سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷
کارگاه آموزشی ویراستاری توسط انتشارات خسروانی ارومیه برگزار شد

همزمان با دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، کارگاه آموزشی ویراستاری توسط انتشارات خسروانی ارومیه باحضور معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی و نویسندگان استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، همزمان با دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، کارگاه آموزشی ویراستاری توسط انتشارات خسروانی ارومیه، عصر 4 بهمن‌ماه، باحضور نویسندگان استان در سالن جلسات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی برگزار شد.

پیروز قادری، معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی، در ابتدای این کارگاه گفت: افزایش ارتقای کیفی کتاب‌های منتشر شده با تکیه بر علم نوین روز و تولید محتوای جذاب از اهداف اصلی این کارگاه است.

وی افزود: به‌طور قطع اگر جذابیت‌های بصری کتاب‌ها را بالا ببریم، شاهد افزایش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی خواهیم‌بود.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی بیان کرد: این کارگاه  برای علاقه‌مندانی مناسب است که دغدغه یادگیری «ویراستاری و درست‌نویسی» دارند و می‌خواهند گفتار و نوشتارشان بنا بر زبانِ معیار، روان، رسا و تأثیرگذار باشد.

وی بیان کرد: آموختن مهارت ویرایش و الفبای نویسندگی، فراگیری قواعد درست‌نویسی به صورت علمی و عملی، زبردستی در معیارنویسی و رسیدن به تشخص سبکی، پرورش ویراستار، آشنایی با ظرافت‌های زبان فارسی و بایدها و نبایدهای خواندن و نوشتن از اهداف این کارگاه است.

قادری ادامه داد: برگزاری کارگاه مولانا‌شناسی در ارومیه، برگزاری کارگاه نظامی‌شناسی از طرف موسسه چامه و چکامه ارومیه و مراسم تجلیل از ناشران نمونه استان از دیگر برنامه‌های این استان در ایام برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران خواهدبود.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی افزود: همچنین اهدای کتاب در پیست اسکی خوشاکو ارومیه، دورهمی نویسندگان انقلاب، مسابقه کتابخوانی کارگران و کارمندان پتروشیمی ارومیه و مراسم عصر کتاب از دیگر برنامه‌هایی است که برای این ایام در نظر گرفته شده است.

ماندانا خسروانی، مدیر نشر خسروانی ارومیه و مدرس کارگاه آموزشی ویراستاری که در این نشست حاضربود گفت: متاسفانه در استان، ویراستار ماهر نداریم و بیشتر نویسندگان بر این باورند که ویراستاری وظیفه ناشر است درحالیکه ویراستاری یک کار تخصصی است و نیاز به مهارت کافی دارد. 

وی افزود: نویسنده باید کتاب را با لحنی ساده بنویسد تا برای همه اقشار قابل درک باشد و اینکار علاوه بر عشق، نیازمند هنر و تخصص است.

خسروانی ادامه‌داد: هدف نویسندگی، برقراری ارتباط است و این ارتباط به صورت نوشتاری با مخاطب برقرار می‌شود. در این بین وظیفه ویراستار و حوزه خدمات ویرایشی با توجه به نوع اثر ( تألیف، ترجمه و تصحیح) و نیز با توجه به حوزه  محتوایی و مخاطبان آن، بسیار دامنه‌دار و حیاتی است. ویراستار با پیراستن متن از حشو  و زواید و آراستن آن به زیورهای زبانی و فنی، به منظور خوانش بهتر و جذابیت بیشتر اثر، نقش مهمی در بالابردن کیفیت کتب منتشرشده دارد.
 
 
 
 
 
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها