزی، 10 استان در سال 96، 8 استان در سال 99 و یک استان نیز در اسفند ماه سال قبل در خراسان شمالی مورد بهره‌برداری قرار گرفت، افزود: قرار بود که موزه استان زنجان در سال 1400 مورد بهره‌برداری قرار گیرد که با توجه به محدودیت مالی افتتاح آن به سال بعد موکول شد.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به اینکه اهمیت ساخت موزه دفاع مقدس انکارناپذیر است، گفت: باید همه دستگاه‌ها برای ساخت این موزه پای کار باشند.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه مرکز فرهنگی دفاع مقدس با تلاش مسؤولان کرمان و همچنین یاد شهید سردار سلیمانی و به برکت وجود ایشان ساخته شده است، افزود: این کار در استان زنجان نیز عملی است و باید همه در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

سردار جهانبخش کرمی، فرمانده سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به حضور فعال زنجانی‌‎ها در دفاع مقدس گفت: با این حال ما نتوانستیم این موزه را راه‌اندازی کنیم، یعنی شفاف بگوییم، مسؤولان در این باره همت لازم را نداشتند.

فرمانده سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان با اشاره به اینکه کنگره شهدا با اجرای برنامه‌های فرهنگی همراه بود، تصریح کرد: در این ایام 200 کتاب موضوعی شهدا به چاپ رسید که در قالب آن شهدا معرفی شدند.

وی هدف از برگزاری کنگره 3 هزار و 535 شهید استان زنجان را ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تکریم از جانبازان و ایثارگران برشمرد و اذعان کرد: در این دو سال آثار جمع‌آوری و در قالب‌های مختلف منتشر شد که شامل اسناد و خاطرات شهدا بود.

وی با اشاره به اینکه پس از جنگ تحمیلی رشادت‌ها و دلاوری‌های شهدا، جانبازان و ایثارگری و زیبایی‌های دفاع مقدس به طور کامل و شایسته به نسل جوان معرفی و تبیین نشده است، بیان کرد: نوجوانان و جوانان باید با روحیه ایثار و شهادت طلبی رزمندگان اسلامی آشنا شده و راه شهدای گرانقدر نظام اسلامی را ادامه دهند، چرا که تنها راه انتقال این فرهنگ، ثبت و ضبط خاطرات خانواده‌های شهدا است.

استاندار زنجان نیز ضمن تأکید بر همکاری بیشتر در ساخت و تکمیل موزه شهدا بیان کرد: متاسفانه نسل جدید آشنایی زیادی با دفاع مقدس ندارند که باید این بستر فراهم شود.

محسن افشارچی با اشاره به اینکه معتقدم یک گسست نسلی با دفاع مقدس رخ داده است، افزود: حداقل در استان زنجان در تلاش هستیم که این شکاف و گسست حل شود و یکی از راه‌حل‌های آن ساخت موزه است که من تاکید زیادی به آن دارم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان نیز با اشاره به اینکه در سال 1388 مجموعه موزه دفاع مقدس کلنگ‌زنی شده و به صورت هیأت امنایی در حال اداره شدن است، گفت: 23 نفر از مسؤولان شهر زنجان عضو هیأت امنای آن هستند.

سید شمس‌الدین موسوی با اشاره به اینکه تاکنون پست موزه 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: قسمتی از این پست موزه تیرماه افتتاح خواهد شد و بقیه نیز در قالب موزه آرایی در دو طبقه دیگر ساخته میشود.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها