شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵
ارتقا زیرساخت‌های پستی در دومین نمایشگاه مجازی

مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران از آمادگی بخش‌‌ها و شعبه‌های پستی برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران و فعالیت 9 شعبه ثابت و 9 شعبه سیار پست در ایام نمایشگاه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین افتتاحیه «دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران» دوم بهمن‌ماه۱۴۰۰ برگزارشد. در این نشست یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی، رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، رمضانعلی سبحانی‌فر، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، معاونان و مدیران دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و جمعی از مدیران و فعالان حوزه نشر حضور داشتند.

رمضان‌علی سبحانی‌فر، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، با اشاره‌ به اقداماتی که در نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب شده‌است، گفت: در نخستین دوره نمایشگاه مجازی بیش از 95 درصد بسته‌ها به سلامت به دست مخاطب‌ها رسید. همچنین باید توجه کرد که در این نمایشگاه بیش از هزار و 800 ناشر شرکت کرده بودند، یک میلیون و 500 هزار جلد کتاب به 850 هزار آدرس و 17 هزار نقطه روستایی فرستاده‌شد. دورترین فاصله‌ای که بسته پستی در طول نخستین دوره نمایشگاه طی کرد، از ناشری در تبریز به یک روستای مرزی در سیستان و بلوچستان بود.

سبحانی‌فر با بیان اینکه نمایشگاه مجازی کتاب و خرید و فروشی که در آن انجام می‌شود، دو بال آی.تی و لجستیک دارد، توضیح داد: سخت‌ترین بخش برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب مربوط به بخش لجستیک آن است که توسط هفت هزار نفر موزع و هزار و 500 دستگاه وسایل نقلیه ارسال‌ها انجام خواهدشد.

این رویداد را به خوبی به سرانجام خواهیم رساند
مدیرعامل شرکت ملی پست با اعلام اینکه در این دوره ضعف‌های سال گذشته پوشش داده شده‌است، ادامه داد: با تامین امکانات زیرساختی بیشتر، این رویداد را به خوبی به سرانجام خواهیم رساند تا طعم شیرین فناوری را به مردم بچشانیم. به همین منظور 400 دستگاه وانت را به دستگاه شهری  اضافه کردیم و پنج هاب –قطب- پستی دیگر به سیستم مکانیزه سورتینگ - یکی از مهم‌ترین و کاراترین سیستم‌های اتوماسیون انتقال، تشخیص وتفکیک محصول‌های متنوع است- وصل کردیم تا به سرعت ارسال بسته‌ها افزوده شود. در تهران در مدت برگزاری نمایشگاه مجازی جدای از شعبه‌های ثابت پست، 18 نقطه یعنی 9 شعبه ثابت و 9 شعبه سیار مشغول جمع‌آوری کتاب از ناشران خواهندبود. این امکانی است که پست می‌تواند در استان‌های پرترافیک انجام دهد.

به گفته سبحانی‌فر برای حفظ امنیت و صیانت از از بسته‌های مخاطب‌های نمایشگاه مجازی کتاب، چهارهزار باکس چرخ‌دار و هفت هزار باکس کوچک به چرخه پستی اضافه شده‌است. همچنین با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چهار لفاف استاندارد برای ارسال بسته‌های پستی معرفی شده‌است، تا ناشران از آن‌ها استفاده دقیق کنند.

او ادامه داد: همچنین باید در آدرس‌دهی توجه دقیق شود. ناشران باید توجه داشته‌باشند تا در بسته‌ها و پاکت‌ها به تعداد و حجم استاندارد کتاب بگذارند، زیرا سال گذشته شاهد بسته‌هایی بودیم که جای سه کتاب هفت تا 10 کتاب در آن جاسازی شده‌بود. این اقدامات باعث صدمه دیدن کتاب‌های ارسالی می‌شود.

حضور یک نماینده از موسسه خانه کتاب در شرکت پست
مدیرعامل شرکت پست با بیان اینکه در مدت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، یک نماینده از موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در شرکت پست حضور خواهدداشت، بیان کرد: این فرد در مرکز توزیع پست، بسته‌ها را بررسی می‌کند و اگر بسته‌ای خراب و قابل ترمیم بود، آن را ترمیم می‌کند و اگر قابل ترمیم نبود، بسته به ناشر بازگردانده می‌شود.

سبحانی‌فر با اعلام آمادگی شرکت پست برای ارسال بسته‌های نمایشگاه مجازی کتاب به 192 کشور، افزود: این ارسال مشروط به این است که وجه پستی پرداخت شده‌باشد. این پرداخت می‌تواند از طریق بانک‌های ایران یا کارت‌های مورد قبول برای سیستم بانکی انجام شود.

سبحانی‌فر درباره تسهیلاتی که شرکت پست برای مخاطب‌ها و ناشرها در دومین نمایشگاه مجازی کتاب در نظر گرفته‌است، توضیح داد: وقتی بسته تحویل پست شد، پیامک با بارکد به افراد فرستاده می‌شود و اگراین بارکد را بررسی کنند، می‌توانند بسته پستی را رهگیری کنند. امیدواریم با همکاری ناشران، با این شرایط و امکاناتی که فراهم شد نسبت به سال گذشته امکانات بیشتری در دومین نمایشگاه مجازی کتاب ارائه کنیم. زیرا تجربه نخست پست در همکاری با نمایشگاه مجازی کتاب، در دنیا نمونه بود تا جایی که اتحادیه جهاتی پست از آن تقدیر کرد. امیدوارم امسال هم با کار خوب و اقدامات شایسته همکارا زبانزد دنیا باشیم.

باید با تمام امکانات و ظرفیت‌ها وارد عرصه فعالیت شویم
سخنران بعدی آیین افتتاحیه نمایشگاه مجازی کتاب سعید مجیدی، مدیر فرهنگی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بود. او درباره اقداماتی که در دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب باید انجام شود، گفت: باید با تمام امکانات و ظرفیت‌ها وارد عرصه فعالیت شویم. در همین راستا ستاد دومین نمایشگاه با همکاری ناشران، تشکل‌ها و موسسات، فعالیت‌های فرهنگی متنوعی را با محوریت کتاب و کتابخوانی برنامه‌ریزی و پیش‌بینی کرد تا مخاطب‌ها در کنار خرید کتاب، از برنامه‌های فرهنگی استفاده کنند.

مجیدی درباره رویدادهای فرهنگی که همراه فروش کتاب در نمایشگاه مجازی کتاب برگزار خواهدشد، توضیح داد: نخست نشست‌های فرهنگی است که در حوزه اقتصاد، ترویج کتاب و کتاب‌خوانی، بخش الکترونیک و بخش هم‌افزایی برنامه‌ریزی شده‌است. این نشست‌ها در سرای اهل قلم با حضور مخاطبان برگزار خواهندشد. هرچند به دلیل همه‌گیری بیماری کووید19 امکان حضور تعداد محدود مخاطب فراهم است اما کلیه نشست‌ها به صورت آنلاین پخش خواهدشد.

به گفته او در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران برای 13 نشست بین‌الملل، پنج کارگاه نویسندگی و ویراستاری، 6 نشست شعر و ... برنامه‌ریزی شده‌است و با استقبال سازمان‌ها نشست‌های بیشتری در حال شکل‌گیری است.

مدیر فرهنگی دومین نمایشگاه مجازی کتاب درباره بخش دوم اقدامات فرهنگی در نمایشگاه مجازی کتاب گفت: بیش از 100 برنامه توسط سازمان‌ها و نهادهای مربوط برنامه‌ریزی شده‌است و مخاطب‌ها برای مشاهده این برنامه‌ها می‌توانند به سایت‌های مربوط و سایت نمایشگاه مراجعه کنند.

به گفته او بخش بازدیدها برای نخستین بار برای اطلاع‌رسانی درباره این رویداد فرهنگی پیش‌بینی شده‌است، مجیدی ادامه داد:  مخاطب‌ها در این بخش ضمن اطلاع از کمیت و کیفیت برنامه‌های نمایشگاه از برنامه‌های این رویداد مطلع خواهندشد. همچنین مرکز اطللاع‌رسانی برای افرادی که می‌خواهند از امکان پشتیبانی استفاده کنند فراهم است.
 
بعد از این سخنرانی‌ها، سعیده سادات موسوی، شاعر غزلی در رابطه با روز زن خواند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط