سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۷
اهتمام ویژه معاونت فرهنگی در حمایت از شعر و شاعران/ حسین منزوی و سیمین بهبهانی پرچم‌داران غزل معاصر هستند

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در تاریخ ما در آنجا که همه قالب‌های ما درمانده‌اند شعر به یاری ما آمده است، گفت: آنچه که از معاونت فرهنگی بربیاید در حمایت از شعر دریغ نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه نخستین دوسالانه حسین منزوی در سخنانی اظهار امیدواری کرد که این جلسه آغاز حرکتی برای شروع مسیری به منظور توجه، توسعه و رشد فضای شعر و توجه بیشتر به کسانی باشد که در حوزه شعر تنفس کرده و آثار ارزشمندی را خلق می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه شعر محصول این سرزمین است، و ما باید پاسبان شعر باشیم، گفت: در تاریخ ما در آنجا که همه قالب‌های ما درمانده‌اند شعر به یاری ما آمده است، از همین رو باید قدر این موهبت الهی را بیشتر بدانیم.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شعر برداشتی است که شاعر از غیب عالم می‌گیرد و آئینه‌ای برای آنچه شاعر کشف کرده است.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به احیای غزل توسط حسین منزوی اشاره کرد و گفت: شاید سخت بود که بعد از ظهور بزرگانی که در قالب غزل بودند، کسی همانند منزوی بیاید و جامه‌ای نو به غزل بپوشاند. افرادی مثل حسین منزوی و سیمین بهبهانی به نوعی پرچم‌داران غزل نو و معاصر هستند و تلاش‌های بسیاری در تصویرسازی‌های نو کرده‌اند.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه نوآوری‌های ارزشمندی توسط حسین منزوی در قالب غزل شکل گرفته است، گفت: هرچند روزگار سرناسازگاری با حسین منزوی داشت و وی یک عشق ناکام را تجربه کرد، اما همین امر موجب شد که منزوی غزل‌های فاخری بسراید.

وی با اشاره به اینکه حسین منزوی قبل از انقلاب چهره شد، اضافه کرد: وی برای نخستین بار در جشنواره فروغ برگزیده شد.

احمدوند به برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حمایت از شعر اشاره کرد و گفت: آنچه که از معاونت فرهنگی بربیاید در حمایت از شعر دریغ نخواهد شد.

باید نگاه ویژه‌تری به میراث شاعران داشته باشیم
محمدربیع احمدخانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز در این برنامه ضمن تأکید بر توجه به موضوع فرهنگ گفت: مقام معظم رهبری به بحث فرهنگ توجه ویژه دارند و در بیانات خود هم به این موضوع تاکید کرده‌اند. قالب کلاسیک غزل پیشینه بسیاری در استان دارد، بنابراین تلاش شد که نگاه ویژه‌تری به میراث شاعران در این حوزه داشته باشیم.

وی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از کم و کیف برگزاری نخستین دوسالانه حسین منزوی گفت: نخستین دوسالانه غزل به نام حسین منزوی در سه بخش کتاب مجموعه غزل چاپ شده از ابتدای سال 96 تا 98، بخش دوم مربوط به تک‌اثر و بخش سوم در بخش پژوهش شامل پایان‌نامه و کتاب در حوزه نقد و بررسی غزل این شاعر فقید برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان افزود: حسین منزوی شاعر بزرگ و به نامی است، اما تاکنون برای وی بزرگداشتی مثل جایزه احمد شاملو برگزار نشده بود، از همین رو برآن شدیم که چنین بزرگداشتی برای وی برگزار کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به ارسال قریب به 500 اثر به دبیرخانه نخستین جشنواره غزل حسین منزوی افزود: کار داوری آثار در سه حوزه و با حضور 8 نفر انجام شد. داوران بخش پژوهشی این جشنواره ادبی هم مهدی محبتی و قربان ولیئی، داوران بخش غزل فارسی محمد سلمانی، غلامرضا طریقی و بهروز یاسمی و داوران بخش ترکی هم سعید سلیمان‌پور و علی کریمی معرفی شدند.

احمدخانی با اشاره به اینکه مهدی میرزا رسول‌زاده از اردبیل، وحید طلعت از ارومیه، ملاحت نادری از خلخال، عارف ساسانی از مراغه، پرویز سودی از زنجان، بهزاد بیات‌فرد از زنجان نامزدهای بخش غزل ترکی هستند، اضافه کرد: طبق رأی داوران وحید رحمانی، میترا سادات دهقانی، علی اصغر مقنی، دنیا تورج و عاصم اسدی نامزدهای بخش پژوهش هستند.

 وی ادامه داد: همچنین افسانه سادات حسینی، حسین بهرامی، آرزو سبزوار قهفرخی، حسن خسروی وفادار و علیرضا رجبعلی‌زاده کاشانی در بخش تک اثر غزل فارسی نامزد دریافت جایزه هستند.

احمدخانی با اشاره به تکثر مجموعه‌های زیر نظر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این تکثر و تنوع گاها به حدی است که جز اولویت دادن و جا ماندن بخشی  از ماموریت‌ها باقی نمی‌ماند.

در ادامه این مراسم نیز محمد سلمانی غزلی را برای افراد حاضر در جلسه قرائت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها