شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸
دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با سخنرانی وزیر فرهنگ افتتاح شد

محمد‌مهدی اسماعیلی، در آیین افتتاح دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از ارائه تسهیلات ویژه به خریداران کتاب با موضوع حضرت زهرا(س) از نمایشگاه خبر داد و بر تداوم برگزاری این شیوه نمایشگاه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین افتتاحیه دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، عصر شنبه (۲ بهمن‌ماه)، با حضور  یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ علی رمضانی، رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران؛ محمود شالویی، مدیر‌کل حوزه وزارتی و دستیار ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد الهیاری، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و جمعی از معاونان و مدیران فرهنگی در تالار عاشوری موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

در این آیین، محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد وبیناری سخنرانی کرد.
 
اسماعیلی، طی سخنانی، ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت زهرا(س) گفت: دولت مردمی، در زمبنه گسترش فعالیت‌های عمومی رویکرد مردم محوری دارد. مردم ازجمله مهمترین عوامل تاثیرگذار‌‌بر رشد و اعتلای فرهنگی هستند.

وی با تاکید بر رویکرد افزایش  تسهیل در دسترسی مردم به کالاهای فرهنگی دولت افزود: اگر کرونا محدودیت‌هایی را ایجاد کرد، اما فرصتی را نیز فراهم کرد. امروز در نمایشگاه مجازی کتاب تهران، ۲۱۰ هزار عنوان کتاب در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. بسیاری از دستگاه‌ها ازجمله شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات و چند دستگاه دیگر در برگزاری این نمایشگاه مشارکت دارند. باید بعد از کرونا نیز برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تداوم داشته باشد.
 
وی با اشاره به سالروز میلاد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و معمار کبیر انقلاب اسلامی بیان کرد: فردا سالروز میلاد حضرت امام خمینی‌(ره) است، باید به روح بلند معمار حکیم انقلاب اسلامی درود بفرستیم؛ به روح فرزند راستین حضرت فاطمه زهرا‌(س). درخت تناور انقلاب اسلامی از مجاهدت‌ ایشان و پشتوانه مردم در اختیار داریم.
 
اسماعیلی به فرارسیدن بهمن ماه و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین برگزاری همه رویداد‌ها و جشنواره‌های فرهنگی در این ماه اشاره کرد و از تسهیلات ویژه نمایشگاه مجازی کتاب تهران به‌مناسبت هفته گرامی‌داشت مقام زن، گفت: به‌مناسبت هفته گرامی‌داشت زن و مقام شامخ مادر، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هدیه ویژه علاوه‌بر تسهیلات پیش‌بینی شده برای نمایشگاه مجازی کتاب تهران پیش‌بینی شده است.
 
وی ادامه داد: به خریدارانی که کتاب‌های عرضه شده با موضوع حضرت فاطمه زهرا(س) در نمایشگاه مجازی کتاب تهران را خریداری کنند، تا دو برابر اعتبار یارانه اهدا خواهد شد.


در ادامه این آئین، علی رمضانی گفت: 2100 ناشر داخلی و خارجی بیش از 200 هزار عنوان را در معرض دید علاقه‌مندان به کتاب قرار دادند. 150هزار دانشجو، طلبه، استاد دانشگاه و اعضای هیأت علمی موفق شدند فرایند ثبت‌نام بن خرید کتاب دومین نمایشگاه مجازی کتاب را به اتمام برسانند.
 
رمضانی با بیان این مطلب که به یمن تقارن زمان آغاز به کار نمایشگاه مجازی کتاب تهران با سالروز میلاد حضرت زهرا(س) بخش ویژه در سامانه این رویداد پیش‌بینی شده گفت: آثار مرتبط با حضرت زهرا (س) از سوی 130 ناشر دسته‌بندی و با نام این شخصیت بزرگ دینی متمایز شده است.
 
رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با اشاره به برگزاری برنامه‌های ترویجی و فرهنگی همزمان با نمایشگاه گفت: سه پویش مهم همزمان با نمایشگاه برگزار خواهد شد. نخست پویش این کتاب را بخوان با مشارکت ناشران و گروه‌های ترویجی و تشکل‌های نشر برگزار می‌شود.
 
وی ادامه داد: دومین پویش نیز با عنوان من هم کتاب خریدم با مشارکت خریداران کتاب برگزار خواهد شد. از علاقه‌مندان می‌خواهیم بعد از خرید کتاب از نمایشگاه و به اشتراک‌گذاری سفارش خود در فضای مجازی هشتک من هم کتاب خریدم را فعال کنند.
 
رمضانی درباره پویش نذر کتاب گفت: در برگزاری پویش نذر کتاب از همه ناشران و خریداران می‌خواهیم برای توزیع کتاب در مناطق کمتر برخوردار مشارکت داشته باشند. علاوه بر این از همه دستگاه‌های و مجموعه‌های اقتصادی خصوصی و دولتی می‌خواهیم برای کارکنان و اعضای خانواده خود از نمایشگاه بهره‌مندی فرهنگی فراهم کنند.


در ادامه این آئین یاسر احمد‌وند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به  جایگاه و مقام تاریخی مادر، بیان کرد: در طلیعه این رویداد فرهنگی میلاد پُربرکت حضرت فاطمه و میلاد امام خمینی‌( ره) را داریم. امام خمینی(ره) در جوانی شان نویسنده بودند چنین انقلابی باید حتما پرچمدار تولید علمی و کتاب باشد.

وی ادامه داد: امیدوارم مردم از نمایشگاه مجازی کتاب استقبال کنند. تمام اقدامات در زمینه فرهنگی در حاشیه نمایشگاه آن را به رویداد فرهنگی تبدیل خواهد کرد.
 
وی درباره مهم‌ترین رویکرد‌های نمایشگاه مجازی کتاب تهران افزود: تلاش شده در نمایشگاه مجازی کتاب تهران به کتاب‌های کودک و نوجوان توجه شود. کتاب‌های خوب معرفی شود و مردم با فرزندانشان برای خرید کتاب اقدام کنند. در جلسه مشترک امروز با رئیس سازمان صدا و سیما مقرر شد، این سازمان تمام‌قد از نمایشگاه مجازی کتاب تهران حمایت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها