چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
برگزیدگان دوسالانه حسین منزوی معرفی شدند/ اسماعیل امینی: مرکز غزل در زنجان ایجاد می‌شود

دبیر نخستین دوسالانه غزل حسین منزوی با اشاره به اینکه زنجان ظرفیت شکل‌گیری پایتخت غزل را در خود دارد، اضافه کرد: زنجان می‌تواند مرکز یا کتابخانه‌ای به عنوان غزل داشته باشد که در آن پایان‌نامه و پژوهش‌‌های مربوط به غزل انجام شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، اسماعیل امینی دبیر نخستین دوسالانه غزل حسین منزوی در آیین اختتامیه این رویداد ادبی ضمن ارائه گزارشی از فرآیند برگزاری آن گفت: برگزاری جایزه ملی غزل در زنجان، نشان می‌دهد مردم این شهر اهمیت وجود چنین شاعری را در شهرشان درک کرده‌اند.

وی گفت: به عقیده من برگزاری این جشنواره گامی در راستای تشکیل یک مرکز علمی و فرهنگی برای غزل در زنجان است.

دبیر نخستین دوسالانه غزل حسین منزوی با اشاره به اینکه زنجان ظرفیت شکل‌گیری پایتخت غزل را در خود دارد، اضافه کرد: با توجه به اساتید برجسته‌ای که زنجان دارد، می‌تواند مرکز یا کتابخانه‌ای به عنوان غزل داشته باشد که در آن پایان‌نامه و پژوهش‌‌های مربوط به غزل انجام شود.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی چنین مرکزی گامی مثبت در راستای احیا و حفظ غزل خواهد بود، اضافه کرد: امیدواریم با همت و همکاری مسؤولان وزرات ارشاد و مسؤولان استان زنجان این اتفاق مثبت به زودی رقم بخورد.

در ادامه بیانیه هیأت داوران این رویداد ادبی متشکل از محمد سلمانی، بهروز یاسمی و غلامرضا طریقی قرائت شد.

«و كلمه بود و جهان در مسير تكوين بودو دوست داشتن آن كلمه نخستين بود.
خدا امانت خود را به آدمي بخشيد كه بار عشق براي فرشته سنگين بود و آمدیم که عاشق شویم و‌ درگذریم که راز زندگی و مرگ آدمی این بود.
 
ما داور جایزه ملی غزل بودیم جایزه‌ای که به نام نامی حسین منزوی نامگذاری شده است.

پس می‌بایست حد قضاوت را در اندازه این نام می‌گرفتیم و گرفتیم هم از نظر شکل، سبک و نوع مواجهه با قالب غزل هم از جنبه قوت، استحکام و تشریفات زبان و‌ هم به لحاظ نزدیکی محتوایی دنیای شاعرانه آثار با روح تغزلی غزل های زنده یاد منزوی یعنی سنجیدن آثار با متر و معیار بلند و ‌وزین شعر این شاعر بلند آوازه به تاسی از خودش که گفته است:

تو خوب مطلقی من خوب‌ها را با تو می‌سنجم
بدین سان بعد از این خوبی عیاری تازه خواهد یافت

از طرفی با فراگیر شدن جریان متفاوتی از غزل معاصر که از سال ۱۳۵۰ با حنجره زخمی تغزل آغاز شد و با نزدیک شدن ذهن و زبان شاعران غزل سرا به هم و به الگوهای آغازین، تفکیک شاخصه ها و الگوهای زبانی آثار از هم به اندازه تشخیص نزدیکی غزل ها به ذهن و زبان صاحب جایزه ساده نبود.

به این دلیل ضمن انتخاب کتاب یا اثر برگزیده توسط هر کدام‌ از داوران به تنهایی، در مرحله نهایی آثار را با هم مرور، مقابله و بررسی کردیم.

بنابر این برگزیدگان این جایزه از دل بحث، بررسی، تضارب آرا و اتفاق نظر داوران بیرون آمده‌اند.

با این همه مثل تمام داوری‌های ادبی از این دست نمی توان بر مطلق بودن و برحق بودن این انتخاب‌ها تاکید کرد و اصرار ورزید اما می‌توان اطمینان داد که در انتخاب کتاب‌ها و آثار جز ویژگی‌های فنی و زبانی، و کیفی و محتوایی که به یک اثر ادبی تشخص می‌بخشند مبنای دیگری در کار داوران دخالت نداشته است.
و البته که این ویژگی‌ها ضمن برخورداری از مولفه‌های قبول عام یافته شاعران و ناقدان در طول زمان، به ناگزیر از صافی پسند، سلیقه و نگاه داوران و تعریف آنها از جنس و قالب غزل با توجه و‌ عنایت به غزل حسین منزوی گذشته است و ممکن بود با عوض شدن داوران نام برگزیدگان نیز عوض شود.

داوران برای همه شاعران شرکت کننده در این جایزه به خصوص برگزیدگان آرزوی توفیق و تعالی دارند.»

در پایان نیز نفرات برگزیده از دیدگاه داوران جشنواره معرفی و تقدیر شدند.
برهمین اساس در بخش تک اثر فارسی، افسانه سادات حسینی از نیشابور نفر برگزیده، حسن خسروی وقار از قم ، آرزو سبزوار قهفرخی از چهارمحال بختیاری(فرخ شهر)، علیرضا رجبعلیزاده از کاشان و حسن بهرامی از گچساران به عنوان نامزد این بخش معرفی شدند.

در بخش کتاب فارسی سید علی شکرالهی از اصفهان نفر برگزیده، مسلم فدایی از گنبد کاووس نفر شایسته تقدیر و حسنا محمد زاده از کاشان، رحمت اله رسولی مقدم از یاسوج،حامد حسین خانی از کرمان، مواد جعفری نسب از سبزوار و مرجان بیگی فر از شهرکرد هم نامزدهای این بخش اعلام شد.

همچنین در  بخش تک اثر ترکی وحید طلعت از ارومیه نفر برگزیده، پرویز سودی از زنجان شایسته تقدیر، مهدی میرزا رسولزاده از اردبیل، ملاحت نادری از تبریز ، بهزاد بیات فرد از زنجان نامزدهای این بخش اعلام شدند.

عارف ساسانی از مراغه نیز به عنوان نامزد بخش کتاب ترکی معرفی و تقدیر شد.
همچنین عاصم اسدی از زنجان برگزیده، وحید رحمانی از زنجان شایسته تقدیر، میترا سادات دهقانی از سمنان،علی اصغر‌مقنی از تبریز و دنیا تورج از  تهران نامزد بخش پژوهش اعلام شدند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها