سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
تدبر در قرآن نداریم/مانند یک سمسار دنبال خواسته‌های خود از قرآن هستیم

مجتبی حسینی گفت: تدبر ما در قرآن هم تدبر نیست و مثل سمسار می‌گردیم آن چیزی که دوست داریم را از قرآن دربیاوریم. پس ما همچنان تدبر در قرآن نداریم. اگر می‌خواهیم در قرآن شناوری کنیم اولین شرطش برهنگی است. ما می‌خواهیم همه عنوان‌ها و ملاک‌ها را حفظ کنیم و در قرآن شنا کنیم. 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مراسم رونمایی از کتاب «درآمدی بر قرآن‌پژوهی» اثر سیدمجتبی حسینی، عصر روز دوشنبه چهارم بهمن‌ماه در مجتمع فرهنگی زیتون برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهشتی با طرح این سوال که انتظارات قرآن از ما چیست گفت: قرآن 10 انتظار از ما دارد. سه انتظار نسبت به خواندن قرآن یعنی انتظار اول قرائت، انتظار دوم تلاوت و انتظار سوم ترتیل است. قرائت، صرف خواندن است، تلاوت، خواندن قرآن با نظمی است که در اختیار ماست، ترتیل، هم یعنی با دقت خواندن. چهارمین انتظار قرآن تدبر است یعنی در پس این الفاظ چه مفاهیمی وجود دارد. قرآن یک انتظار دیگر دارد که استماع است یعنی کس دیگری قرآن بخواند و ما گوش دهیم.

او با بیان اینکه انتظار بعدی این است که قرآن را به دیگران تعلیم دهیم افزود: تاثیر پذیری از قرآن انتظار دیگر است و اینکه به قرآن عمل کنیم. انتظار دیگر این است که این کتاب را تبلیغ کنیم و در نهایت به ایمان خودمان نسبت به این کتاب توجه کنیم. 

بهشتی با بیان اینکه طی چهل سال اخیر کارهای زیاد اما سطحی انجام شده افزود: این کتاب کمکی است که جوان ما بتواند خودش را آماده کند تا از قرآن استفاده کند و  کمک‌کار خوبی در این زمینه است. باید خود جوانان فعال شوند و با قرآن انس بگیرند.

به گفته او، قرآن از روز اول دشمن داشته است. دشمن می‌خواهد از این کتاب دست برداریم بنابراین مضامینش را تضعیف و در آن تناقض پیدا می‌کند و القا می‌کند این کتاب حرف نو ندارد. پس دشمن فهرستی از اهداف را برای خودش تعریف می‌کند که در پایان جوان ما را نسبت به قرآن بی‌رغبت کند. 

سیدمجتبی حسینی، نویسنده کتاب در سخنانی گفت: گاهی فردی یک تابلوی هنری می‌کشد، به او می‌گویند برای چه این تابلو را کشیدی؟ می‌گوید: برای دلم کشیدم. اما یک وقت کسی کتابی می‌نویسد یا سخنرانی می‌کند و دارد با مخاطب حرف می‌زند و نمی‌خواهد حدیث نفس کند. ما ناخودآگاه تصور می‌کنیم مخاطب باید همانی باشد که من فکر می‌کنم. بنابراین طرف اصلا توجه نمی‌کند دارد با چه کسی صحبت می‌کند و وقتی مخاطب حرف او را قبول نمی‌کند هزار اتهام متوجه او می‌سازد و به او فحش و ناسزا می‌دهد که چرا متوجه حرف ما نشدی.

او به مهجوریت و مظلومیت قرآن اشاره کرد و گفت: قرآن مظلوم است و بین ما شیعیان و اهل سنت هر کدام به گونه‌ای مظلوم است. ما باید ببینیم چقدر ملاک ما قرآن است، چه فردی و چه اجتماعی. البته با آن کاسبی می‌کنیم. تدبر ما هم تدبر نیست و مثل سمسار می‌گردیم آن چیزی که دوست داریم را از قرآن دربیاوریم. پس ما همچنان تدبر در قرآن نداریم. اگر می‌خواهیم در قرآن شناوری کنیم اولین شرطش برهنگی است. ما می‌خواهیم همه عنوان‌ها و ملاک‌ها را حفظ کنیم و در قرآن شنا کنیم. 

حسینی تاکید کرد: خوب است در جلسات و مراسم رونمایی از کتاب‌های قرآنی این را تکرار کنیم که چقدر دنبال قرآنیم و چقدر می‌خواهیم قرآن را دنبال خودمان بکشیم. باید ادب و خضوع‌مان را نسبت به قرآن بیشتر کنیم، حتی ادب ظاهری یعنی وقتی قرآن خوانده می‌شود سکوت کنیم چون این کار ناخودآگاه در وجود انسان اثر می‌گذارد.

او با تاکید بر اینکه باید در قرآن تدبر کنیم ولی نباید افراط و تفریط داشته باشیم تاکید کرد: باید بهترین استفاده را از قرآن بکنیم. مقصود از بهترین استفاده همان گشت عمومی در این باغ است. قرآن همه ساحت‌های وجود ما را تغذیه می‌کند که یکی از آن ساحت‌ها عقل و نفس است.

محسن چینی‌فروشان مدیرعامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه این کتاب نگاه ویژه‌ای به برخی موضوع‌های قرآنی دارد و تلاش می‌کند به شبهه‌ها پاسخ بگوید عنوان کرد: مولف کتاب مصداق ایده وحدت حوزه و دانشگاه است بدین معنی که از سویی چهره‌ای دانشگاهی و از سوی دیگر تحصیلات حوزوی دارد و مخاطب را به‌خوبی می‌شناسد و به همین دلیل درصد بالایی از خوانندگان کتاب‌های‌شان و کسانی که در مجالس سخنرانی‌شان حضور دارند از قشر جوان هستند.

او گفت: بسیاری از موضوعاتی که حسینی برای سخنرانی‌ها و کتاب‌هایش انتخاب می‌کند موضوع‌ات قرآنی است و این نشان از تسلط نویسنده بر موضوع و نگاه ویژه او به مسایل اجتماعی و دینی دارد و کتاب «درآمدی بر قرآن پژوهی» هم یکی از آثاریست که حاصل 21 جلسه سخنرانی بوده و به کتاب تبدیل شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها