دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
الگوی نهضت در دفاع مقدس برای نشر آثار نیز به‌کار گرفته شود

معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه نهضت ترجمه آثار، بیان کرد: نهضت یعنی همه دستگاه‌ها بسیج شوند، همان‌طور که کارهای بزرگ انقلاب با حضور وسیع مردمی انجام شده و همان الگویی که در دفاع مقدس بوده در نشر آثار هم باید به‌کار گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اختتامیه نخستین جشنواره ملی «ترجمان فتح»؛ ترجمه و تألیف ادبیات مقاومت به زبان‌های زنده دنیا، دوشنبه 27 دی‌ماه در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
 
اهمیت هر ملتی به باورها و ارزش‌های آن ملت است
سردار علی‌اصغر جعفری؛ مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با بیان این‌که اهمیت هر ملتی به باورها و ارزش‌های آن ملت است، گفت: انسان‌های بزرگ و کشورهای ماندگار، کشورهایی هستند که در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشند. افراد مؤثر در دنیا ظهور و بروز داشته‌اند و کشورگشایی‌هایی وجود داشته که امروز نامی از آن‌ها نیست. در این بین، آن‌هایی ماندگارند که برای ارزش‌های انسانی مجاهدات کرده‌اند و در این زمینه کتاب و کتابت به عنوان یکی از ابزارهای مهم رسانه‌ای نقش ممتازی دارد.
 
وی اظهار کرد: در بیان تمدن‌ها از رسانه‌های مؤثر استفاده می‌کنیم که یکی از آن‌ها کتابت است و معمولا کشورهای پیشرو را با کتابخانه‌ها و نقش آن‌ها در توسعه فرهنگ جهانی و منابعشان می‌شناسند. یکی از امتیازات دین و فرهنگ اسلامی، نقش بی‌بدیل آن در این حوزه است و مفتخریم که کتاب قرآن در دستان ماست.
 
سردار جعفری با بیان اینکه تمدن ایرانی، تمدن غنی و برگرفته از دل تاریخ است، افزود: به‌رغم این که دشمنان در مقاطعی سعی کرده‌اند این گنجینه عظیم را از ما بگیرند، اما امروز متصف به این ارزش‌ها هستیم. تصور این بود که با حضور رسانه‌های نوین، عملا کتاب حذف شود، اما دیدیم که کتاب همچنان مؤثر است و سایر رسانه‌ها محلی برای معرفی این ارزش شده‌اند.
 
وی عنوان کرد: انقلاب اسلامی به‌عنوان بزرگ‌ترین انقلاب اندیشه‌ای، امروز حرف بزرگی برای گفتن دارد، زیرا توانست ظرفیت‌سازی کند و در جهان مخاطبان زیادی پیدا کرده، بنابراین امروز این تشنگی و طلب باید در قالب کتاب به شکل مناسب ترجمه و منتشر شود.
 


ارزش‌های انقلاب به نسل‌های جدید و جهانیان منتقل شود
مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: در دل انقلاب، فصل مشعشعی به نام دفاع مقدس داریم که به انقلاب، قدرت مضاعف بخشیده و امروز به‌عنوان ذخیره جاویدان از این دوران بهره می‌گیریم. ما در بحث تمدن و ارزش، یک عقبه قوی داریم و باید این کرامت و سربلندی را به نسل‌های جدید و جهانیان منتقل کنیم.
 
وی افزود: در مقطعی تلاش گسترده برای ترجمه کتاب‌های انقلاب و دفاع مقدس صورت گرفت، اما این آثار در انبارها ماند، نه ارسال شد و نه با نیاز مخاطب متناسب بود و عملا تأثیرگذار نبود. بنابراین به‌نظر می‌رسد اگر قرار است کاری متفاوت و ویژه انجام دهیم و علاقمندان به انقلاب را تحت پوشش قرار دهیم، باید به یک منطقه حرفه‌ای برسیم و با بهره‌مندی از ظرفیت‌های کمی که در اختیار داریم در مقابل جریان امپراطوری رسانه‌ای غرب بایستیم.
 
سردار جعفری بیان کرد: در حوزه دفاع مقدس در 6 سال گذشته، سهم کتاب‌های دفاع مقدس از 5/3 درصد به 19 درصد افزایش یافته، البته 11 درصد این پیشرفت را مدیون بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هستیم. اما در مجموع آمار نشان می‌دهد که این حوزه مخاطبان زیادی دارد.
 


وی در ادامه به چند نکته اشاره کرد و گفت: برای کسب موفقیت‌های بیشتر در این زمینه نیازمند حضور هوشمندانه در عرصه بین‌المللی هستیم. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گستره عظیمی دارد، اما برای همه تأثیرگذاران در این حوزه باید جانمایی صورت پذیرد و نیازها احصاء شود. نقش سازمان‌ها و ناشران باید مشخص شود تا بتوانیم روند رشد را مدیریت و اثربخشی را کنترل کنیم. نکته دیگر، ضرورت معرفی انقلاب و دفاع مقدس به خیل مشتاقان است. بحث اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی، موضوع مهمی است که باید خنثی کنیم. خنثی‌سازی نیز نیاز به هوشمندی و قرارگاه برای پیگیری دارد و باید حتما از مخاطبان شناخت داشته باشیم.
 
مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادامه داد: کتابی که ترجمه می‌شود باید متناسب با نیاز مخاطبان باشد. شاید لازم باشد نهضت تعریف کتاب را قبل از ترجمه، متناسب با اقتضائات بومی تاریخی و اعتقادی مخاطبان مورد بررسی قرار دهیم. از ظرفیت ناشران و مترجمان کشورهای مقصد باید استفاده کنیم تا کتاب‌های ما را متناسب با جغرافیای خود نشر دهند و همچنین ساز و کاری برای جلوگیری از موازی‌کاری باید در نظر گرفته شود و این جشنواره در این زمینه می‌تواند پیشران باشد.
 
وی تصریح کرد: خوشبختانه در موزه انقلاب اسلامی، بزرگ‌ترین کتابخانه دفاع مقدس را با بیش از 28 هزار عنوان کتاب در اختیار داریم. انتشارات سرو، انتشارات تخصصی این حوزه است و در هر فصل، 50 عنوان کتاب روانه بازار نشر می‌کند. همچنین با همکاری وزارت علوم و تحقیقات از پایان‌نامه دانشجویان ارشد، حمایت مالی، اسنادی و مشاوره‌ای می‌کنیم و به‌زودی در مرکز اسناد دفاع مقدس با بیش از 10 میلیون سند خدمات لازم را به مخاطبان ارائه می‌دهیم.



گفتمان انقلاب اسلامی بدون دفاع مقدس ناقص خواهد بود
در بخش دیگری از این برنامه، حجت‌الاسلام مهدی ایمانی‌پور؛ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان این‌که این سازمان، وظیفه ترویج انقلاب اسلامی در خارج از کشور را برعهده دارد، گفت: گفتمان انقلاب اسلامی بدون دفاع مقدس ناقص خواهد بود. دفاع مقدس از قله‌های چهل‌واره اول انقلاب اسلامی است. اقداماتی در سال‌های گذشته انجام شده، اما ناکافی است. یکی از تحولاتی که انجام خواهد شد، این است که از مدیریت سازمانی به مدیریت قرارگاهی منتقل خواهیم شد و یک قرارگاه هوشمند برای ترویج آثار دفاع مقدس شکل خواهیم داد و در این زمینه با دستگاه‌های مختلف همکاری می‌کنیم.
 
وی با بیان این‌که از مجموعه کتاب‌های خوبی که منتشر شده، 50 کتاب انتخاب شده و در نمایشگاه‌های مختلف عرضه می‌شود، اظهار کرد: از آسیب‌های ترجمه از فارسی به زبان دیگر این است که اتصال به حوزه نشر وجود ندارد. در حال گفت‌وگو با ناشران هستیم و برای کتاب‌های دفاع مقدس بازاریابی می‌کنیم. کتاب‌های دفاع مقدس ازجمله آثار پرمخاطب خواهد بود، مشروط به این‌که متناسب با ذائقه مخاطب عرضه شود. کتاب‌ها بعضا با ذائقه داخلی ارائه می‌شود، ما کمک خواهیم کرد به ناشران و نویسندگان که ذائقه‌شناسی خوبی انجام شود و اطمینان می‌دهیم اگر این اتفاق بیافتد، کتاب‌های دفاع مقدس مخاطبان زیادی خواهد داشت.
 
حجت‌الاسلام ایمانی‌پور افزود: کتاب‌هایی که در روسیه در موزه دفاع مقدس منتشر شده، بسیار پرفروش بوده و ما خود را موظف می‌دانیم که در زمینه ترویج گفتمان دفاع مقدس تلاش کنیم. در حال حاضر درگیر جنگ روایت‌ها هستیم، اگر روایت خود را نگوییم، برای ما روایت را می‌نویسند. آنچه ما در حوزه جنگ تحمیلی تولید کردیم، نسبت به آنچه عراقی‌ها منتشر کرده‌اند، بسیار ناچیز است. ما در جنگ پیروز شدیم، اما در ترجمان فتح، موفق عمل نکردیم و نباید به این میزان اثر اکتفا کنیم. ما در حوزه معرفی مکتب اهل‌بیت(ع) هم همین مشکل را داریم. لذا رهبر معظم انقلاب اسلامی به قضیه نهضت اشاره می‌کنند و برای این حرکت پرشتاب لازم است با مشارکت هم، فضای نهضتی را فراهم کنیم.
 


باید انقلاب را جهانی معرفی کرد
محمدرضا نقدی؛ معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این آئین با بیان این‌که انقلاب اسلامی یک انقلاب جهانی است و رسالتش برای همه انسان‌هاست و هیچ جغرافیایی را نمی‌شناسد، گفت: امروز روزی است که باید انقلاب را جهانی معرفی کرد، چون جهان با خلأهای ایدئولوژیک مواجه است. ایدئولوژی‌ها همه شکست خورده‌اند و آخرین آن‌ها نئوایدئولوژی است که از جنبه علمی و محاسباتی شکست خورده‌اند. بعد از 300 سال حکومت با دستان باز، بدون تحریم، ترور دانشمندان و تحمیل جنگ، با جامعه از هم پاشیده، تجهیزات و ماهواره‌ای بی‌خاصیت و سیاست شکست‌خورده مواجه هستند. هرچند اگر پیروز هم می‌شدند، باز هم تفکرشان جامعه‌پذیر نبود. برای کدام جامعه بشری، گوانتانامو و ابوغریب دلچسب است؟ بمباران اتوبوس حامل کودکان حافظ قرآن در یمن را کدام قشر می‌پذیرد؟ هرچقدر هم اقتصاد، سیاست و قدرت نظامی شکست‌ناپذیر داشته باشند، باز هم فطرت انسان‌ها این رفتارها را قبول نمی‌کرد، حال که در همه شاخه‌ها شکست خورده‌اند.
 
وی ادامه داد: در این خلأ ایدئولوژیک، بشریت سرگشته دنبال راه چاره است و اکنون وقت معرفی حقیقت ناب اسلام به جامعه بشری به‌عنوان تنها گزینه‌ای است که می‌تواند بشریت را به کمال برساند و ما در این زمینه کوتاهی کرده‌ایم. یکی از صحنه‌ها که می‌تواند معرف حقیقت این آرمان باشد، عرصه دفاع مقدس است. جایی که ویژگی‌های جامعه اسلامی در اوج خود بروز کرد. برادری‌ها، عشق، فداکاری‌ها، بی‌اعتنایی‌ها به دنیا و یک دنیا جذابیت در دفاع مقدس است. ما در دوران دفاع مقدس، اسرایی داشتیم که در دست رژیم بعث بودند و آن‌ها سربازان ایرانی را به اسارت گرفته بودند. آن‌ها همان لحظه که اسیر ما را می‌گیرند، شکنجه می‌دهند، از این طرف اسرایی که به‌دست نیروهای اسلام می‌افتند از همان لحظه اول، آب و غذا در اختیارشان قرار داده می‌شود و به او محبت می‌کنند و بر اثر این رفتار در اردوگاه اسرای عراقی، طومار می‌نویسند و با خونشان انگشت می‌زنند و از امام(ره) می‌خواهند که ما جبهه برویم و جبران کنیم.
 
معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بیان کرد: هرکدام از زوایای دفاع‌مقدس، دنیایی از جذابیت‌هاست که به حقانیت حاکمیت اسلام بر بشریت اذعان دارد. فضای بین‌المللی اجازه نمی‌دهد واقعیت‌های کشور ما به دنیا برسد و به همین دلیل رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه از نهضت صحبت می‌کنند و نهضت ترجمه از نظر ایشان یعنی در سال حداقل سه هزار اثر ترجمه شود. نهضت یعنی همه دستگاه‌ها بسیج شوند. کارهای بزرگ انقلاب با حضور وسیع مردمی انجام شده و همان الگویی که در دفاع مقدس بوده در نشر آثار هم باید به‌کار گرفته شود. در جنگ تحمیلی، همه مردم پای جنگ آمدند، جوانان خود را به جبهه فرستادند، غذا و لباس تهیه می‌کردند و امدادگری می‌کردند و اگر جنگ نیاز به پشتوانه سیاسی داشت مردم به خیابان‌ها می‌آمدند، اکنون نیز ترجمه و رساندن پیام دفاع مقدس باید به همین سبک صورت بگیرد.



محمدرضا حسنی آهنگر؛ رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) نیز در این برنامه به ارائه گزارشی از آثار منتشرشده با موضوع دفاع مقدس در این دانشگاه پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها