سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
1401 سال خیزش و فعالیت مضاعف در حوزه‌های فرهنگی و هنری خواهد بود

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در آئین اختتامیه جشنواره‌‌های فرهنگی و هنری حوزه دفاع مقدس (یوسف، شعر دفاع مقدس، ترنم فتح، فانوس و سنگر) در تهران، گفت: سال 1401 باید سال خیزش و فعالیت مضاعف در حوزه‌های فرهنگی و هنری در استان تهران باشد و عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آئین تجلیل از برگزیدگان دهمین دوره جایزه ادبی یوسف،‌ پنجمین دوره جشنواره فانوس، چهارمین دوره جشنواره ترنم فتح، دومین دوره جشنواره تئاتر سنگر، بیست و سومین دوره جشنواره شعر دفاع مقدس استان تهران، امروز (سه‌شنبه 28 دی‌ماه) در سالن همایش‌های بین‌الملل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
 
نسبت تراز واردات فرهنگی با صادرات در این حوزه قابل‌قیاس نیست
سردار علی‌اصغر جعفری؛ مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در این مراسم با اشاره به ورود سیل عظیمی از ترجمه کتاب‌های غربی و کتاب‌هایی که با فرهنگ ما سازگار نیست، گفت: متأسفانه این کتاب‎‌‌ها مرتب ترجمه و به کشور ما ارسال می‌شود و باید این موضوع پیگیری شود. مگر تراز صادرات و واردات فقط در بخش نیازهای زیستی اهمیت دارد؟ مگر نباید در حوزه صادرات و واردات فرهنگی هم تراز داشته باشیم؟
 
وی ادامه داد: امروز تراز صادرات فرهنگی ما به نسبت تراز واردات فرهنگی، اصلا قابل‌قیاس نیست و متأسفانه مورد توجه قرار نگرفته است. خواهشم از متولیان این حوزه این است که به سمت تراز حرکت کنیم. همان‌طور که در بحث‌های اقتصادی معتقدیم باید تراز واردات و صادرات داشته باشیم و سهم صادرات بیشتر از واردات باشد، این حساسیت باید در حوزه فرهنگ نیز وجود داشته باشد، که متأسفانه در حال حاضر این جریان برعکس است.
 
سردار جعفری بیان کرد: در حوزه دفاع مقدس در تبیین نقش شهیدان و معرفی این چهره‌های منور و کسانی که به ما حیات دادند و زندگی را برای ما تضمین کردند، نباید کم بگذاریم و باید تلاش کنیم. این کشور متعلق به شهیدان و کسانی است که برای سربلندی آن ایثار کردند و ما وظیفه داریم این راه را ادامه دهیم.
 
وی افزود: خوشبختانه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سال‌های گذشته گام‌های خوبی برداشته و امروز هم شاهد توفیقات خوبی در این عرصه هستیم. برگزاری جشنواره‌های متعدد در حوزه‌های فرهنگی و هنری محملی برای این است که انگیزه‌ای برای تلاش بیشتر ایجاد کند. خصوصا در رابطه با نسل جوان، شاهد هستیم که اگر زمینه را فراهم کنیم، اقبال زیاد است.
 
مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اشاره به جشنواره‌هایی که امروز اختتامیه آن‌ها برگزار شد، گفت: با توجه به این‌که استان تهران، بزرگ‌ترین استان کشور است، اما میزان مشارکت هنرمندان و حضور فعالان فرهنگی و هنری اصلا در شأن این استان نیست. تهران، امروز از خیلی از استان‌های کوچک هم عقب افتاده و این اشکال باز به ما برمی‌گردد. تهران باید پیشگام‌ترین استان کشور در بحث نشر ارزش‌‎های دفاع مقدس باشد و باید در این حوزه علمداری کند. فقط در بهشت زهرای تهران، چهار هزار شهید گمنام داریم و 36 هزار شهید در این ام‌القرای جهان اسلام، امروز ما را به تلاش بیشتر فرا می‌خوانند.
 
وی تصریح کرد: بر اساس تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی از اردیبهشت‌ماه امسال، مجموعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری و حفظ آثار استان تهران به موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس واگذار شد و ما امروز وظیفه‌مند شدیم که مسئولیت حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در کل استان تهران را پیگیری کنیم. مقصر بخشی از مشکلات ما هستیم و باید جبران کنیم. سال 1401 باید سال خیزش و فعالیت مضاعف در حوزه‌های فرهنگی و هنری در استان تهران باشد و عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.
 


سردار جعفری ادامه داد: نتایج این جشنواره‌ها نشان می‌دهد که ظرفیت لازم وجود دارد، اما تعداد آثار و جوایز در شأن استان تهران نیست. امروز خوشحال هستیم که اختتامیه بخش استانی (استان تهران) در بیست‌وسومین جشنواره شعر دفاع مقدس، دهمین جشنواره جایزه ادبی یوسف، پنجمین جشنواره هنری فانوس، چهارمین جشنواره ترنم فتح و دومین جشنواره تئاتر سنگر را برگزار می‌کنیم.
 
وی اظهار کرد: ما در برخی از حوزه‌‎ها پیشگام هستیم. در بحث «ترنم فتح»، گروه‌های نیروی مسلح، پیشگام هستند و افتخارات خوبی کسب کرده‌اند و امیدواریم در بخش کشوری هم افتخارات خوبی را برای نیروهای مسلح و استان تهران کسب کنند. در بخش «تئاتر سنگر» هم امسال گروه‌های خوبی به اجرای برنامه پرداختند و رقابت‌ها خوب بوده و مجموعا دو گروه از یگان ویژه نیروی انتظامی مشترکا مقام اول را در این بخش از جشنواره کسب کرده‌اند و به جشنواره کشوری راه یافته‌اند. در جشنواره «فانوس» نیز 835 اثر ارسال شده است.



بیانیه هیأت داوران در بخش شعر دفاع مقدس
زبانی که می‌تواند پیام انقلاب اسلامی را به اعماق جامعه رسوخ دهد، زبان شعر و ادبیات است. شعر انقلاب باید بتواند مضمون حقیقی انقلاب اسلامی را در بهترین قالب‌ها منعکس کند. شعر امروز، آیینه آینده است.

انسان‌های دهه‌های بعد چطور بفهمند در جامعه امروز ما چه می‌گذشته است؟ واقعا 50 سال دیگر خیلی مشکل است که به آیندگان این جامعه که این روزگار را ندیده‌اند، فهماند که در روزگار انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، هنگام پیروزی انقلاب و ورود امام خمینی(ره) و در این سال‌های عجیب که هر لحظه‌اش یک حادثه است در این مملکت و جامعه چه گذشته است. تنها چیزی که می‌تواند این پیام را به نسل‌های بعد منتقل کند، همین شعر، هنر و ادبیات است. پیام انقلاب باید به زبان شعر به نسل آینده منتقل شود.



بیانیه هیأت داوران جایزه ادبی یوسف
جشنواره داستان کوتاه فارغ از هر سلیقه، فرصتی فراهم می‌کند تا نوقلمان، آثار خود را به خوانش، نقد و ارزیابی بسپارند تا عیار خود را دریابند. چه بسا از دل این جوایز، نویسندگان خوش‌قریحه چهره بنمایند. 

داستان کوتاه این فرصت را ایجاد می‌کند که در کوتاه‌ترین زمان، بیشترین معنا منتقل شود. تعداد بسیار آثار ارسال‌شده نشان از اشتیاق جوانان به ادبیات داستانی دارد، امید است فارغ از سلیقه‌گرایی شاهد رشد آثار در این حوزه باشیم.
 


برگزیدگان دهمین دوره جایزه ادبی یوسف (استان تهران)
 در بخش جشنواره ادبی یوسف در حوزه بزرگسال؛ زینب روزبهانی، مهدی دریاب و کوثر دانش به ترتیب رتبه اول تا سوم را کسب کردند و مهدی ابراهیمی لامع، به‌عنوان شایسته تقدیر در این بخش معرفی شد. در بخش نوجوان؛ شکوه لشنی، دنیا اسکندرزاده و سهیلا سپهری به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کردند و در بخش ویژه شهید؛ طیبه مهران‌پور و نجمه جوادی رتبه اول و دوم را کسب کردند.
 
برگزیدگان بیست‌وسومین دوره کنگره شعر دفاع مقدس
در حوزه کنگره شعر دفاع مقدس؛ مرضیه فرمانی در بخش عمومی دفاع مقدس با موضوع «مادران شهدا»، نفیسه سادات موسوی در بخش دفاع مقدس با موضوع «شعر دفاع مقدس»، ساجده جبارپور در بخش عمومی دفاع مقدس با موضوع «مادران شهدا»، لیلا علیزاده در بخش عمومی دفاع مقدس با موضوع «جنگ نرم» و هادی ملک‌پور در بخش دفاع مقدس با موضوع «شعر دفاع مقدس» موفق به کسب رتبه‌های برتر شدند.
 
برگزیدگان پنجمین دوره جشنواره فانوس
مهدی روزبهانی، امیرحسین شجاعی، سیدمحمدرضا زمانی، محمد کاظمی‌تبار، محمدمهدی ساوه، محمد اسدی جوزانی، مصطفی عمانیان، مینا گرشاسبی، زهرا حیدری، مونا مهرپارسا و هادی محمدپور به‌عنوان برترین‌های پنجمین دوره جشنواره فانوس شناخته شدند.
 
برگزیدگان دومین جشنواره تئاتر سنگر
در جشنواره سنگر؛ حسین برفی‌نژاد، سیدمحمدرضا زمانی، علیرضا دهقانی و میلاد جباری به‌عنوان برترین‌های این دوره تجلیل شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها